Projekt TechUp přináší první dobré výsledky v motivaci žáků základních škol o technické studijní obory
- 30. 04. 2014 16:03
- Školství
Od počátku tohoto školního roku Liberecký kraj ve spolupráci s 29 středními školami realizuje projekt TechUp: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji. Podporu převyšující 58 milionů korun českých na něj poskytlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Hlavním cílem projektu je motivovat žáky základních a středních škol ke studiu přírodovědných a technických oborů. Projekt tak reaguje na pokles zájmu žáků o technická povolání, která jsou však požadována zaměstnavateli, a svým způsobem tak navazuje na předchozí kampaně kraje TechYes, NadoTECH a stipendijní program podporující žáky vybraných oborů středních škol.
V současné době se odevzdává na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy pravidelná monitorovací zpráva, z níž je zřejmé, že po půl roce realizace projekt přináší první výsledky. Aktivitami projektu již prošlo přes 4 700 žáků, dalo by se dokonce hovořit o více než 6 000, pokud by byl započítán každý žák zvlášť za každou aktivitu. „Velmi mě těší, že se zapojilo přes 4 500 žáků základních škol a v uvozovkách – zatím - pouze 1 500 žáků škol středních. Dokládá to, jak se daří startovat spolupráci mezi základními a středními školami a že střední školy nemají projekt jen pro sebe,“ říká Alena Losová, členka rady kraje pro školství, mládež a zaměstnanost.
Pro shrnutí – již se uskutečnilo na 200 projektových dnů pro základní školy, kterých se zúčastnilo přes čtyři tisíce žáků, v projektu je nabízeno 21 kroužků pro žáky základních škol, které již navštěvuje tři sta žáků základních škol, a 48 kroužků pro žáky středních škol, jichž využilo téměř osm set středoškoláků. „Vždy jsem překvapena, s jakým zájmem a nadšením se žáci účastní aktivit a mnohdy i více tím, jaká témata pro ně školy připravují, aby jim tu takzvaně obtížnou oblast techniky přiblížily,“ glosuje Losová osobní zkušenosti z navštívených kroužků a dodává „A o to více si cením té možnosti, že z projektu se pořizuje moderní vybavení, které takto poutavou výuku umožní, ať již jde o dnes moderní 3D tiskárny, digitální měřící systémy nebo mikroskopy. Rozhodující je totiž to, aby si to žáci mohli jednotlivě vyzkoušet.“ Školy také postupně realizují exkurze do technických expozic a pracovišť, mezi navštívenými nechybí místní Technická univerzita, muzea, ale také cukrovar či pivovar, v nichž se žáci seznámili s praktickou aplikací chemie.
V neposlední řadě se ustanovují metodická centra pro učitele fyziky, chemie, biologie, zeměpisu či technických oborů, protože projekt vedle podpory žáků nezapomíná ani na rozvoj pedagogů. K tomu by mělo přispět zejména jejich pravidelné setkávání, kde si budou moci vyměnit inspirace pro výuku.
A ačkoli dosud nejsou známy výsledky příjímacího řízení na střední školy, i tady se možná ukazují první přínosy. Například Obchodní akademie, Hotelová škola a Střední odborná škola Turnov má na obor nástrojař o 58 % přihlášek více než vloni, Střední uměleckoprůmyslová škola sklářská Železný Brod na obor aplikovaná chemie eviduje přihlášek o třetinu více. „Je to sice předčasné a nelze všechno vidět jen v souvislosti s projektem, ale pokud by takto vypadaly i počty žáků prvních ročníků v září, je to určitě – a nejen pro mne – pozitivní zpráva,“ zhodnocuje situaci Losová.
Projekt TechUp poběží až do poloviny příštího roku, v dalším školním roce budou nabízeny kroužky pro žáky, pořádány projektové dny a další aktivity.