S příchodem jara roste počet žádostí o zřízení služebnosti. Kraj je vyřizuje v co nejkratších lhůtách
- 12. 04. 2018 00:00
- Majetek a investice
Stavby sjezdů ze silnic II. a III. třídy, energetických sítí, vodovodních a kanalizačních přípojek jsou nejčastějšími důvody pro podání žádosti o zřízení tzv. služebnosti. Od ledna do března letošního roku už kraj přijal 146 takových žádostí. S novou stavební sezónou jich neustále přibývá, přesto je pracovníci krajského úřadu vyřizují v minimálních časových lhůtách.
„Majetkoprávní oddělení se každé jaro potýká s enormním nárůstem žádostí, nejinak je tomu
i letos. Vloni jsme jich vyřídili celkem 555, což je opravdu hodně. Čísla za první tři měsíce letošního roku svědčí o pokračování tohoto trendu,“ říká statutární náměstkyně hejtmana pro řízení ekonomiky, správy majetku a informatiky Jitka Volfová.
Žadatel musí nejprve podat žádost o sepsání smlouvy o smlouvě budoucí o zřízení služebnosti (břemene), včetně potřebných náležitostí, na Krajskou správu silnic Libereckého kraje. Tam ověří všechny skutečnosti a technik určí, o jaký úkon se jedná a kolik bude zřízení služebnosti stát. Majetkoprávní oddělení Krajského úřadu Libereckého kraje následně zpracuje samotnou smlouvu. „Snažíme se celý proces maximálně urychlit, aby žadatel dostal oboustranně podepsanou smlouvu co nejdříve,“ doplňuje náměstkyně Volfová.
Příjmy z uzavírání smluv o služebnosti mají pozitivní vliv na krajský rozpočet. Za rok 2017 činí předpokládaný příjem 13,6 milionu korun a za první tři měsíce letošního roku přibližně 0,5 milionu korun. „Tyto peníze můžeme investovat zase do projektů, ze kterých budou mít občané kraje užitek, třeba do oprav silnic,“ uzavírá náměstkyně.
Zřízení služebnosti pro soukromé osoby i firmy zjednodušeně znamená získání oprávnění nakládat s majetkem kraje k smluvně danému účelu, resp. kraj musí na svém majetku ve prospěch soukromé osoby nebo firmy něco trpět nebo se něčeho zdržet. V praxi se jedná například o situace, kdy dojde v souvislosti s vybudováním kanalizačních, vodovodních a dalších liniových staveb k zásahu do části silnice ve vlastnictví kraje. Pro žadatele to znamená, že je zavázán nést veškeré náklady na zachování a opravy věci, která je pro služebnost určena.