Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Počet vážných dopravních nehod v Libereckém kraji v loňském roce klesl

Mgr. Langer Jiří

  • 02. 02. 2010 16:13
  • Zdravotnictví

Sdílet článek

 

Statistiky ukazují, že počet vážných dopravních nehod v uplynulém roce 2009 klesl. Jedním z důvodů poklesu jsou masivní bezpečnostní kampaně Libereckého kraje a jeho partnerů. Uvedl to na dnešní tiskové konferenci náměstek hejtmana pro dopravu LK Martin Sepp.

Tyto kampaně v oblasti zvyšování prevence a bezpečnosti provozu pozemních komunikací podle něj vycházejí z koncepce BESIP Libereckého kraje, která je každoročně aktualizována, a dále s Ročního plánu BESIP Libereckého kraje, jenž rozpracovává konkrétní kampaně na daný kalendářní rok.

Konference se dále zúčastnili Stanislav a Jakešová, vedoucí odboru dopravy LK, její zástupce Zdeněk Riegl, Jan Polák z BESIPu, Karel Studený z ČČK Liberec, Pavel Dušánek z Racing arény Sosnová a František Prorok, vedocuí Dopravníhoinspektorátu PČR Liberec.

 

Loňský rok 2009 proběhl ve znamení témat, která reagovala na vážnější problémy - jako jsou alkohol za volantem, nepřiměřená rychlost a podpora dopravní výchovy a dopravních hřišť na území kraje. I přesto, že celkový počet dopravních nehod na území kraje klesl na 4366, je stále tento počet alarmující. Z toho počtu se v 991 případech jednalo o nehody se zraněním. Celkový počet usmrcených osob klesl na 25 z 37 v roce 2008. Počet nehod se smrtelnými následky, kde byla příčinou nepřiměřená rychlost se snížil z 16 obětí v roce 2008 na 11 obětí v roce 2009.

„Vedle ní nadále zůstává jako velice vážný problém alkohol za volantem, který je tradičním problémem silnic v celé České republice. BESIP Libereckého kraje společně s Policií ČR bude této problematice věnovat v letošním roce nemalou pozornost,“ zdůraznil náměstek hejtmana.

Jen pro představu statistika uvádí počty nehod s touto příčinou. V roce 2008 zemřely následkem alkoholu za volantem 4 lidé, ale rok 2009 si vyžádal 10 obětí. Celkový počet nehod, kde byl viníkem právě alkohol klesl z 396 nehod v roce 2008 na 285 nehod v letošním roce.

Rok 2009 se orientoval také na nejzranitelnější účastníky silničního provozu, kterými jsou děti. Realizovala se celá řada projektů. Mezi nejvýznamnější se řadí akce „Týmu silniční bezpečnosti Libereckého kraje“, jehož úkolem je výchova účastníků silničního provozu. Společně s partnery jako je Policie ČR, Městské Policie jednotlivých obcí, Český červený kříž a další se tento tým podílel na 35 akcích, které vedly k výchově účastníků silničního provozu.

 

Také v letošním roce se BESIP Libereckého kraje zaměří při dopravně bezpečnostních akcích především na „nepřiměřenou rychlost“ a na „děti, jako na účastníky silničního provozu“. Plánovány jsou opět společné akce s Policií ČR a to nejen v tradičních Týdnech bezpečnosti, které jsou jako každoročně v dubnu a v září. Pro toto období jsou naplánována témata „Dopravní výchova a dopravní hřiště“ s speciálními programy pro školy na dětských dopravních hřištích.

 

Zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích

 

Další neméně důležitou prioritou jsou pozemní komunikace a zvyšování bezpečnosti na nich. Hlavním nástrojem této priority jsou bezpečnostní audity, které jsou ve vyspělých zemích standardem. Audit zahrnuje sledování navržených stavebních úprav pozemních komunikací kvalifikovaným týmem pracovníků, kteří hledají bezpečnostní deficity dopravního jednotlivých projektů.

 

Tento auditorský tým se na projekty dívá pohledem budoucích uživatelů, tedy řidičů, chodců, cyklistů i z pohledu osob se sníženou schopností pohybu či orientace a snaží se tak odhalit problémy, které by mohly nastat při různých dopravních situacích za různých světelných, povětrnostních i jiných podmínek. V závěrečné zprávě auditu jsou pak shrnuta doporučení k odstranění nalezených problémů. Tato doporučení investor nemusí akceptovat. Bezpečnostní audit není prozatím uzákoněn, ale stává se postupně důležitým prvkem posuzování bezpečnosti.

 

V oblasti zvyšování silničního provozu na pozemních komunikací je nutné se zabývat také kontrolní činností schválených opatření. Tento úkol je ze zákona dán zejména silničním správním úřadům v rámci výkonu státního dozoru, správcům pozemních komunikací v rámci kontrol pozemních komunikací a zástupcům Policie ČR. Konkrétně se jedná o kontroly dodržování podmínek rozhodnutí ve věci různých dopravních omezení, jako jsou uzavírky, zvláštní užívání, kontroly funkčnosti stávajícího dopravního značení, dopravního zařízení či zařízení pro provozní informace, reklamních zařízení či jiných pevných překážek. Nutností je postupné zavádění inteligentních dopravních systémů – telematických zařízení, která slouží k podávání aktuálních informací o provozu na pozemních komunikacích. V rámci kontrolní činnosti je nezbytné postupně vytvářet kontrolní místa, na kterých lze provádět kontrolní prohlídky zejména nákladních vozidel, jejich zatížení, dodržování přestávek apod. V neposlední řadě je v oblasti zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nutností zabývat se otázkou stávajících „průtahových“ pozemních komunikací a jejich humanizací, zklidňováním těchto komunikací, segregací motorové a nemotorové dopravy, popřípadě odvedením tranzitní dopravy mimo zastavěnou část měst a obcí.

 

 

 

 

Měřič rychlosti

Příjemce

Místo

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Dlouhý Most

III/27814(+zrcadla,DZ,ret.)

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Tatobity

II/283, Žlábek

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Mníšek

III/2904, škola

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Okna

II/273, ZŠ, MŠ, hřiště

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Slaná

II/283, ZŠ, MŠ, přechod

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Nová Ves nad Popelkou

II/284, ZŠ, MŠ, centrum

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Svijany

II/610

Měřič rychlosti na krajské silnici

Město Hodkovice nad Mohelkou

III/03527, Jílové

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Koberovy

II/282, ZŠ, MŠ (+zrcadlo)

Měřič rychlosti na krajské silnici

Obec Janův Důl

III/27239

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Obec Horní Branná

I/14, také 2 na sil. III/2954

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Město Harrachov

I/10 (jen ukazatel)

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Obec Bulovka

I/13, Arnoltice

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Obec Habartice

I/13 + elektr. semafor

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Město Smržovka

I/14

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Město Velké Hamry

I/10

Měřič rychlosti na silnici I. třídy

Město Dubá

I/9, ZŠ a Dětský domov

Měřič rychlosti, analýza Heinrich

Obec Nová Ves (okr. Liberec)

II/592, ZŠ

Měřič rychlosti, analýza Heinrich

Obec Čistá u Horek

I/16, ZŠ

 

Sdílet článek

Zpět

Další aktuality

Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky