Na opravu silnic II. a III. třídy by kraj potřeboval skoro 2,5 miliardy Kč
- 02. 03. 2010 16:18
- Rozvoj
1. Ke konci loňského roku bylo v Libereckém kraji 2417 podnikatelů v silniční motorové dopravě
Podnikatelem v silniční dopravě může být fyzická nebo právnická osoba, která provozuje silniční dopravu silničními motorovými vozidly podle zákona o Silniční dopravě. Statistiky ukazují, že takových subjektů v Libereckém kraji je ke konci loňského roku 2417. Tyto subjekty podnikající v silniční dopravě dělíme na 2 skupiny a to na nákladní a osobní. V nákladní silniční dopravě součet podnikatelů čítá počet 2172. Zbylých 245 subjektů řadíme do osobní silniční dopravy.
Podnikatelé v silniční motorové dopravě musí mít jak odbornou, tak i finanční způsobilost a eurolicenci. Odborná způsobilost se prokazuje formou zkoušky před příslušným dopravním úřadem podle místa trvalého pobytu žadatele. Zkouška odborné způsobilosti sestává ze dvou částí. První část je testová a sestává z 5 předmětů (1. Obchodně-právní vztahy a pracovně-právní vztahy, 2. Silniční doprava a mezinárodní smlouvy s ní související, 3. Ceny, daně, daňové řízení, poplatky, pojištění a celní řízení, 4. Technická základna, 5. Bezpečnost práce a technických zařízení při provozu, údržbě a opravách vozidel). Druhou částí zkoušky je případová studie. Úspěšně složí zkoušku ten žadatel, který dosáhne nejméně 60% bodů z celkového možného počtu bodů a zároveň prospěl v testu i případové studii.
Finanční způsobilost pak prokazují provozovatelé vnitrostátní nebo mezinárodní silniční dopravy, autobusy a tahači nebo nákladní vozidla o celkové hmotnosti vyšší než 3,5 tuny. Tato způsobilost se prokazuje z daňového přiznání za uzavřené účetní období ve výši 330.000 Kč za první vozidlo a 180.000 Kč za každé další vozidlo. Pokud dopravce nemá dostatečné finanční prostředky v daňovém přiznání, musí uzavřít smlouvu o ručení s peněžním ústavem nebo pojišťovnou. Neprokázání finanční způsobilosti je důvodem ke zrušení živnostenského oprávnění na provozování silniční dopravy.
Eurolicence je povinná pro provozovatele mezinárodní nákladní silniční dopravy a mezinárodní osobní dopravy provozované autobusy.
Platnost eurolicence je stanovena na pět let a opravňuje podnikatele k provádění přeprav na území členských států Evropského společenství nebo z území členského státu Evropského společenství do státu, který není součástí Evropského společenství.
V roce 2009 bylo dopravcům v Libereckém kraji vydáno 250 eurolicencí a 1639 opisů eurolicencí pro jednotlivá vozidla.
2. Kontrolní činnost na úseku silniční dopravy
Policií ČR, celními i dopravními úřady jsou prováděny silniční kontroly, kde je sledována měsíční činnost řidičů. Kontroly jsou zaměřeny na dodržování povinností, které stanoví zákon o silniční dopravě a předpisy s ním související nejen dopravcům, ale také řidičům. Jedná se zejména o kontrolu dodržování Nařízení č. 561/2006 Evropského parlamentu a Rady (ES) – dodržování bezpečnostních přestávek, doby řízení a doby odpočinku.
Kontroluje se také řádné vedení záznamu o době řízení vozidla a bezpečnostních přestávkách, platnost technické prohlídky vozidla a měření emisí, periodická kontrola záznamového zařízení (tachografu). Dále se kontroluje označení vozidla obchodním jménem dopravce a přítomnost dokladu o oprávnění k podnikání ve vozidle při jeho provozu.
Orgány Policie ČR a celní úřady jsou v souladu s ust. § 35b zákona o SD při provádění silniční kontroly v případě, že se jedná o dopravce, který má bydliště nebo sídlo mimo území České republiky, oprávněny vybírat kauci, a to v rozmezí od 10 000,- Kč do 50 000,- Kč podle závažnosti porušené povinnosti. Po provedeném správním řízení o pokutě KÚLK kauci buď vrátí nebo ji započte jako pokutu.
Do kontrolní činnosti spadá také vážení silničních vozidel v oblasti nepřetěžování vozidel a ochrany stavu silnic. Kontrolní vážení zahrnuje kontrolu největší povolené hmotnosti silničního vozidla, kontrolu největší povolené hmotnosti na nápravu a skupiny náprav vozidla a kontrolu největších povolených rozměrů vozidel a jízdních souprav. Tyto kontroly probíhají při silničních kontrolách prováděných Policií ČR nebo celními úřady. Na silnicích LK se tyto kontroly provádějí od roku 2002. V případě přetížení vozidla je porušení zákona o pozemních komunikacích řešeno Policií ČR na místě blokovou pokutou anebo jsou protokoly se závadami předávány příslušným silničním správním úřadům k řešení takto zjištěných porušení jako správní delikt dopravce nebo jako přestupek fyzické osoby podle zákona o přestupcích.
Od února 2004 byla zřízena mobilní jednotka v rámci příspěvkové organizace Ministerstva dopravy Centrum služeb pro silniční dopravu určená přímo pro LK. Kontrolní vážení silničních vozidel provádí tato mobilní jednotka za asistence Policie ČR, příp. celních úřadů. V roce 2009 bylo mobilní jednotkou na silnicích LK zváženo celkem 132 vozidel. V témže roce se také podařilo připravit nové místo pro kontroly nákladních vozidel. Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa Liberec otevřelo nové kontrolní místo na silnici č. I/35 ve Ktové ve směru na Hradec Králové.V dalších letech připravuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa Liberec rekonstrukci stávajícího místa pro kontroly vozidel na silnici I/35 v Karlovicích, Sedmihorkách a výstavbu nového kontrolního místa na silnici I/35 v Bílém Kostele.
Počet kontrolovaných vozidel při výkonu SOD v silniční dopravě provedeného Policií ČR a celními úřady v LK v roce 2009
Subjekt provádějící | 2009 | |
Počet kontrolovaných vozidel | Počet zjištěných závad | |
Policie ČR | 2 413 | 269 |
- PČR Česká Lípa | 663 | 137 |
- PČR Jablonec n.N. | 478 | 24 |
- PČR Liberec | 676 | 74 |
- PČR Semily | 596 | 34 |
Celní úřad | 921 | 126 |
- CÚ Česká Lípa | 6 | 0 |
- CÚ Liberec | 915 | 126 |
Celkem | 3 334 | 395 |
3. Silnice II. a III. třídy v Libereckém kraji jsou z téměř 61% ve výborném až vyhovujícím stavu.
Liberecký kraj každoročně nechává zpracovávat sběr dat o kvalitě povrchů vozovek silnice II. a III. třídy. V roce 2009 byl sběr v Libereckém kraji proveden v květnu roku 2009 na celé síti silnic II. třídy tj. 488 km a na cca 1/2 silnic III. třídy tj. 785 km.
Stavebním stavem silnice se rozumí její kvalita, stupeň opotřebení povrchu, podélné nebo příčné vlny, výtluky, které nelze odstranit běžnou údržbou, únosnost vozovky, krajnic, mostů a mostních objektů a vybavení pozemní komunikace součástmi a příslušenstvím.
Z analýzy poruch na základě „Technických podmínek 87“ je následně provedeno zatřídění jednotlivých úseků sledované silniční sítě do 5 kategorií dle stavu porušení od hodnocení stavu „výborný“ po „havarijní“. Pro zatřídění úseků je rozhodující procento porušení plochy úseku poruchou s největším – rozhodujícím rozsahem poruch.
Z hodnocení vyplývá, že 421 km (20,1 %) silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji bylo hodnoceno před zimním obdobím jako havarijní a u téměř 402 km (19,2 %) silnic je jejich stav nevyhovující, tedy takový, že silnice nesplňují podmínky provozní způsobilosti ze strany výskytu poruch a je třeba provést jejich opravu nebo údržbu.
Liberecký kraj převzal do státu 2 110 km silnic v nedostatečném stavu a bez finanční prostředků na jejich opravy. Na základě této skutečnosti byl schválen úvěr na financování oprav. Koncem roku 2006 začal Liberecký kraj s čerpáním úvěru, které bude ukončeno na jaře letošního roku. Díky využívání finančních prostředků z úvěru i díky využívání finančních prostředků z fondů EU došlo k výraznému zlepšení stavu povrchů vozovek a k zastavení zhoršování stavu povrchů vozovek silnic. V roce 2009 byla průměrná známka povrchů u silnic II. třídy k 31.12.2009 - 2,38 (v roce 2008 – 2,52).
U silnic III. třídy se podařilo výrazně vylepšit dlouhodobý stav silnic známka – 2,92 (v roce 2008 – 2,96, v roce 2007 – 3,08) a po přepočtu k 31.12.2009 je známka 2,82. V roce 2002 byla průměrná známka stavu povrchu vozovek 3,43.
Na základě těchto výsledků byl zpracován plán údržby a oprav vozovek. Celková délka silnic zahrnutých do výpočtu plánu údržby a oprav je 2100 km.
„Prvním krokem vytvoření plánu je sestavení finančního plánu optimální varianty, kdy je navržena optimální technologie. Takto stanovený plán údržby a oprav silnic II. a III.třídy byl v rámci 10-ti letého plánovacího období vypočten na 2,3 mld. Kč, řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje. Dodal, že byla sestavena také varianta rozpočtu se zohledněním ročního příspěvku, který činí 1,229 mld. korun. Z této skutečnosti vyplývá, že přibližně 1,1 mld. korun chybí k tomu, aby dle optimálního plánu bylo možno opravit navržené úseky. Neopraveno tak v rámci rozpočtu zůstane 737 km (35%) ve srovnání s opravami provedenými v rámci optimálního finančního plánu. Tento výpočet nezahrnuje opravy mostů a příslušenství silnic a prostředky na zimní údržbu a běžnou letní údržbu silnic.
Stav povrchu vozovek silnic II. třídy v Libereckém kraji v letech 2004 až 2009
Stav povrchu vozovek | Silnice II. třídy | |||||
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Výborný | 118,505 | 88,822 | 91,072 | 124,466 | 110,700 | 148,517 |
Dobrý | 167,867 | 188,092 | 223,163 | 172,260 | 178,008 | 141,366 |
Vyhovující | 65,273 | 85,254 | 88,651 | 45,264 | 66,975 | 73,091 |
Nevyhovující | 99,543 | 92,851 | 68,946 | 122,682 | 93,220 | 108,260 |
Havarijní | 37,068 | 33,250 | 16,444 | 23,810 | 39,579 | 17,396 |
Celkem | 488,256 | 488,269 | 488,276 | 488,482 | 488,482 | 488,630 |
Stav povrchu vozovek silnic III. třídy v Libereckém kraji v letech 2004 až 2009
Stav povrchu vozovek | Silnice III. třídy | |||||
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Výborný | 275,217 | 183,078 | 246,279 | 242,838 | 253,714 | 377,646 |
Dobrý | 307,118 | 339,125 | 383,715 | 247,434 | 401,395 | 242,162 |
Vyhovující | 181,071 | 190,221 | 250,396 | 299,752 | 184,279 | 285,534 |
Nevyhovující | 379,431 | 404,380 | 370,260 | 393,569 | 453,554 | 293,499 |
Havarijní | 475,250 | 502,254 | 363,768 | 427,929 | 318,292 | 403,931 |
Celkem | 1 618,087 | 1 619,058 | 1 614,418 | 1 611,522 | 1 611,234 | 1 602,772 |
Stav povrchu vozovek silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji v letech
2004 až 2009
Stav povrchu vozovek | Silnice II. a III. třídy | |||||
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |
Výborný | 393,722 | 271,900 | 337,351 | 367,304 | 364,414 | 526,163 |
Dobrý | 474,985 | 527,217 | 606,878 | 419,694 | 579,403 | 383,528 |
Vyhovující | 246,344 | 275,475 | 339,047 | 345,016 | 251,254 | 358,625 |
Nevyhovující | 478,974 | 497,231 | 439,206 | 516,251 | 546,774 | 401,759 |
Havarijní | 512,318 | 535,504 | 380,212 | 451,739 | 357,871 | 421,327 |
Celkem | 2 106,343 | 2 107,327 | 2 102,694 | 2 100,004 | 2 099,716 | 2 091,402 |
4. Podle Krajské správy silnice Libereckého kraje byla letošní zima netypická na nárazové sněhové srážky
Stále probíhající zimní období 2009 – 2010 je celkově hodnoceno jako průměrné, co se spadu sněhu týče. Netypické však byly nárazové sněhové srážky zejména v měsíci říjnu a lednu. Tento extrémní spad sněhu začal ve druhé dekádě měsíce října, kdy napadlo téměř 50 cm mokrého sněhu. Tento těžký mokrý sníh vedl k padání stromů, kdy bylo nutno jejich odstraňování k dosažení sjízdnosti.
Druhá vlna nastala počátkem letošního roku a díky mrazivému počasí se udržel téměř do konce února. Krátké, ale intenzivní spady sněhu si vyžádaly opakované zásahy. Pro lepší představu si uveďme konkrétní počty zásahů v jednotlivých měsících zimního období a to v okresech Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec a Semily.
Měsíc | Říjen 09 | Listopad 09 | Prosinec 09 | Leden 10 | Únor 10 |
Pluhování | 9 | 3 | 24 | 30 | 26 |
Posyp | 9 | 3 | 29 | 31 | 28 |
Finanční náklady na údržbu komunikací a zajištění jejich sjízdností čítá bez měsíce února 2010 částku 75 137 tisíc korun. Odhad měsíce února 2010 činí přibližně 25 miliónů korun. Konečné zhodnocení zimního období 2009-2010 bude provedeno na konci dubna letošního roku.
Technika pro zimní údržbu (okresy Česká Lípa, Jablonec n./N., Liberec, Semily)
Sypače celkem | 70 |
Mech. pro pluhování bez posypu | 8 |
Mechanizmy a sypače s radlicí | 78 |
Traktorové radlice a škrabky celkem | 49 |
Sněhové frézy celkem | 8 |
Nakladače celkem | 23 |
Další činností KSS LK je v tomto období také příprava úklidu po zimě. Jakmile to počasí dovolí, a bývá to zpravidla 9.-10. týden v roce, začíná se v nížinách se zametáním a sběrem posypových materiálů pomocí zametacích košťat či samosběrů. Po skončení mrazivého období vyjíždí kropící vozy. Tyto činnosti probíhají podle tání sněhu do výše položených oblastí. Dále běží výspravy studenou obalovanou směsí a bude zpracováno více než 18 tun směsi. Od 4.-5. měsíce roku se pak rozeběhnou definitivní výspravy teplou obalovanou směsí.