Uskupení Festival svobody organizuje kampaň TAKOVÍ JSME. Pomocí faktů má podpořit důvěru v neziskové organizace
- 25. 05. 2021 08:31
- Rozvoj
“Češi jsou lepší, než si o sobě myslí. Jsme národ neviditelných hrdinů a země láskyplných bojovnic.” Odkazem k národním hodnotám startuje kampaň Takoví jsme. Jejím cílem je zvýšit povědomí o práci, pestrosti a tradici
Celorepubliková kampaň reaguje na skutečnost, kterou opakovaně ukazují průzkumy veřejného mínění: Necelá polovina Čechů neziskovým organizacím nedůvěřuje. Přitom velká část z nich netuší, co přesně dělají a proč vlastně existují. Podle Festivalu svobody a dalších organizací, které za kampaní stojí, je právě nevědomost živnou půdou pro dezinformace a nepravdivá tvrzení o “neziskovkách”.
Fakta a data proti dezinformacím o “neziskovkách”
Jádrem osvětové kampaně jsou proto fakta. Na webu takovijsme.cz je soustředěna historie neziskového sektoru, statistiky o počtu a druhu neziskových organizací v Česku nebo míra zapojení dobrovolníků a dárců.
"Posláním Festivalu svobody je posilování občanské společnosti, neziskový sektor vnímáme jako její páteř. Krize vždy ukazují, jak důležité je, aby stát i naše společnost fungovaly efektivně. Neziskovky tak jako mnohokrát v minulosti opět obstály a byly jedním z nejaktivnějších poskytovatelů pomoci v pandemii. Jsou nedílnou součástí naší společnosti už 160 let. Po celou tu dobu představují hodnoty, na kterých naše společnost stojí, jako jsou obětavost, činorodost a soudržnost,“ uvedl koordinátor kampaně Takoví jsme Ondřej Koutský.
Kampaň zároveň propojuje desítky neziskovek nejrůznějších zaměření od dobrovolných hasičů a hokejistů přes mezinárodní organizaci Amnesty International, umělecké seskupení Cirk La Putyka až po mladou iniciativu Zachraň jídlo. V první fázi kampaně budou odhaleny příběhy 27 z nich. Už teď se ale ke kampani hlásí další organizace a spolky, připojit se můžete i vy na webu Takoví jsme. Kampaň bude vrcholit 17. listopadu 2021 v rámci oslav výročí sametové revoluce.
Proč se ke kampani připojují skauti, Zachraň jídlo nebo Post Bellum?
„Považujeme za důležité upozorňovat na sílu a pestrost občanské společnosti v Česku. Poslední měsíce ukázaly, jak důležité je mít takovou síť lidí, kteří často pouze za dobrý pocit pomáhají druhým. Tato síť funguje ale i v běžných časech a často nebývá tak viditelná a doceňovaná. Jako skauti doufáme, že bude kampaň inspirující i pro budoucí dobrovolníky, příležitostí pro zlepšování světa okolo je totiž stále mnoho.“ – Barbora Trojak, mluvčí, Junák – Český skaut, z.s.
„Neziskovky jsou lakmusovým papírkem solidarity a zájmu občanů o své okolí. Občanské organizace ovšem nejen pomáhají, ale také propojují statisíce lidí. Tvoří úžasnou síť nadšenců, dobrovolníků, aktivních lidí, kteří stejně jako novináři představují hlídacího psa demokracie.“ – Mikuláš Kroupa, ředitel, Post Bellum, z.ú.
„Neziskový sektor se často ujímá činností, které stát opomíjí nebo na které nemá kapacitu. Proto je důležité se na práci lidí v neziskovém sektoru dívat tak, že suplují roli státu a bez jejich zapálení by neexistovala řada služeb. Za svou práci by měli získávat i adekvátní odměnu a veřejnost by měla lépe pochopit, jak tento sektor funguje, proto kampaň Takoví jsme podporujeme.“ – Anna Strejcová, ředitelka, Zachraň jídlo, z.s.
Zdroj: Svět neziskovek/Karolína Kratochvílová, Takoví jsme, Festival svobody