Vydejte se po stopách řemesel v regionu, tentokrát za krásami krajek
- 17. 07. 2020 15:08
- Rozvoj
Liberecký kraj není jen region sklářů, ale najde se tu i spousta mistrů tradiční rukodělné výroby, a to nejen těch skutečně šikovných, ale i opravdových nositelů stejnojmenného titulu. Jsou to ti, kteří se snaží udržet technologické znalosti a dovednosti. Ti, kteří je prezentují a předávají dalším generacím.
Takovým řemeslem je třeba krajkářství. Jedná se o výrobu ozdobné textilie, jež je tvořená z nití a někdy i z látky. Krajka se využívala a stále i využívá u stolního a ložního prádla, na výrobu doplňků k šatům, liturgických rouch, někdy i obrazů a je v neposlední řadě důležitou součástí tradičního lidového kroje našeho regionu – ženských vínků a podvínků, čepců, doplňuje košile a zástěry.
„Naše babičky uměly běžně rukodělné práce. Byla to součást dovedností dobré nevěsty. Dnes, kdy si všechno koupíme hotové, to zdaleka není samozřejmé. A tak sledovat takovou krajkářku při práci, to je velký zážitek. To umění si zaslouží velkou poklonu,“ uvedla Květa Vinklátová, radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Jedním z druhů výroby krajky je i paličkování. Jde o splétání velkého počtu nití v různých směrech, za pomocí paličkovacího polštáře, tzv. herdule, paliček a špendlíků. U paličkované krajky můžeme najít více variant, jako jsou např. bruselské, vamberecké či belgické typy.
V Libereckém kraji se výrobě paličkovaných krajek věnuje Milena Juřicová, která působí v České Lípě a kromě výroby krajkových „obrazů“ sama vyučuje další krajkářky, o paličkované krajce přednáší a při různých příležitostech své řemeslo vystavuje na přehlídkách, řemeslných trzích nebo slavnostech. Zhotovuje také kopie výšivek a krajkových oděvních součástek lidových krojů.
Další krajkářkou je Jana Kaplanová, která vytváří působivé obrazy divadelních postav – Carmen, Othella, Jeníka a Mařenky z Prodané nevěsty, Odetty, Rusalky, Ofélie anebo figur baletek. Pracuje s nejtenčí háčkovací přízí ze stoprocentní bavlny a své obrazy vytváří výhradně podle vlastních podvinků – krajkářských předloh. Vedle divadelního prostředí jsou zdrojem její inspirace přírodní motivy.