Informace 11/2015 - dotazy k IP1 – dopis řediteli
- 17. 03. 2015 09:45
- 106/1999
Předmět žádosti:
A :
Postih LK vůči LRS deklarovaný již v roce 2012 – viz prohlášení Petráčka a Strouhala na
ZLK 25.9.2012 ve výši 23 mil. Kč viz zápis:
Vzhledem k tomu, že všechny smlouvy na zajištění sociálních služeb, které jsou poskytovány v rámci projektu „IP 1“ jsou uzavřeny podle zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákona ve znění pozdějších právních předpisů, musí Liberecký kraj postupovat podle ust.. § 48 odst. 2, kde je stanoveno: Odstoupením od smlouvy se smlouva od počátku ruší, není-li právním předpisem stanoveno nebo účastníky dohodnuto jinak. To znamená, že účastníci jsou povinni si navzájem vrátit vše, co si podle této smlouvy vzájemně plnili. Tedy již jmenovaná organizace je povinna Libereckému kraji vrátit celou zálohu ve výši 23 333 162,- Kč. V současné době je tato částka ze strany Libereckého kraje vymáhána.
1. Jak postupuje vymáhání ?
2. Jaké kroky konkrétně LK učinil a kdy ?
3. Kdo má vyřízení postihu v KÚLK na starosti ?
B:
Odmítnutí proplacení žádosti o poslední platbu za projekt z května 2013:
1. V jakém stavu je odmítnutí proplacení žádosti ve výši 22.257.529,35 Kč ?
2. Byla žádost znovu podána ?
3. Bylo MPSV od té doby ve věci kontaktováno ?
4. Je postupováno dle zákona o krajích vůči těm, kteří deklarovali, že projekt skončil v pořádku? – viz závěrečná konference z února 2013 ?
C:
Jednání s FÚ o postihu 205, resp. 206 mil. Kč
1. Jak probíhala jednání s FÚ v období listopad 2013 – červen 2014 ?
2. Text závěrečného protokolu s FÚ – viz náš dotaz z 12.1.2015 ?
3. Proč nebylo ZLK informováno o tak zásadním problému od srpna do prosince 2015 ?
D:
Postih za neplatnou výpověď:
1. Jak byl tazatelem (hejtman - RK) vyřešen objednaný posudek z AV, který se vyjádřil pouze k otázce škody a odpovědnosti RK, nikoliv k odpovědnosti úřadu, resp. statutárního zástupce zaměstnavatele - úřadu za neplatnou výpověď ze strany zřizovatele úřadu, tedy RK ?
2. Žádáme znovu o protokol Škodní komise k neplatné výpovědi ze dne 2.4.2014.
E:
Postih za zatajení protokolu z kontrol SOC 28/10 a 15/11:
1. Byl úřadem, resp. zřizovatelem úřadu identifikován člověk/lidé, kteří jsou odpovědni za zatajení kontrol a měli tak zásadní podíl na pokračování neregulérních kroků v projektu ? (viz předání věci řediteli ze strany Kontrolního výboru ZLK)
2. Byl úřadem, resp. zřizovatelem úřadu učiněn krok k tomu, aby kontroly SOC 28/10 a 15/11 byly vyhodnoceny a přijata opatření včetně vyhodnocení odpovědnosti uvnitř úřadu alespoň zpětně v roce 2013 a později, když tyto kontroly byly pro potřeby LK předány hejtmanovi?
Odpověď:
A: Postih LK vůči LRS deklarovaný již v roce 2012
1. Liberecký kraj vymáhá částku 2.664.663 Kč s úrokem z prodlení ve výši 8,05 % ročně z této částky od 18. 11. 2013 do zaplacení, a na náhradě nákladů řízení částku 133.230 Kč. Tato částka, resp. její jistina představuje tu část dotace, která nebylaMPSV ČR Libereckému kraji proplacena a je tedy škodou na majetku kraje. Zbytek částky vyplacené LRS poskytovatelem dotace rozporován nebyl, kraji byla tato částka uhrazena, škoda tedy z tohoto titulu nevznikla a není tedy důvod ji nyní vymáhat.
2. Dne 3. 3. 2015 obdržel Liberecký kraj od Okresního soudu v Liberci rozsudek, kterým bylo žalovanému Libereckému romskému sdružení uloženo uhradit kraji částku2.664.663 Kč s úrokem z prodlení ve výši 8,05 % ročně z této částky od 18. 11. 2013 do zaplacení, a na náhradě nákladů řízení částku 133.230 Kč, to vše do tří dnů od právní moci tohoto rozsudku. Pokud rozsudek nabyde právní moci, podá kraj návrh na výkon rozhodnutí soudnímu exekutorovi.
3. Postih byl realizován cestou podání trestního oznámení a občanskoprávní žalobou.
B: Odmítnutí proplacení žádosti o poslední platbu za projekt z května 2013
-
Liberecký kraj v poslední žádosti o platbu nežádal o částku ve výši 22.257.529,35 Kč, nýbrž
o 1.200.543,31 Kč. Tyto finance jsou ze strany MPSV ČR pozastaveny až do doby, kdy bude uzavřeno celé řízení s Finančním úřadem pro Liberecký kraj, týkající se odvodu za porušení rozpočtové kázně.Částka 22.257.529,35 Kč je výše nedočerpaného rozpočtu Libereckého kraje. Libereckému kraji byly finance vypláceny zálohově a to jen na základě předložených dokladech o skutečně vynaložených nákladech, které přímo souvisely s realizací projektu.
Vzhledem k tomu, že na jednotlivé dodavatele sociálních služeb byla vyhlašována výběrová řízení dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, došlo k úspoře těchto financí.
K největší úspoře došlo po ukončení všech smluvních vztahů s Libereckým romským sdružením, kdy musela být na poskytování sociálních služeb vyhlášena nová výběrová řízení. Na základě těchto nově realizovaných výběrových řízení došlo k úspoře přes 15 mil. Kč.
K dalším úsporám došlo v rámci čerpání mzdových nákladů a dalších administrativních úkonů.
2. Nová žádost o platbu se bude MPSV ČR zasílat až po uzavření výše uvedených řízeních
s Finančním úřadem pro Liberecký kraj. S žádostí o platbu je třeba doložit finální výsledek výše uvedené záležitosti.
3. Odbor sociálních věcí KÚ LK průběžně s řídícím orgánem MPSV ČR celou záležitost konzultuje.
4. Na závěrečné konferenci projektu IP 1 nebylo přímo deklarováno, že projekt skončil úspěšně.
Projektový tým se nezaměřil ve svých prezentacích pouze na úspěchy projektu (plnění povinných indikátorů – počet podpořených osob), ale taktéž na problémové situace, které nastaly v průběhu jeho realizace – viz prezentace, která je přílohou č. 1 tohoto dopisu.
Účastníci konference byli taktéž seznámeni o výsledcích nezávislého auditora o čerpání způsobilých výdajů projektu.
Výrok auditora: Celkové evidované způsobilé výdaje ve výši 205.705.462,03 Kč, uvedené
v přiloženém přehledu Libereckého kraje jsou správné.
C: Jednání s FÚ o postihu 205, resp. 206 mil. Kč
-
Jak probíhala jednání s FÚ v období listopad 2013 – červen 2014?
Jednání s Finančním úřadem v Liberci proběhla celkem třikrát. Všech těchto jednání se zúčastnil Mgr. Petr Tulpa a finanční poradce společnosti KODAP, s.r.o.
Toto jednání proběhlo jako úvodní před odesláním platebního výměru. Šlo o základní sdělení, ke kterému finanční úřad dospěl a zároveň požádal, aby se s obsahem seznámil v co nejkratší lhůtě jednoho týdne i Liberecký kraj.
Liberecký kraj se na druhé schůzce dotazoval k obsahu platebního výměru. Šlo o vysvětlení, zda jednotlivá sdělení chápou obě strany stejně.
Na posledním jednání byl Liberecký kraj seznámen s finálním zněním daného rozhodnutí.
2. Text závěrečného protokolu s FÚ je přílohou č. 2 tohoto dopisu.
3. Uvedené časové rozmezí ještě nenastalo. O protokolu, kterým byl LK seznámen s výsledkem kontrolních zjištění rozhodných pro stanovení povinnosti odvodu za porušení rozpočtové kázně při čerpání prostředků poskytnutých na projekt IP 1 v LK, bylo ZLK informováno již v prosinci 2013.
D: Postih za neplatnou výpověď:
Odpovědnost konkrétních osob v rámci KÚ řešil ve svoji kompetenci ředitel KÚ – hejtman nemá žádné kompetence vůči úředníkům krajského úřadu. Protokol z jednání škodní komise a rozhodnutí ředitele Vám byly jako informace zaslány.
E: Postih za zatajení protokolu z kontrol SOC 28/10 a 15/11
K žádnému zatajení čehokoliv v rámci KÚ nedošlo a tudíž nemohla být ani identifikována žádná odpovědná osoba. Předmětné kontroly byly vyhodnoceny v pracovním pořádku odborem sociálních věcí Krajského úřadu Libereckého kraje.
Příloha č. 1: Prezentace realizace projektu
Příloha č. 2: Závěrečný protokol jednání z FÚ.