Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin
V Domově Sluneční dvůr v Jestřebí chystají výstavu - Jak žiji a jak budu žít
- 03. 02. 2012 11:55
- Zdravotnictví
V Domově Sluneční dvůr v Jestřebí byla 1. února vyhlášena soutěž pro klienty s názvem „Jak žiji a jak budu žít“. Ženy se zdravotním postižením se zúčastní soutěže, v níž budou výtvarně či fotograficky znázorňovat svůj život dnes a jak vidí život po transformaci sociálních služeb.
„Dnes ženy žijí v ústavním zařízení na okraji obce, po transformaci se přestěhují do malých domácností, které jim umožní život v přirozeném prostředí. Tato soutěž bude slavnostně vyhodnocena 6. března v našem zařízení. Při této příležitosti se zároveň uskuteční Den otevřených dveří,“ uvedl ředitel Slunečního dvora Pavel Kos s tím, že vernisáže se zúčastní člen Rady LK pro resort sociálních věcí pana Pavel Petráček (ČSSD), zástupci Národního centra podpory transformace sociálních služeb, zástupce hlavního řešitele projektu Podpora transformace sociálních služeb Tereza Kloučková a liberecký profesionální fotograf Šimon Pikous.
Poté bude výstava putovat po obcích a městech Českolipska a svojí pouť ukončí závěrečnou vernisáží 23. dubna ve vestibulu budovy Krajského úřadu Libereckého kraje, U Jezu, v Liberci..
Harmonogram soutěže:
1. Zahájení projektu
Místo konání: Domov Sluneční dvůr, termín: únor 2012
- vlastní interní zahájení soutěže v zařízení - zadání soutěže a informování klientů i zaměstnanců
2. Vyhlášení vítězů výstavy a zároveň den otevřených dveří
Místo konání: Domov Sluneční dvůr, termín: 6. 3. 2012
- úvodní slovo (představení organizace, představení projektu transformace, seznámení se současným stavem v zařízení (ve vztahu k transformaci) apod.
- časový prostor pro vyhodnocení
- vyhlášení vítězů soutěže na základě hodnocení poroty, rozdávání diplomů a cen
- prohlídka zařízení
Složení poroty:
· P. Petráček – člena rady kraje pro resort sociálních věcí
· Tereza Kloučková – MPSV hlavní řešitel projektu „Transformace soc. služeb“,
· vedoucí sociálního odboru KÚ LK
· Lucie Stanická – regionální pracovník Národního centra podpory transformace
· Šimon Pikous – profesionální fotograf Liberec
3. Putovní výstava
- týdenní výstava na veřejných místech dotčených obcí:
· Jestřebí restaurace Galerie & Pub: 19. 3. – 23. 3.,
· Česká Lípa, městský úřad: 26. 3. – 30. 3.,
· Zákupy, městský úřad: 2. 4. – 6. 4.,
· Doksy, knihovna: 9. 4. – 13. 4.
4. Závěrečná vernisáž
Místo konání: Liberec – vstupní hala Krajského úřadu Libereckého kraje, termín: 23. – 30. 4.
23. 4. - ukončení a zhodnocení výstavy
Bližší informace a přesný harmonogram naleznete na stánkách zařízení
http://www.domovslunecnidvur.cz/ v sekci aktuality.
Co je to transformace?
Transformace je proces změny způsobu a formy poskytování sociálních služeb. Klientům Domova Sluneční dvůr umožní opustit stávající velkokapacitní zařízení a začít žít život takový, jaký je běžný pro jejich vrstevníky a stát se tak součástí společnosti.
Proč byl Domov Sluneční dvůr do transformace zařazen?
Do pilotního projektu „Podpora transformace sociálních služeb“ byl domov Sluneční dvůr, p. o. zařazen pro svou vysokou kapacitu, jeho nevhodnou polohu a nedostupnost. V roce 2007 pak prostřednictvím rozhodnutí Rady Libereckého kraje (usnesením č. 164/07/RK, ze dne 13. 2. 2007) byl oficiálně zahájen transformační proces.
Co je cílem transformace?
Jejím cílem je přemístit poskytování sociálních služeb do míst (obcí a měst) s běžnou zástavbou a dostupnou sítí veřejných služeb a zachovat stejný rozsah péče a poskytování sociálních služeb.
Stručný popis současného stavu
Služba je umístěna na okraji malé obce, k ubytování klientů slouží dvě budovy první s kapacitou 22 osob, druhá s kapacitou 24 osob a dva skupinové byty, kde v současné době žije 7 osob. Pokoje kde klienti žijí, jsou převážně třílůžkové či dvojlůžkové. V budovách jsou umístěny společné sprchy a WC.
Během dne je péče o klienty zajištěna 3 - 4 pracovníky v přímé péči, tzn. 3 - 4 pracovníky, kteří se starají o v průměru o 25 klientů. I přes jejich snahu nemají všichni klienti možnost realizovat svá přání ve stejnou dobu (např., umýt se v dobu, kterou si sám rozhodne, věnovat se svým koníčkům či jiným aktivitám, dojít si nakoupit). Klienti tedy mají velmi omezenou možnost vlastního rozhodování v běžných záležitostech.
Jaká je naše představa?
Zařízení opustí všichni klienti včetně zaměstnanců. Po přestěhování zůstane forma a způsob poskytování sociálních služeb nezměněná. Péče o klienty bude zajištěna prostřednictvím zaměstnanců v přímé péči po 24 hodin denně. Oproti současné situaci se budou moci pracovníci více věnovat klientům a tak uspokojovat jejich potřeby a zároveň je v přirozeném prostředí podporovat v jejich samostatnosti.
Ubytování
V nové službě bude pro ubytování klientů sloužit 6 objektů rozmístěných v 5 lokalitách přilehlých měst a obcí. Tyto objekty jsou zasazeny do běžné komunity. Klienti tak mohou přirozeným způsobem navazovat mezilidské vztahy v místě svého bydliště, zajišťovat si své potřeby využíváním místních služeb (obchody, restaurace, zájmové spolky, sociální služby, úřady a instituce), popř. najít si zaměstnání. Klienti budou tak moci mnohem lépe uspokojovat své potřeby přičemž jim bude poskytnuta náležitá pomoc a podpora pracovníků.
V nové službě pro ubytování klientů slouží pouze jednolůžkové pokoje, tzn., že každý bude mít svůj vlastní pokoj. Objekty jsou rozděleny do jednotlivých domácností, přičemž maximální počet lidí žijících v jedné domácnosti je 4.
Organizace a systém poskytování péče a podpory
Povaha nových služeb je koncipována tak, aby pracovník pracoval s užší skupinou klientů a mohl tak jejich potřeby lépe vnímat a tím pádem uspokojovat. Na základě užší spolupráce je možné poskytnout kvalitní podporu soběstačnosti a rozvíjet dovednosti klientů. Ubytování v domácnostech s maximálně třemi spolubydlícími také umožní klientům svobodněji se rozhodovat o svých běžných potřebách a přáních jako např. výběr jídla (bude záležet buď pouze na něm, nebo na max. 3 spolubydlících), čas, kdy se půjde umýt (v současné době musí existovat dohoda mezi klienty na jednotlivých budovách, tzn. mezi 8, 22 nebo 23 lidmi) aj.
Počet klientů (52) v nově vybudovaných domácnostech k počtu zaměstnanců (65), předpokládá zkvalitnění poskytování služeb ve vztahu k uspokojování výše uvedených potřeb klientů. Tím bude také posílena schopnost samostatného rozhodování a možnost uplatňování vlastní vůle. K lékařům bude většina klientů (mimo osob s vysokou mírou podpory, které nemohou využívat veřejné dopravy z důvodu bariér apod.) dojíždět tak, jako je to běžné pro jejich vrstevníky. Pro osoby, které potřebují vysokou míru podpory (tj. osoby vyžadující vzhledem je svému zdravotnímu vztahu větší péči a podporu) bude zajištěna zdravotní péče prostřednictvím zdravotní sestry přímo v domácnostech.
… a výsledek? Popsaná povaha a uzpůsobení nových služeb vedou ke zvyšování kompetencí klientů, ale také zaměstnanců. Budou tak vytvořeny možnosti a systémy podpory vedoucí k rozvoji schopností a dovedností klientů tak, aby bylo v co největší míře podpořeno jejich samostatné rozhodování a uplatňování vlastní vůle v mnohých oblastech života. Povaha a uzpůsobení nové služby také vytváří mezi klienty a pracovníky dostatečný prostor ke komunikaci a pozorování, což umožňuje efektivněji reagovat na potřeby klientů a tím je kvalitněji uspokojovat. Tato forma také umožňuje aktivnější a efektivnější zapojení opatrovníků či blízkých osob do individuálního plánování či kvalitnější podporu při navazování, obnovování a udržování rodinných vztahů.
Význam transformace
Pro naše klienty znamená transformace možnost žít život ve společnosti přirozeným způsobem v podmínkách, které jsou důstojné a neomezují jejich lidská práva.
Pro naše zaměstnance je to možnost poskytnout klientům kvalitnější péči a služby orientované na individuální potřeby, přání a pomáhat jim tak být samostatnější.
CO SI PŘEJEME |
|
Cíl transformace:
Změnit způsob poskytování sociálních služeb, tak aby naši klienti měli možnost žít srovnatelným způsobem života jako jejich vrstevníci.
Další aktuality
Pohotovosti v nemocnicích fungují i o svátcích. Pokryjí všechny oblasti kraje
- 18. 12. 2024
- Zdravotnictví
Kraj dokončil další Centrum odborného vzdělávání. Nového vybavení se dočkali v Turnově
- 06. 12. 2024
- Rozvoj
- Školství
- Veřejné zakázky
- Zdravotnictví
Tradiční předvánoční setkání starostů měst a obcí s radou kraje se zabývalo aktuálními tématy
- 05. 12. 2024
- Cestovní ruch
- Doprava
- Dotace a granty
- Ekonomika
- Kultura
- Majetek a investice
- Rozvoj
- Sociální
- Školství
- Zdravotnictví
- Životní prostředí