Nové autobusové nádraží v Liberci bude se vším všudy. Jako první bude stát terminál
- 15. 10. 2019 00:00
- Rozvoj
Příprava projektu nového autobusového nádraží v Liberci pokračuje, navzdory všem výkřikům kritiků a mediálním zkratkám. Liberečané, obyvatelé kraje, ani návštěvníci města, nemusí mít strach, že se nového autobusáku nedočkají, a že cestující, kteří přijíždí do krajského města, budou i v následujících desetiletích vítat nedůstojné bílé stavební buňky, postavené jako provizorium před dvaceti lety.
Zvěsti, které tvrdí, že nové autobusové nádraží buď nebude, nebo v osekané podobě bez parkovacího domu, nejsou pravdivé. Naopak, podnikáme kroky, jejichž smyslem je napravit nedokonale připravený původní projekt, který stejně neměl šanci na realizaci. Napravujeme tady špatně odvedenou práci vedení města Liberec, při přípravě projektu ve volebním období 2014-2018.
Původní projekt vznikl v době, kdy ještě město nevlastnilo pozemky na současném autobusovém nádraží a jeho koncepce se tak musela podřídit omezenému prostoru. Navrženo proto bylo spojení parkovacího domu s terminálem a stáním autobusů v přízemí. Z provozního hlediska by tak šlo o minimálně sporné řešení. Původní koncepce také počítala s demolicí domu v Žitavské ulici (vedle stávajícího parkoviště nad autobusovým nádražím), který nakonec město z jiné evropské dotace opravuje a tvoří v něm potřebné sociální bydlení. Původní projekt se tedy vzal a jen posunul a není tak v souladu s novým územním plánem, který aktuálně liberecké zastupitelstvo projednává. Zpackaná architektonická soutěž, prezentovaná dodnes na webu České komory Architektů jako soutěž neregulérní, dodnes dělá Liberci ostudu.
Jedním z důvodů, proč město v únoru 2019 oslovilo Liberecký kraj s nabídkou na převzetí projektu výstavby terminálu, je jeho dlouholetá špatná finanční kondice. Nové autobusové nádraží (terminál i parkovací dům) by mělo podle předpokladů stát přes 200 milionů korun, a i když se převážná část nákladů bude platit z evropských dotací, jen spoluúčast přijde na více než 30 milionů. Projekt je proto nutné nejdříve zaplatit z vlastních zdrojů, což by byla pro už tak zadlužené město velká zátěž. Otázkou, kde vzít peníze na spoluúčast se ale patrně zadavatelé původního projektu nezabývali, protože v rozpočtu se s žádnými penězi pro výstavbu nového autobusáku nepočítalo.
Bezprostředně poté, co jsme se dohodli s městem na spolupráci, jsme oslovili architekta návrhu Petra Stolína, který souhlasil se změnou projektu a původní studii přepracoval. Oproti původnímu plánu navrhl zvlášť terminál a zvlášť parkovací dům, což je další plus ve srovnání s minulým řešením, proti kterému se tehdy jednoznačně vyslovila například Rada architektů města.
V této situaci pochopitelně nelze předem slibovat termín, kdy se Liberečané nového, důstojného, autobusového nádraží dočkají. Nyní je ve fázi projektové přípravy. Dnes Rada Libereckého kraje vybírá projektanta obou staveb. Pokud vše půjde bez zádrhelů, mohlo by se s výstavbou začít v prvním pololetí roku 2022. Nejprve vznikne terminál, poté parkovací dům. Tím, že rozdělíme projekt do dvou fází, zaručíme, že alespoň na první část budeme schopni čerpat peníze, které na to jsou nyní připravené. Terminál, který bude postaven jako první, se zároveň stane zázemím pro krajského dopravce, a bude tak sloužit příměstské a meziměstské dopravě v celém Libereckém kraji, což je také hlavní úloha autobusového nádraží. Navíc tím, že bude v majetku kraje, ušetříme na poplatcích za vjezdy autobusů na nádraží. Dnes za to ročně platíme v rámci zajištění dopravní obslužnosti téměř šest milionů korun.
Podle mého názoru je lepší projekt řádně připravit, než zbytečně utratit stovky milionů korun za špatné řešení, připravené v omezeném prostoru a čase, které by každodenně působilo problémy řidičům autobusové dopravy a především cestujícím, o které jde v první řadě.
Martin Půta, hejtman Libereckého kraje