Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Rozbor ceny dopravního výkonu autobusových dopravců

Ing. Kateřina Jandlová

odborný zaměstnanec právního oddělení

  • 13. 01. 2023 13:41
  • 106/1999

Sdílet článek

Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se rozboru ceny dopravního výkonu autobusových dopravců.

KÚ LK zasílal následující odpovědi na dotazy:

  1. Na základě jakých kritérií, případně jakého vzorce došlo k vyčíslení dokompenzace nákladů za PHM?

Odpověď:

Výše dokompenzace je vypočtena na základě uzavřených dodatků ke smlouvám o veřejných službách v přepravě cestujících.

Pravidla (vzorce) pro výpočet a aktualizaci ceny dopravního výkonu jsou v příloze č. 2 smlouvy (resp. přílohy č. 1 dodatku) – výpočet

indexovaných nákladů na pohonné hmoty po ukončení období jízdního řádu je detailně definován v bodě 3.1.7 přílohy č. 2 Smlouvy a je  tak součástí smluvních podmínek.

Odkaz na zveřejněné dodatky v registru smluv:

BusLine LK s.r.o. – oblast Jablonecko – Dodatek č. 4: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22646541

BusLine LK s.r.o. – oblast Turnovsko-Semilsko – Dodatek č. 4: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22647669

ČSAD Liberec, a.s. – oblast Českolipsko – Dodatek č. 1: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22642905

ČSAD Liberec, a.s. – oblast Liberecko – Dodatek č. 2: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22644729

2. Proč je dokompenzace nákladů za PHM nejvyšší u oblasti Českolipsko, která je v Libereckém kraji nejrovinatější?

Výpočet dokompenzace vychází z indexovaných nákladů na pohonné hmoty, které jsou stanoveny pro jednotlivé kategorie vozidel v 

uzavřených smlouvách. Výchozí náklady na pohonné hmoty dle jednotlivých kategorií vozidel jsou uvedeny v příloze 1a uzavřených smluv.

Ze zveřejněných podkladů je zřejmé, že ve srovnání s ostatními oblastmi jsou v oblasti Českolipsko ze strany dopravce kalkulovány vyšší

průměrné náklady na pohonné hmoty, proto je i výše jednotkové dokompenzace nákladů na pohonné hmoty v této oblasti vyšší

(viz předchozí dotaz a pravidla uvedená v příloze č. 2 smlouvy). Kalkulace nákladů (včetně rozdělení do jednotlivých nákladových položek)

je obchodním rizikem dopravce. Odkaz na zveřejněnou smlouvu pro oblast Českolipsko v registru smluv:

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503 - kalkulace nákladů je v příloze č. 1a smlouvy.

3. Bylo při založení vnitřního dopravce tvrzeno veřejnosti a zastupitelům kraje, že vnitřní dopravce bude o několik Kč na km levnější než komerční dopravce? (postačí odpověď ANO/NE).

​Zastupitelstvo Libereckého kraje svým usnesením č. 41/VI/20/ZK rozhodlo o zajištění dopravní obslužnosti v oblasti Západ (Českolipsko)

od 12. 12. 2021 prostřednictvím vnitřního provozovatele-společnosti ČSAD Liberec na základě analýzy od společnosti NEXIA AP a.s.

z listopadu 2020. Společnost NEXIA AP a.s. ve své analýze garantuje ekonomickou výhodnost a přínosnost navrženého řešení, které

přispěje ke stabilizaci dopravní obslužnosti v kraji. Materiál do Zastupitelstva Libereckého kraje je zveřejněn zde (bod 40):

https://gportal.kraj-lbc.cz/#/public-uredni-deska-body;idSkupinyNad=566;skupinaNad_poJednani=1;skupinaNad_Nazev=1.%2FVI%20zased%C3%A1n%C3%AD%20Zastupitelstva%20

Libereck%C3%A9ho%20kraje

  1. Zaujalo mne, že cena dopravního výkonu je cca o 3,5 Kč na km vyšší u vnitřního dopravce, než-li u komerčního, kolik km za rok 2022 ujel za všechny oblasti komerční dopravce (Busline) a kolik km ročně ujede za všechny oblasti vnitřní dopravce. 

V období platnosti jízdního řádu 2021/2022 objednal Liberecký kraj u dopravce BusLine LK s.r.o. 7,4 mil. km a u dopravce ČSAD Liberec, a.s., 8,4 mil. km.

Kalkulace nákladů (včetně rozdělení do jednotlivých nákladových položek) je obchodním rizikem dopravce a rozdíl v aktuálních cenách dopravního výkonu je způsoben odlišným hodnotami uvedenými ve výchozí (nabídkové) kalkulaci nákladů a následnou aktualizací a indexací. Celkovou průměrnou cenu dopravního výkonu významně ovlivňuje i počet kilometrů v jednotlivých kategoriích vozidel, neboť náklady na kategorie vozidel jsou pochopitelně rozdílné.

5. Z jakého důvodu, případně v jakých položkách rozpočtu dopravce je vnitřní dopravce dražší, oproti komerčnímu? Případně žádám o zaslání podrobnějšího rozkladu ceny dopravního výkonu u obou dopravců ve všech oblastech. Detailní rozklady kalkulovaných nabídkových cen (dle jednotlivých nákladových položek a kategorií vozidel) je přílohou č. 1a uzavřených smluv, které jsou zveřejněny v registru smluv:

BusLine LK s.r.o. – oblast Jablonecko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6630451

BusLine LK s.r.o. – oblast Turnovsko-Semilsko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6634291

ČSAD Liberec, a.s. – oblast Českolipsko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503

ČSAD Liberec, a.s. – oblast Liberecko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11092688

6. Kolik finančních prostředků odvedla zpět do rozpočtu kraje z hospodářského zisku společnost ČSAD Liberec a společnost Autobusy LK?

Společnosti z hospodářského zisku k dnešnímu dni zatím neodvedly zpět do rozpočtu kraje žádné finanční prostředky.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky