Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Od ledna do července zemřelo při nehodách 228 osob, nejméně od vzniku samostatné ČR

Bc. Žitná (Dědková) Markéta

tisková mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 11. 08. 2017 13:45
  • Doprava

Sdílet článek

Méně mrtvých automobilistů a chodců, více obětí z řad cyklistů a motocyklistů.
V 7 krajích nárůst počtu obětí, nejvíce na jihu Moravy a Plzeňsku.
V Libereckém kraji 15 obětí, meziročně o 5 více. Jaké byly příčiny tragických nehod?

Od ledna do července letošního roku vyšetřovala Policie ČR celkem 57 923 dopravních nehod, o 2 291 více než v roce 2016. Zemřelo při nich 275 osob. Bylo to o 8 méně než loni, současně se jedná od vzniku samostatné České republiky o nejpříznivější výsledek. Nejtragičtější byl rok 1994, kdy za prvních sedm měsíců roku přišlo o život 767 lidí. Letos při nehodách bylo dalších 1 251 osob zraněno těžce (pokles o 226) a 13 747 lehce (pokles o 123).

Během prvních sedmi měsíců letošního roku při nehodách zemřelo 137 cestujících v osobních automobilech (meziročně o 16 méně), 51 chodců (-5), 42 motocyklistů a jejich spolujezdců (+7), 25 cyklistů (+7), 17 pasažérů v nákladních vozech (-1) a po jednom cestujícím v autobusu a tramvaji (loni se tyto nehody obešly bez obětí). Poslední obětí byl řidič jiného nemotorového vozidla, než je bicykl (+1).

„Více se umíralo v 7 krajích. Nejvyšší nárůst zaznamenaly statistiky v Jihomoravském (o 14 osob) a Plzeňském kraji (o 13 lidí). Na druhou stranu k výraznému poklesu mrtvých došlo ve Středočeském kraji (o 23 osob), s velkým odstupem následují Pardubicko (o 9 lidí) a Olomoucký kraj (pokles o 8 obětí),“ konstatuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Na železničních přejezdech zemřelo od ledna do konce července celkově 20 lidí, o 6 méně než loni. V sedmi krajích se střety se železničními vozidly obešly bez obětí na životech. Naopak na Plzeňsku letos na přejezdech zahynulo již 5 osob, v krajích Olomouckém a Středočeském po 4 lidech. 

Tabulka č. 1: Nehody a celkové počty usmrcených a zraněných při dopravních nehodách – leden až červenec 2017, vč. meziročních změn

 Kraj

Počet nehod

Meziroční rozdíl

Usmrceno

Meziroční rozdíl

Těžce zraněno

Meziroční rozdíl

Lehce zraněno

Meziroční rozdíl

Hlavní město Praha

13 094

49

9

-4

81

-24

1039

-84

Středočeský

8 106

297

33

-23

182

-76

1990

102

Jihočeský

2 299

-78

23

-3

145

35

1052

-83

Plzeňský

2 021

133

34

13

45

-23

1008

-22

Ústecký

5 936

319

25

6

99

-17

1002

-26

Královéhradecký

2 880

248

12

-5

66

-15

728

68

Jihomoravský

4 330

425

34

14

133

-31

1 499

79

Moravskoslezský

5 429

314

22

-6

128

-2

1166

-88

Olomoucký

2 839

50

15

-8

57

-29

849

9

Zlínský

2 305

21

17

7

89

-20

772

-28

Vysočina

2 398

102

15

4

68

-6

780

-28

Pardubický

2 214

154

14

-9

69

-8

843

-3

Liberecký

2 379

80

15

5

52

-9

683

0

Karlovarský

1 693

177

7

1

37

-1

336

-19

ČR celkem

57 923

2 291

275

-8

1 251

-226

13 747

-123

Nehodovost v Libereckém kraji
Od ledna do července byli v Libereckém kraji přivoláni policisté k celkem 2 379 nehodám. O život při nich přišlo 15 osob, dalších 52 utrpělo zranění těžké a 683 lehké. „Meziročně se počet vyšetřovaných nehod zvýšil o 80, bohužel však narostl i počet jejich obětí, a to o 5. Naopak o 9 méně bylo těžce zraněných. Počet těch, co utrpěli zranění lehké, byl stejný,“ upřesňuje Vlasta Suchánková, vedoucí oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství PČR Libereckého kraje. Nejčastěji se umíralo na Českolipsku (6 obětí). Další 4 lidé zemřeli na Semilsku, 3 na Liberecku a 2 v okrese Jablonec nad Nisou. Z celkově 15 usmrcených bylo 6 řidičů automobilů (v jednom případě auta nákladního), 4 motocyklisté, po 2 cyklistech a chodcích a 1 spolujezdec v automobilu.

Řidiči motorových vozidel zavinili 1 857 nehod, lesní zvěř a domácí zvířata 339 střetů. Pomyslnou třetí příčku obsadili řidiči nemotorových vozidel, kteří byli viníky v 91 případech. Komunikační závada byla příčinou 30 nehod, chodci pak v 28 případech. „Děti ve věku do 15 let byly viníky 27 nehod, ve 12 případech jako cyklisté a v 15 jako chodci. Při těchto nehodách naštěstí nikdo nezemřel, avšak 2 osoby utrpěly těžké zranění,“ říká Jan Polák, koordinátor bezpečnosti silničního provozu Libereckého kraje. Alkohol asistoval u 141 nehod, drogy pak u 15. Při těchto nehodách zemřeli 3 lidé, 7 osob bylo zraněno těžce a 71 lehce. Znepokojivé je, že celých 76 procent těchto nehod spáchaly osoby s hladinou alkoholu v krvi 1 promile a více. „Při preventivních aktivitách věnujeme zvýšenou pozornost právě alkoholu a drogám v silničním provozu. Cílíme nejen na řidiče aut, ale také na cyklisty, motocyklisty i chodce. Máme letos již řadu prezentací, seminářů a kurzů za sebou a další aktivity nás čekají. V září to bude například tradiční Týden mobility, kdy si to důležité z dopravy opět připomeneme,“ uzavírá Marek Pieter, náměstek hejtmana, řízení rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek. 

Jaké byly hlavní příčiny smrtelných nehod v Libereckém kraji?

  • Z podrobnější analýzy nehod vyplývá, že cestující v osobních vozidlech zemřeli ve 3 případech při střetu s jiným vozidlem, jehož příčinou bylo přejetí do protisměru. Další dva řidiči zemřeli v důsledku nezvládnutí řízení a následného nárazu do pevné překážky. Jeden šofér přišel o život při předjíždění po nárazu do vlevo odbočujícího traktoru. Ke třem tragickým případům došlo na Českolipsku a ke třem na Semilsku. 
  • Řidič nákladního automobilu zemřel nezaviněně při kuriózní nehodě, kdy kvůli silnému poryvu větru spadl na kabinu jeho vozu vzrostlý strom. Jeho vůz následně přejel do protisměru a levou částí kabiny narazil do dalšího velkého stromu. Řidič byl na místě usmrcen. K nehodě došlo na Českolipsku.
  • Motocyklisté zemřeli ve dvou případech v důsledku nezvládnutí řízení (v jednom případě byla jasnou příčinou nepřiměřená rychlost jízdy), v jednom případě při předjíždění osobního automobilu odbočujícího vlevo a konečně čtvrtý motocyklista doplatil na to, že mu nákladní automobil nedal přednost v jízdě. Dva motocyklisté zemřeli na Liberecku, po jednom na Českolipsku a Jablonecku.
  • Jeden z chodců zemřel v noci po střetu s osobním automobilem. Šetřením bylo prokázáno, že nebyl označen reflexními doplňky. Druhou chodkyni usmrtil nákladní automobil při couvání. K uvedeným tragickým nehodám došlo na Semilsku a Českolipsku.
  • Oba cyklisté zemřeli při nehodě bez účasti jiného účastníka silničního provozu. V obou případech z důvodu nezvládnutí řízení a následného pádu na silnici či nárazu do sloupu elektrického vedení. K nehodám došlo na Jablonecku a Semilsku.

„Ze všech 15 usmrcených byly 3 ženy (1 chodkyně a 2 řidičky osobního automobilu) a 12 mužů. Dvě osoby byly ve věku do 25 let, 4 ve věku 25-35, 1 ve věku 35-45 let, 3 ve věku 45-55, 3 ve věku 55-65 let a dvě v seniorském věku,“ uzavírá Roman Budský. 

Bližší informace podají:
Roman Budský
Tým silniční bezpečnosti
dopravní expert
tel.: 776 195 576               
e-mail: budsky.roman@volny.cz

Jan Polák
koordinátor bezpečnosti silničního provozu LK
tel.: 776 844 388
e-mail:  jan.polak@bezpecnenasilnicich.cz

 

  •  

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky