Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Školáci by s průměrnou mzdou nevyžili

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 11. 05. 2018 00:00
  • Rozvoj
  • Sociální
  • Školství

Sdílet článek

Přes 150 dětí z osmi základních škol Libereckého kraje se ve čtvrtek 10. května sešlo na půdě Krajského úřadu LK. Organizace Škola pro demokracii spolu s vedením kraje zde připravila další setkání jejich žákovských parlamentů. Ve třech skupinkách diskutovali školáci za podpory krajské radní pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Květy Vinklátové a náměstka hejtmana LK pro sociální věci Pavla Svobody o aktuálních tématech. Každá skupina pak v závěru přednesla krátkou prezentaci toho, k čemu v debatě žáci došli.

Školáci se například shodli v tom, že vlka obecného, který se v posledních letech vrací do české a moravské krajiny, je třeba i nadále chránit. Nestřílet! Tak zněl závěr debaty, kterou s nimi vedla Tereza Pokorná z odboru životního prostředí. V oblasti kultury by se žákům líbilo, kdyby školy organizovaly častější návštěvy muzeí, hradů a zámků nebo divadel.

Třetí skupina se zabývala finanční gramotností. Školáci v diskusi s náměstkem Pavlem Svobodou hádali výši průměrného platu v tuzemsku, a tu porovnávali s průměrnými měsíčními náklady na život. Hledali odpověď na otázku, jestli je lepší spořit nebo si půjčit, když přijdou nečekané výdaje.  

„Někteří měli představu o tom, kolik co stojí. Část z nich ale vůbec netušila, jaké peníze je potřeba měsíčně dávat na byt a další základní potřeby. Co je nejvíc šokovalo, bylo zjištění, že při zahrnutí všech nutných výdajů by jim z průměrné mzdy nic nezbylo. Vlastně by s ní nevyžili,“ poznamenal Pavel Svoboda. „Je ale pravda, že my jsme nebyli jiní. Ovšem měli jsme jednu velkou výhodu. V době mého dospívání nebylo tolik lákavých reklam v televizi a ani neexistovaly desítky nebankovních společností s lehce dostupnými půjčkami,“ dodal.

Školáci se dozvěděli také třeba, o kolik peněz člověk přijde, když onemocní, anebo jakou zátěž pro rodinný rozpočet představuje hypotéka na byt nebo dům. Odhadovali, kolik stojí měsíčně jednoho člověka jídlo, drogérie, oblečení, doprava nebo domácí mazlíčci. Řešili, kde na to vzít, když se v domácnosti rozbije pračka nebo televize, nebo se porouchá auto.

„Učili jsme se, že je potřeba umět hospodařit s tím, co vydělám. Předem si rozvrhnout náklady a určit, kolik si můžu měsíčně šetřit, abych měl na nečekané výdaje,“ zdůraznil Pavel Svoboda. „Mně z naší diskuse vyplynulo, že bychom se na finanční gramotnost měli u dětí ještě více zaměřovat. Zhruba 800 tisíc občanů v exekuci, které nyní naše republika má, je hodně alarmující číslo,“ doplnil.

Funkci žákovských parlamentů na závěr zhodnotil Petr Tulpa, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti: „Jsem rád, že již děti na základních školách mají touto formou možnost osvojit si dovednosti, které jim budou v budoucím životě užitečné – pracovat v týmu, vést diskusi, obhajovat své názory, organizovat čas sobě i jiným, přebírat odpovědnost za své činy a především si uvědomit, že dění kolem nich lze nějakým způsobem ovlivnit, pokud o to mají zájem.“

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky