Stav krajských silnic a mostů se daří dál zlepšovat. Letos se do nich bude investovat miliarda
- 30. 01. 2018 00:00
- Doprava
- Rozvoj
Stamilionové investice do silniční infrastruktury se pozitivně projevily v nejnovějším hodnocení stavu vozovek silnic a mostů v majetku Libereckého kraje, které bylo zpracováno k 31. prosinci 2017. Vloni se podařilo celoplošně opravit více než 83 kilometrů silnic II. a III. tříd. Průměrná známka se tak zlepšila na 3,22. Z posledních prohlídek vyplývá, že se výrazně zlepšil i stavební stav mostů. Z celkových 653, které kraj vlastní, má nejhorší známku 12 z nich, což je historicky nejmenší počet. V loňském roce šlo do krajských silnic 695 mil. Kč, dalších 318,6 mil. Kč kraj vynaložil na jejich běžnou a zimní údržbu. Letos se chystají investice nejméně za 600 mil. Kč, s náklady na údržbu silnic se kraj dostane na miliardu. A o další prostředky bude usilovat.
Stav silnic II. a III. tříd
„Podařilo se nám udržet trend zlepšování povrchu vozovek krajských silnic. Průměrná známka silnic III. třídy byla 3,29, což je oproti roku 2016, kdy známka činila 3,32, mírné zlepšení. Délky havarijních a nevyhovujících úseků se nám nezměnily, ale naopak ve stavu výborném máme o 26 km úseků víc,“ hodnotí Marek Pieter, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek. Celková délka silnic III. třídy dosahuje 1 584 km, z toho ve výborném až vyhovujícím stavu je 796 km.
Za poslední roky se k lepšímu postupně mění také kvalita povrchů vozovek II. tříd, zejména u hlavních tahů. Jejich průměrná známka je aktuálně 3,00, což je oproti roku 2016, kdy byla 3,04, také mírné zlepšení. „Na území kraje máme 489 km silnic II. třídy, z toho 317 km je ve stavu výborný až vyhovující,“ říká náměstek Pieter. V nejlepším stavu jsou vozovky silnic II. třídy v okrese Liberec a Jablonec nad Nisou, kde průměrná známka činí 2,47, respektive 2,6, naopak nejhorší stav je v okrese Semily, kde se nachází nejvíce silnic II. třídy (průměrná známka 3,41).
Nejhorší úseky se nachází například na silnici II. třídy č. 294 v Rokytnici nad Jizerou, na silnici č. 268 z Mimoně na Ralsko a na silnici II/592 v Kryštofově Údolí. V případě silnic III. třídy je ve špatném stavu silnice č. 28624 z Benecka na Mrklov. „Na rekonstrukce a opravy těch nejhorších úseků na Semilsku se zaměříme,“ pokračuje hejtman Martin Půta.
„Před zahájením projekčních prací nejdříve necháváme provést diagnostiku pozemní komunikace, na základě které projektant navrhne technologii opravy. V některých případech se musí udělat kompletní rekonstrukce silnice, včetně podloží a všech konstrukčních vrstev. Stojí to logicky více peněz, ale jde nám hlavně o kvalitu a životnost,“ dodává hejtman.
Vývoj stavu povrchů vozovek silnic II. a III. třídy v kraji, hodnocení k 31. 12. 2017
Délka [m] | Klasifikace | celkem | prům. klas. | ||||
rok | výborný | dobrý | vyhovující | nevyhovující | havarijní | ||
2010 | 246 655 | 623 042 | 290 118 | 408 586 | 524 997 | 2 093 398 | 3,16 |
2011 | 230 197 | 566 456 | 283 428 | 357 561 | 656 164 | 2 093 806 | 3,31 |
2012 | 183 551 | 574 652 | 250 478 | 338 109 | 746 418 | 2 093 208 | 3,42 |
2013 | 190 748 | 554 159 | 245 938 | 306 471 | 779 823 | 2 077 139 | 3,45 |
2014 | 164 797 | 580 211 | 264 481 | 294 304 | 771 814 | 2 075 607 | 3,45 |
2015 | 214 904 | 570 792 | 247 702 | 267 731 | 775 521 | 2 076 650 | 3,39 |
2016 | 268 853 | 554 534 | 264 000 | 357 949 | 631 475 | 2 076 811 | 3,25 |
2017 | 299 855 | 537 526 | 275 160 | 321 569 | 640 124 | 2 074 234 | 3,22 |
Stav mostů v majetku kraje
Na nejlepším hodnocení za existenci krajů jsou v současné době mosty. Z celkových 653 v majetku kraje jich je pouze 12 v nejhorším stavu (mají číslo VII) a celkem 91 mostů má nejlepší známku (číslo I). Z těch špatných se jedná například o most přes Svitávku v Kunraticích u Cvikova, most přes Sklenařický potok v Jablonci nad Jizerou nebo přes Jílovku v Martinicích v Krkonoších. „Na většinu mostů v havarijním stavu je připravena nebo se už připravuje projektová dokumentace na kompletní rekonstrukci,“ zdůrazňuje náměstek Marek Pieter.
Vývoj stavu mostů v kraji:
stavební stav | průměr stavebního stavu | ||||||||
počet | I | II | III | IV | V | VI | VII | ||
k 31. 12. 2010 | 669 | 19 | 85 | 115 | 178 | 148 | 81 | 43 | 4,14 |
k 31. 12. 2011 | 669 | 18 | 83 | 117 | 172 | 151 | 77 | 51 | 4,18 |
k 31. 12. 2012 | 665 | 51 | 93 | 118 | 162 | 156 | 48 | 37 | 3,86 |
k 31. 12. 2013 | 661 | 77 | 90 | 115 | 171 | 148 | 40 | 20 | 3,64 |
k 31. 12. 2014 | 658 | 74 | 91 | 115 | 155 | 152 | 50 | 21 | 3,69 |
k 31. 12. 2015 | 653 | 83 | 94 | 104 | 158 | 142 | 53 | 19 | 3,64 |
k 31. 12. 2016 | 653 | 84 | 95 | 107 | 160 | 138 | 51 | 18 | 3,61 |
k 31. 12. 2017 | 653 | 91 | 97 | 109 | 163 | 125 | 56 | 12 | 3,54 |
V letošním roce bude Liberecký kraj do silnic investovat minimálně 600 mil. Kč. „Věřím, že se tato částka ještě navýší. Závisí na dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která je krajům přislíbena. V současné době máme v rozpočtu kraje prostředky na rekonstrukce našich silnic ve výši 300 mil. Kč, za dalších 150 mil. Kč chceme zrealizovat nebo případně zahájit akce z dotace Integrovaného regionálního operačního programu, za dalších necelých 100 mil. Kč zbývá dokončit akce z minulého roku a za cca 90 mil. Kč dokončíme rekonstrukce silnic na Frýdlantsku v rámci projektu od zámku Frýdlant k zámku Czocha,“ dodává hejtman Martin Půta. Z větších staveb zahájených v loňském roce zbývá dokončit rekonstrukce silnic III/2915 a III/2918 v úseku Horní Řasnice – Srbská a dále silnic III. třídy v Troskovicích, na Javorníku a v Chuchelně.
Liberecký kraj již zahájil několik výběrových řízení na zhotovitele rekonstrukcí silnic II. a III. třídy, konkrétně se jedná o akce silnice III. třídy číslo 29015 a 29013 Raspenava – Lázně Libverda – Ludvíkov, silnice III. třídy číslo 28736 ve Bzí, silnice III/2706 Horky u Dubé, silnice III/29047 v Desné, Údolní ulice, silnice III/28314 v Turnově ulice Palackého nebo mostu ev.č. 26833-1 v Srní u České Lípy.
Kraj také začal s přípravou velkoplošných oprav, ke kterým dojde v letošním roce. „Jedná se o úseky, jejichž stavební stav umožňuje provést pouze výměnu obrusné vrstvy vozovky a není nutná kompletní rekonstrukce silnice,“ vysvětluje náměstek Pieter.