SVÍTÍME ORANŽOVĚ, PROTOŽE JE MEZINÁRODNÍ DEN PROTI NÁSILÍ NA ŽENÁCH – ORANGE THE WORLD | 25. 11. – 10. 12. 2024
Změny jízdních řádů regionální dopravy začnou platit od 12. prosince 2010
- 07. 12. 2010 17:00
- Rozvoj
Již od neděle 12. prosince 2010 začnou platit nové jízdní řády v železniční i linkové autobusové dopravě. Celkový rozsah regionální železniční i autobusové dopravy v rámci objednávky Libereckého kraje zůstává obdobný jako v předešlém roce, na několika místech přesto dochází k významným změnám, které vycházejí z potřeb cestujících.
Železniční doprava
Na trati Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava (Zittau) – Varnsdorf – Rybniště/ Seifhennersdorf bude na základě výsledku mezinárodního výběrového řízení, připraveného společně německým sdružením ZVON (organizátor veřejné dopravy v Horní Lužici a Dolním Slezsku), Ústeckým a Libereckým krajem, zajišťovat po dobu deseti let dopravní služby německá společnost Vogtlandbahn GmbH. Cestujícím tak bude nabídnuta atraktivní a rychlá přeprava moderními motorovými jednotkami Siemens Desiro s možností bezbariérového nástupu, jež nahradí zastaralé motorové soupravy Českých drah ze 70.let. Vlaky pod obchodním názvem Trilex budou jezdit v pravidelných intervalech – ve špičkách pracovního dne mezi Hrádkem n.Nis. a Libercem každých 30 minut, v ostatních úsecích v intervalu 60, resp. 120 minut. České dráhy však ve spolupráci s německou DB Regio na této trati nadále budou zajišťovat denně čtyři páry oblíbených spěšných vlaků na trase Drážďany (Dresden) – Liberec (o víkendech jsou vybrané spoje vedeny až do Tanvaldu).
Již v srpnu došlo k dlouho očekávanému obnovení železniční dopravy na hraničním přechodu Harrachov/ Jakuszyce. Několikrát za den tak lze vlakem cestovat na polskou stranu Krkonoš do známého střediska Szklarska Poreba, vybrané spoje pokračují až do Jelení Hory. Dopravu zajišťuje společnost Viamont Regio a.s. ve spolupráci s polskou firmou Przewozy regionalne. V zimním období je počítáno s provozem čtyř dvojic vlaků, v období letní sezóny by se měl počet vlaků zvýšit. Přípravu bohužel opět komplikovaly komunikační potíže s polským partnerem, podoba jízdního řádu tak zatím neodpovídá požadavkům české strany, v nejbližších měsících proto bude snaha provést určité úpravy.
Z důvodu zhoršeného technického stavu železniční trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou nelze v současnosti dodržet stávající jízdní řád – vlaky tak nemohou jezdit v pravidelných intervalech a kvůli změněnému režimu křižování se cestovní doba některých spojů prodloužila o více než 10 minut. Liberecký kraj toto řešení považuje pouze za dočasný, okolnostmi vynucený stav a spolu s dopravcem České dráhy a.s se trvale snaží o co nejrychlejší návrat do původní podoby jízdního řádu.
Naopak ke zrychlení provozu dochází u většiny osobních vlaků na trati mezi Bakovem nad Jizerou a Českou Lípou díky nasazení modernizovaných souprav Regionova.
Pokračující program modernizace starších vozů Českých drah pak nabízí zlepšené podmínky cestování i na řadě dalších spojů, zásadní obnova vozového parku šestnácti zcela novými motorovými vozy od firmy Stadler se očekává na konci příštího roku.
Autobusová doprava
Podstatné změny v linkovém vedení a jízdních řádech nastaly v červnu letošního roku na území Jablonecka, Tanvaldska, Jilemnicka a části Semilska a Železnobrodska. Měly za cíl zjednodušit a zpřehlednit linkové vedení a nabídnout cestujícím množství nových alternativ spojení, často ovšem za cenu více přestupů, což v některých případech vyvolalo negativní reakce veřejnosti. Při přípravě nových jízdních řádů byla proto maximální snaha vyhovět zaznamenaným námětům a připomínkám vůči provedeným krokům.
Asi nejvýraznější změnu přináší víkendové spojení po nově zavedené přímé lince z Jablonce nad Nisou přes Novou Ves, Tanvald a Harrachov až do Rokytnice nad Jizerou, nově organizován bude i víkendový provoz mezi Tanvaldem, Vysokým nad Jizerou a Kořenovem. O nedělích (mimo prázdniny) bude veden také přímý spoj z Vrchlabí a Jilemnice přes Vysoké n.Jiz. a Tanvald do Jablonce nad Nisou, s přímým pokračováním až do Liberce.
Na Českolipsku dochází k některým změnám v dopravní obslužnosti průmyslové zóny v České Lípě v souvislosti s postupným ukončováním výroby v podniku Delphi Packard. Určité omezení dopravy bylo připravováno citlivě ve spolupráci s jednotlivými podniky tak, aby ze všech míst pravidelné dojížďky na území našeho kraje byla zachována možnost spojení do zaměstnání a zpět veřejnou dopravou.
Úplnou novinkou je zavedení spoje mezi Českou Kamenicí, Novým Borem a Libercem v časných ranních hodinách, s příjezdem do Liberce již v 5.30 hod. Tímto krokem chce Liberecký kraj umožnit dojíždění za prací do Liberce i ze vzdálenějších míst, stížených vyšší nezaměstnaností. V opačném směru pojede nový spoj až do Děčína, což zlepší podmínky pro cestování zejména studentům vyjíždějícím za hranice kraje.
Na poli jednotlivých dopravců dochází ke dvěma významných organizačním změnám: sloučením někdejších společností ČSAD Semily a.s. a ČSAD Jablonec nad Nisou a.s. vzniká nový dopravce s názvem BusLine a.s. Na poli městské hromadné dopravy na území dvou největších měst kraje pak bude nově působit společný Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou a.s.
Přípravou jízdních řádů regionální železniční a autobusové dopravy pro Liberecký kraj je pověřena společnost KORID LK, jejímž prostřednictvím lze vznášet připomínky a náměty na změny jízdních řádů. Kontakt je uveden na webových stránkách www.iidol.cz, ústně lze připomínky podávat prostřednictvím telefonního čísla 485 110 074. Nově podané podněty lze zohlednit nejdříve k termínu 1. změny jízdních řádů 2010/2011, k níž dojde 6.března příštího roku. Požadavky na zavedení nových spojů či linek jsou zpravidla řešeny v rámci hlavní celostátní změny jízdních řádů, připadající obvykle na druhou prosincovou neděli.
Galerie
Další aktuality
Rozpočet na příští rok schválen. Kraj rovněž zakládá dvě obchodní společnosti pro energetické projekty
- 26. 11. 2024
- Ekonomika
- Rozvoj
Digitální technická mapa kraje získala 1. místo v krajských projektech
- 26. 11. 2024
- Digitální úřad
- Rozvoj