Rozbor ceny dopravního výkonu autobusových dopravců
- 13. 01. 2023 13:41
- 106/1999
Předmět žádosti: žadatel požadoval informace týkající se rozboru ceny dopravního výkonu autobusových dopravců.
KÚ LK zasílal následující odpovědi na dotazy:
- Na základě jakých kritérií, případně jakého vzorce došlo k vyčíslení dokompenzace nákladů za PHM?
Odpověď:
Výše dokompenzace je vypočtena na základě uzavřených dodatků ke smlouvám o veřejných službách v přepravě cestujících.
Pravidla (vzorce) pro výpočet a aktualizaci ceny dopravního výkonu jsou v příloze č. 2 smlouvy (resp. přílohy č. 1 dodatku) – výpočet
indexovaných nákladů na pohonné hmoty po ukončení období jízdního řádu je detailně definován v bodě 3.1.7 přílohy č. 2 Smlouvy a je tak součástí smluvních podmínek.
Odkaz na zveřejněné dodatky v registru smluv:
BusLine LK s.r.o. – oblast Jablonecko – Dodatek č. 4: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22646541
BusLine LK s.r.o. – oblast Turnovsko-Semilsko – Dodatek č. 4: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22647669
ČSAD Liberec, a.s. – oblast Českolipsko – Dodatek č. 1: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22642905
ČSAD Liberec, a.s. – oblast Liberecko – Dodatek č. 2: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22644729
2. Proč je dokompenzace nákladů za PHM nejvyšší u oblasti Českolipsko, která je v Libereckém kraji nejrovinatější?
Výpočet dokompenzace vychází z indexovaných nákladů na pohonné hmoty, které jsou stanoveny pro jednotlivé kategorie vozidel v
uzavřených smlouvách. Výchozí náklady na pohonné hmoty dle jednotlivých kategorií vozidel jsou uvedeny v příloze 1a uzavřených smluv.
Ze zveřejněných podkladů je zřejmé, že ve srovnání s ostatními oblastmi jsou v oblasti Českolipsko ze strany dopravce kalkulovány vyšší
průměrné náklady na pohonné hmoty, proto je i výše jednotkové dokompenzace nákladů na pohonné hmoty v této oblasti vyšší
(viz předchozí dotaz a pravidla uvedená v příloze č. 2 smlouvy). Kalkulace nákladů (včetně rozdělení do jednotlivých nákladových položek)
je obchodním rizikem dopravce. Odkaz na zveřejněnou smlouvu pro oblast Českolipsko v registru smluv:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503 - kalkulace nákladů je v příloze č. 1a smlouvy.
3. Bylo při založení vnitřního dopravce tvrzeno veřejnosti a zastupitelům kraje, že vnitřní dopravce bude o několik Kč na km levnější než komerční dopravce? (postačí odpověď ANO/NE).
Zastupitelstvo Libereckého kraje svým usnesením č. 41/VI/20/ZK rozhodlo o zajištění dopravní obslužnosti v oblasti Západ (Českolipsko)
od 12. 12. 2021 prostřednictvím vnitřního provozovatele-společnosti ČSAD Liberec na základě analýzy od společnosti NEXIA AP a.s.
z listopadu 2020. Společnost NEXIA AP a.s. ve své analýze garantuje ekonomickou výhodnost a přínosnost navrženého řešení, které
přispěje ke stabilizaci dopravní obslužnosti v kraji. Materiál do Zastupitelstva Libereckého kraje je zveřejněn zde (bod 40):
- Zaujalo mne, že cena dopravního výkonu je cca o 3,5 Kč na km vyšší u vnitřního dopravce, než-li u komerčního, kolik km za rok 2022 ujel za všechny oblasti komerční dopravce (Busline) a kolik km ročně ujede za všechny oblasti vnitřní dopravce.
V období platnosti jízdního řádu 2021/2022 objednal Liberecký kraj u dopravce BusLine LK s.r.o. 7,4 mil. km a u dopravce ČSAD Liberec, a.s., 8,4 mil. km.
Kalkulace nákladů (včetně rozdělení do jednotlivých nákladových položek) je obchodním rizikem dopravce a rozdíl v aktuálních cenách dopravního výkonu je způsoben odlišným hodnotami uvedenými ve výchozí (nabídkové) kalkulaci nákladů a následnou aktualizací a indexací. Celkovou průměrnou cenu dopravního výkonu významně ovlivňuje i počet kilometrů v jednotlivých kategoriích vozidel, neboť náklady na kategorie vozidel jsou pochopitelně rozdílné.
5. Z jakého důvodu, případně v jakých položkách rozpočtu dopravce je vnitřní dopravce dražší, oproti komerčnímu? Případně žádám o zaslání podrobnějšího rozkladu ceny dopravního výkonu u obou dopravců ve všech oblastech. Detailní rozklady kalkulovaných nabídkových cen (dle jednotlivých nákladových položek a kategorií vozidel) je přílohou č. 1a uzavřených smluv, které jsou zveřejněny v registru smluv:
BusLine LK s.r.o. – oblast Jablonecko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6630451
BusLine LK s.r.o. – oblast Turnovsko-Semilsko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6634291
ČSAD Liberec, a.s. – oblast Českolipsko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503
ČSAD Liberec, a.s. – oblast Liberecko – https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11092688
6. Kolik finančních prostředků odvedla zpět do rozpočtu kraje z hospodářského zisku společnost ČSAD Liberec a společnost Autobusy LK?
Společnosti z hospodářského zisku k dnešnímu dni zatím neodvedly zpět do rozpočtu kraje žádné finanční prostředky.