Střední školy v kraji vyučují na dálku online i v klasické papírové podobě
- 06. 04. 2020 16:37
- Rozvoj
- Školství
Uzavření škol v souvislosti s pandemií koronaviru postavilo vedení škol, pedagogické sbory i studenty před nové, doposud nepoznané výzvy. Vzdělávací zařízení v Libereckém kraji reagovaly zavedením výuky na dálku online i v papírové podobě. To klade zcela nové nároky na pedagogy i žáky.
„Nad rámec standardní komunikace e-mailem většina škol využívá konkrétní Learning Management System, který umožňuje zadávat samostatnou práci i pracovat se žáky v reálném čase. Výuka pak může probíhat sice podle rozvrhu, ale přesto v domácím prostředí žáků,“ sdělil Petr Tulpa, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti.
Nutnou podmínkou je to, aby měli studenti přístup ke komunikačním technologiím. „Ještě o víkendu na konci jarních prázdnin jsme si udělali u všech žáků průzkum, jaké mají doma prostředky a možnosti – to považujeme za základní bod, od kterého se dále odvíjí koncepce výuky na dálku,“ uvedl Jaroslav Šťastný, ředitel Gymnázia a Střední pedagogické školy Jeronýmova v Liberci. Žáci Střední školy hospodářské a lesnické ve Frýdlantu si mohli vypůjčit školní notebooky.
Poradili si však i tam, kde jsou technologie žákům nedostupné: na Střední odborné škole Jablonecká v Liberci distribuují také materiály v klasické papírové podobě. „Někteří kolegové pro poskytování informací využívají služeb pošty, protože žáci jsou ze vzdálenějších míst, nemají finanční prostředky na dojezd, a proto je potřeba učivo zasílat v listinné podobě. Žáci z dojezdové vzdálenosti, kteří nemají možnost virtuální komunikace, si pro připravené vzdělávací materiály přichází a stejně tak odevzdávají zadané úkoly bezkontaktní formou do schránky umístěné u vjezdu do areálu školy,“ prohlásil ředitel školy Milan Adamec.
Příprava na online výuku ze strany pedagogů je v mnohém náročnější než příprava na výuku klasickou. Učitelé pracují v nových podmínkách, mnohdy s komunikačními nástroji, které dříve vnímali pouze okrajově. Vyhledávají interaktivní vzdělávací materiály, zadávají domácí práci, kontrolují zpětnou vazbu, koordinují online práci ve skupinách a kreativně převádějí své pedagogické dovednosti do online prostředí. I konzultační hodiny a porady pedagogického sboru se přesunuly na internet.
Po překonání počátečních obav a ostychu jsou však ohlasy pozitivní. „Zapojení studentů je obdivuhodné, nyní musím udělat opatření, abychom je množstvím výuky neotrávili,“ řekl ředitel SPŠSE a VOŠ Masarykova Jaroslav Semerád.
Kromě výuky samotné se v počítačovém světě najde místo i na neformální aktivity. „V současné době připravujeme pro studenty online aktivity, které nesouvisí primárně se vzděláváním, ale jsou důležité pro zachování sociálních vazeb mezi učiteli a žáky a žáky mezi sebou: připravujeme sympozium kutilství i diskuzní fóra. Hlavní vychovatelka si zase udělala virtuální vychovatelnu na internátu, kam jsou studenti zvyklí chodit na kus řeči a na kafe,“ popsal zástupce ředitele Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Kamenickém Šenově Jakub Jelínek.
V rámci vzdělávání online učitelé střídají zadávání domácí práce s konzultacemi a výukou v reálném čase. I zde však existují výjimky — celá řada žáků středních škol pomáhá coby dobrovolníci. V takovém případě jsou z online výuky omluveni.