Strategie kultury
Co jsou kulturní a kreativní odvětví?
Kulturní a kreativní odvětví (KKO) zahrnují činnosti, které jsou „založeny na kulturních hodnotách nebo na uměleckých a jiných individuálních nebo kolektivních kreativních projevech. Tyto činnosti mohou zahrnovat vývoj, tvorbu, produkci, šíření a ochranu produktu a služeb, které představují kulturní, umělecké či jiné kreativní projevy, jakož i související funkce, jako je vzdělávání nebo řízení. Mají potenciál vytvářet inovace a pracovní místa zejména v oblasti duševního vlastnictví. K těmto odvětvím patří architektura, archivy, knihovny a muzea, umělecká řemesla, audiovizuální odvětví (například kinematografie, televize, videohry a multimédia), hmotné a nehmotné kulturní dědictví, design (včetně módního návrhářství), festivaly, hudba, literatura, scénická umění, knihy a vydavatelská činnost, rozhlas a výtvarné umění/trh s uměním.“ (Aktualizace Metodiky mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR, MKČR 2022, s. 6)
KKO jsou dnes motorem ekonomického růstu vyspělých států, jedním z největších sektorů zaměstnanosti s mimořádně vysokou přidanou hodnotou. (Strategie rozvoje a podpory kulturních a kreativních odvětví, MKČR 2021). Pro Českou republiku mají obzvláště vysoký potenciál díky jejímu kulturnímu dědictví, lidskému kapitálu a aktivnímu kulturnímu sektoru.
Pro kraje představují přínos hned několika skutečnostmi. Zaprvé subjekty řadící se do KKO „vytvářejí produkty s vysokou přidanou hodnotou. Svou činností jsou schopné aktivizovat dlouhý řetězec dodavatelů a odběratelů z různých odvětví a přináší prosperitu do oblasti svého působení. Dále díky své činnosti přitahují další potenciální pracovníky KKO, díky čemu dochází k rozvoji sektoru služeb, kdy nabídky tohoto sektoru zmínění pracovníci široce využívají. Rozvinuté prostředí KKO je schopné také do města přilákat jinou strukturu cestovního ruchu, zvýšit podíl kulturního turismu.“ (Metodika mapování kulturních a průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR, MKČR 2020, s. 1)