Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Zpívající tramvaj č. 1 vyjede 17. listopadu na trase Lidové sady - Viadukt

Mgr. Langer Jiří

  • 14. 11. 2012 16:05
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

O státním svátku v sobotu 17.11.2012 vyjede v Liberci na historickou linku č. 1 mezi Lidovými sady a Viaduktem vůz T3M s evidenčním číslem 8106.

Tato tramvaj není na první pohled ničím neobvyklá. Snad jen původním barevným provedením v kombinaci červené a krémové barvy. Takovýto vzhled mívaly liberecké tramvaje dlouhá desetiletí, až nová móda 90. let 20. století přinesla některým z nich pestrobarevné kabáty zdobené nejrůznějšími reklamami, posléze se prosadil „městský“ nátěr v kombinaci bílé a tmavozelené barvy. Takovéto červenobílé tramvaje ale přece dodnes jezdí třeba v Praze. A tato tramvaj také pochází z Prahy a navíc umí zpívat!

 

Světoznámé tramvaje typu T3 vyráběl podnik ČKD Tatra v Praze na Smíchově od počátku 60. let na bázi původních amerických vozů „PCC“. Přestože se během desetiletí rozšířily téměř do všech měst Československa s tramvajovou dopravou, a také do mnoha měst v zahraničí, vyznačovaly se jednou méně příjemnou vlastností – totiž zvýšenou spotřebou elektrické energie. Pracovníci podniku ČKD Trakce proto dostali za úkol vyvinout modernější výzbroj s určením pro již provozovaná i pro nově vyráběná vozidla. Výsledný produkt využívající polovodičových prvků (tyristorů), označovaný TV1, umožňoval plynulejší a hlavně hospodárnější provoz. Prototyp vozu původního označení T3t (záhy se začaly označovat T3M) byl vyroben v roce 1971. Po odzkoušení začala montáž do sériových vozů jak v Praze, tak i v Brně, Ostravě, Košicích a Bratislavě. To, že jede modernizovanou tramvají, cestující bezpečně poznal podle zpěvavých tónů, které vůz vydával během rozjezdu i brzdění.

 

Naše tramvaj byla vyrobena roku 1973 a nasazena do běžného provozu v pražských ulicích počátkem následujícího roku, kdy nahrazovala poslední soupravy dvounápravových předválečných tramvají. Po sedmi letech provozu se v rámci celkové opravy dočkala dosazení tyristorové výzbroje TV1 jako vůbec poslední z více jak stovky takto rekonstruovaných pražských vozů. Tím se jí změnilo i evidenční číslo z původního 6853 na 8106.

 

A co má tramvaj z Prahy společného s Libercem? Inu ona není v Liberci poprvé. Když na počátku 90.let liberecký dopravní podnik zamýšlel modernizovat vozový park tramvají, záhy dospěl k poznání, že pořízení nových vozidel bude nad jeho ekonomické možnosti. Zejména když jejich cena v té době vyskočila na několikanásobek oproti stavu z konce 80.let, kdy se nakupovala poslední série nových tramvají. Liberečtí se proto rozhodli požádat dopravní podnik hlavního města Prahy o zapůjčení některé z modernizovaných tramvají T3M – tak totiž byly označeny vozy s tyristorovou výzbrojí TV1 – aby je vyzkoušel v místních podmínkách. Volba padla shodou okolností právě na poslední modernizovaný vůz čísla 8106. Do Liberce byl převezen v polovině roku 1993 a po několik měsíců byl zkoušen převážně na městské trati z Lidových sadů do Horního Hanychova, kde mohly jeho trakční vlastnosti vyniknout lépe než na jablonecké trati. Ale i do Jablonce se několikrát podíval.

 

Zkoušky měřením prokázaly úsporu trakční energie u vozidel s elektronickou výzbrojí na libereckých tratích kolem 20%. To byl pádný argument pro zahájení modernizačního programu libereckých tramvají, přičemž volba padla na plzeňskou Škodovku, jejíž elektrická výzbroj umožňovala i rekuperaci (vracení nespotřebované elektrické energie zpět do sítě), což při provozu přináší další výrazné úspory. Naše tramvaj T3M č. 8106 stála na začátku rozsáhle modernizace libereckých tramvají a tak, i když zde nepůsobila dlouho, si jistě zaslouží své místo mezi historickými vozidly.

 

Ještě téhož roku byla zahájena modernizace libereckých tramvají odesláním prvního vozu č.54 do ČKD v Praze na Zličíně, kde obdržel ještě modernější výzbroj TV8, další vozidla ale už nebyla modernizována v Praze, nýbrž ve Škodě Plzeň.

 

Pražský vůz 8106 mezitím dál brázdil své domácí koleje až do poloviny roku 2012, kdy se v souvislosti s početnými dodávkami nových moderních, plně nízkopodlažních tramvají 15T z plzeňské Škodovky stal nadbytečným a měl být vyřazen. Tramvaj T3M č. 8106 zakoupil z legislativních důvodů DPMLJ, v plné výši na její pořízení, ale i transport, přispělo občanské sdružení Boveraclub. A tak tuhle tramvaj po téměř dvou desítkách let osud znovu odvál pod Ještěd.

 

Takže přijďte se svézt v sobotu odpoledne červenou zpívající tramvají a posedět na typických laminátových sedačkách – červených a šedých vajíčkách. Ve voze vás čeká také výstava věnovaná nejen této tramvaji, ale také době před 19 lety. Jízdenky bude prodávat průvodčí ve voze.

 

Za Boveraclub Liberec Ing. Tomáš Krebs                                                             

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky