Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Svaz měst a obcí ČR pořádal setkání starostů v sídle kraje

Šírová Květa

  • 15. 03. 2012 08:10
  • Rozvoj

Sdílet článek

Starostové měst a obcí Libereckého kraje se včera v sídle kraje  zúčastnili setkání, které pořádal Svaz měst a obcí ČR. Setkání uvedl hejtman Libereckého kraje Stanislav Eichler (ČSSD). Kromě zástupců Svazu města a obcí ČR, Statutárního města Liberec a starostů měst a obcí LK se akce zúčastnil také poslanec Parlament ČR Petr Skokan (VV).  

„Velmi vítám tuto iniciativu a jsem rád, že jsme mohli zástupce svazu přivítat i u nás. Starostům byly předány konkrétní informace, které jim mohou pomoci ve správě jim svěřené obce či města. Ocenil jsem, že mezi probíranými tématy byly také dotace Evropské unie. Jako předseda české delegace Výboru regionů Evropské unie je mi toto téma velmi blízké. V roce 2013 se Evropská unie bude soustředit na rozvoj projektů zaměřených na inovační technologie. Je proto potřeba zaměřit i naše úsilí tímto směrem. Věřím, že jak starostové obcí, tak my zde na krajském úřadě budeme v čerpání finančních prostředků v příštím období úspěšní alespoň tak, jako doposud při čerpání prostředků v rámci regionálních operačních programů. Liberecký kraj jako součást NUTS II Severovýchod patří ke špičce v čerpání finančních prostředků právě v oblasti Regionálních operačních programů,“ řekl hejtman Stanislav Eichler.

Cílem setkání je získat názory a podněty starostů k aktuálně projednávaným tématům a ty pak využít při formulování stanovisek Svazu k jednotlivým problematikám. Právě pro vzájemné předávání informací mezi starosty, kteří mají neocenitelné zkušenosti z praxe, a odbornými pracovníky Kanceláře Svazu, kteří zase přinášejí novinky z různých jednání na ministerstvech a dalších centrálních institucích, se krajská setkání stala velmi oblíbenými.  

 

Probíraná témata:

 

Reforma financování regionálního školství

Horkou jehlou šitý je plán reformy financování regionálních škol, který připravilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Návrh je likvidační zejména pro venkovské školy, které nemohou optimalizovat počet žáků ve třídě. Obce tak budou nuceny školy rušit, děti dojíždět a zvýšené náklady ponesou také rodiče. Hrozí i reálné nebezpečí, že obce  budou muset vracet evropské dotace, které využily pro potřeby školy. Celý plán ministerstva je nepromyšlený a neprovázaný se stávající národní i evropskou  legislativou.

 

Církevní restituce

Otázka vyrovnání mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi je pro obce klíčová. Dnes mají na svém území rozsáhlé majetky a pozemky, s nimiž nemohou disponovat, a jsou tak omezovány ve svém rozvoji. Nynějším stavem jsou poškozovány jak církve, tak i obce, jejichž situace je ale o to složitější, že občané rychle reagují na jejich nekonkurenceschopnost, dochází k odlivu mladých rodin a situace v území se zhoršuje. Navrácení církevního majetku je tak pro obce jediným řešením. Zchátralé budovy, do kterých dosud nikdo neinvestoval z důvodu nejasného vlastnictví, by konečně dostaly šanci na obnovu a rekonstrukci. Obce by díky odblokování majetku církví také mohly čerpat evropské dotace na dostavbu potřebné infrastruktury, kterou na blokovaných pozemcích není možné budovat. Znovu by rovněž mohla začít výstavba rodinných domů. Pokud by zákon o majetkovém narovnání státu s církvemi nebyl schválen a blokace majetku by zůstala v platnosti, je třeba si klást otázku, kterak řešit situaci obcí blokací omezených a často i zcela paralyzovaných v rozvoji. Představitelé Svazu doufají, že se projednávání zákona nezvrhne v předvolební kampaň před krajskými volbami a že zákon, který je nyní v 1. čtení v Poslanecké Sněmovně, najde v Parlamentu podporu napříč politickým spektrem.

 

Novela zákona o rozpočtovém určení daní

Zcela zásadní je pro obce novela zákona o rozpočtovém určení daní. Nedojde-li k předložení takového vládního návrhu, který bude mít šanci být důstojně schválen, finanční situace spádových obcí a menších měst, které se nacházejí na dně tzv. U křivky a mají trvale nízké daňové příjmy, se nezmění ani v roce 2013. Pokud nebude novela schválena v první polovině tohoto roku, existuje reálné riziko, že toto téma degraduje na předvolební kampaň před krajskými volbami, kdy politické cíle obvykle převáží nad věcným řešením. 

 

Elektronické občanské průkazy

Příkladem překotně připravené změny jsou elektronické občanské průkazy, které mohou od 1. ledna 2012 vydávat pouze obce s rozšířenou působností. Ačkoli obce nebyly na novou situaci personálně ani technicky připraveny, na což Svaz měst a obcí ČR opakovaně upozorňoval, ministerstvo vnitra odložení účinnosti zákona o jeden rok zamítlo. Fotokabiny, které byly doposud určeny pro zpracování elektronických cestovních dokladů, kapacitně nestačí a obce nemají finanční prostředky na nákup dalších, neboť ačkoli se jim se zpracováním nového typu občanských průkazů zvýšila ekonomická a administrativní zátěž, ze strany státu nedošlo k navýšení finančních zdrojů. Podstatnou část tvoří žádosti pro děti, kde mají občanské průkazy spíše suplovat cestovní doklad. Navýšení správních poplatků představuje jednu z možností, jak náklady obcí alespoň částečně kompenzovat. Jde však o rozhodnutí velmi politicky nepopulární.

 

Navýšení místního poplatku za odpady

Podle připraveného poslaneckého návrhu změny zákona o místních poplatcích by od příštího roku mohlo dojít k navýšení místního poplatku za odpady. Stanovení horní sazby zůstává i nadále zcela v pravomoci obecních zastupitelstev. Právě místní znalost souvislostí a polická odpovědnost zastupitelů vůči svým voličům představuje pojistku a omezení pro skokový růst poplatku. K určitému navýšení ale bude moci dojít, neboť v současnosti nepokrývá skutečné náklady obcí na svoz a zpracování odpadů, a prostředky tak musí být čerpány z jiných oblastí rozpočtu. Úprava navíc neznamená výhradně navýšení poplatku - navrhované rozšíření okruhu poplatníků na cizince a azylanty může v konečném důsledku vést k jeho snížení. Za zásadní považuje Svaz rovněž vyjasnění povinnosti úhrady za nezletilé. Případy, kdy děti po dovršení plnoletosti obdrží platební výměr s dluhem, který způsobili rodiče, by se již díky navrhované změně neměly opakovat.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky