Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp: Jsme připraveni na splnění slibů vládních představitelů

Mgr. Langer Jiří

  • 07. 03. 2011 14:27
  • Školství

Sdílet článek

 

         Je mi velmi líto, že tragédie, která postihla náš kraj a naše občany v podobě bleskových povodní v srpnu 2010, se stává předmětem politického soupeření (viz článek Liberecký deník 5. 3. 2011 „Kraj selhal, Chrastava zůstane válečnou zónou, tvrdí starosta - Canov, pozn. red.).

Plně však chápu opodstatněné obavy starostů o to, aby veškeré škody po povodních byly odstraněny. Bohužel, řešení situace není tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Volby skončily, voda odtekla, nikdo se u rozbitých silnic již nefotí. Nastala tvrdá realita a mnozí zapomněli na svá prohlášení a sliby.

            Liberecký kraj je kritizován za to, že nepřihlásil všechny škody na komunikacích vlastněných krajem, které jsou ve výši 2 miliard do výzvy MMR. Opatrně se však již mluví o tom, že v podmínkách žádosti je 50% spoluúčast kraje. Znamená to, že by kraj v případě podání žádosti musel říct, kde vezme těch 50% a zastupitelstvo následně schválit rozpočtovou změnu. Jednalo by se o částku cca. 1 miliardu korun a to ze schváleného rozpočtu pro rok 2011. Ve své podstatě to znamená, že tuto miliardu bychom museli vzít z jiných oblastí například ze školství, ze sociálních služeb, ale třeba také z dopravy a to na úkor veřejné dopravy, na kterou kraj vynakládá ročně cca 500 mil. korun. Byl by to krok, který by paralyzoval chod celého kraje. Další možností je zadlužení. S úsměvem vzpomínám na debatu, která nastala na zastupitelstvu, když jsem předkládal v minulém roce schválení úvěru, který paradoxně tím, že veřejná soutěž stlačila ceny, nám umožnil ušetřit 100 mil. Kč. Tyto prostředky jsme použili právě na žádosti na MMR jako spoluúčast kraje. Mnozí z těch, kteří dnes kritizují, že jsme dali málo peněz na spoluúčast k dotacím, tak kritizovali, že si bereme úvěr na opravu mostů. Dokonce jsem zaznamenal kritiku, že celý rozpočet kraje je příliš pro dopravní a to bylo již po povodních a všichni jsme věděli, že bude potřeba opravovat. Právě ti, kteří dnes prohlašují, že jsme nezajistili financování, právě tento úvěr kritizovali a tvrdí, že situaci nezvládáme. V podstatě je jim asi jedno co kritizují hlavně, že něco kritizují a zpětně si tato kritika vlastně protiřečí.

Kraj je připraven, ale zatím čekáme, na splnění slibů vládních představitelů, kteří jasně deklarovali pomoc. Ihned po povodních jsme začali pracovat na projektových dokumentacích následujících komunikací:

 

1) Silnice II/290 Frýdlant - Bílý Potok

Jedná se o rekonstrukci silnice II/290 v úseku Frýdlant – Raspenava – Hejnice - Bílý Potok.

Úsek začíná ve Frýdlantu na křižovatce se silnicí I/13 a končí za obcí Bílý Potok (za mostem ev.č. 014. Úsek je dlouhý cca 15 km. Největší škody jsou na vozovce, silničním tělese, propustech, nábřežních zdech a inženýrských sítích. V některých lokalitách je vozovka i s tělesem téměř celá odplavena, zdi jsou staticky porušeny. Provizorně jsou vyvěšeny zasažené inženýrské sítě.

 

2) Silnice III/0353 Višňová a III/0357 Poustka

Jedná se o rekonstrukce silnic III/0353 v úseku od křižovatky se silnicí III/0356 až k mostu ev.č. 0353-17 včetně a III/0357 v úseku od křižovatky se silnicí III/0353 po křižovatku se silnicí III/03510. Úsek III/0353 je dlouhý cca 3,7 km a III/0357 je dlouhý cca 1,3 km, na trase jsou 4 mostní objekty. U mostu 0357-8 došlo k zřícení jednoho mostního pole a bude nutná demolice mostu, most 0353-17 ve Vísce byl povodní stržen a je dočasně nahrazen mostním provizoriem. U zbylých mostů nebyly zjištěny závažnější poruchy. Dále byly odplaveny velké části svahu silnice a jsou zdevastovány propustky.

 

3) Silnice III/03513 Heřmanice

Jedná se o rekonstrukci silnice III/03515 v úseku od křižovatky se silnicí I/13 po křižovatku se silnicí III/03513 a silnici III/03513 v úseku od křižovatky se silnicí III/03515 po státní hranici s Polskem. Úsek III/03515 je dlouhý cca 0,9 km, úsek III/03513 cca 3,7 km, na trase je 5 mostních objektů. U mostu ev.č. 03513-1 bylo statikem zjištěno závažné poškození a konstrukce byla stržena. U mostu ev.č. 03513-2 a 3 nebylo vizuálně zjištěno poškození. Most ev.č. 03513-4 byl značně poškozen a je nutné zbourání a výstavba nového mostu. U mostu ev.č. 03513-5 nebylo zjištěno závažné poškození. Dále byly poškozeny opěrné zdi podél potoka, na mnoha místech je zeď rozbořená. Zároveň jsou odplaveny velké části svahu silnice a jsou zdevastovány propustky.

 

4) Silnice II/592 Chrastava

Jedná se o rekonstrukci silnice II/592 v úseku od křižovatky se silnicí I/13 po konec obce Andělská Hora a navazujících úseků silnic III/27247 a III/27253. Úsek začíná na křižovatce se silnicí I/13 a končí za obcí Andělská Hora. Úsek je dlouhý cca 11 km, na trase je 7 mostních objektů. U čtyř mostů bylo zjištěno závažné poškození, u zbylých pouze drobné poškození. Dále byly poškozeny opěrné zdi podél řeky, na mnoha místech je zeď rozbořená. Zároveň jsou odplaveny velké části svahu silnice a jsou zdevastovány propustky.

 

5) Silnice III/27252 Vítkov

Jedná se o rekonstrukci silnice III/27252 v úseku od křižovatky se silnicí III/27251 za obec Horní Vítkov.

Úsek je dlouhý cca 5,2 km, na trase je 6 mostních objektů. U mostu ev.č. 27252-4 bylo zjištěno značné poškození nosné konstrukce, konstrukce bude zbourána a nahrazena novou. Dále byly poškozeny opěrné zdi podél potoka, na mnoha místech je zeď rozbořená. Zároveň jsou odplaveny velké části svahu silnice a jsou zdevastovány propustky.

 

Celkové náklady na výše uvedené akce jsou předpokládány v rozsahu 1,2 – 1,4 mld. Kč.

 

MMR

K 28.2. 2011 bylo předloženo více než 50 žádostí s celkovými náklady cca. 400 mil. Kč. Většina žádostí se týká mostů poškozených povodní.

Martin Sepp, náměstek hejtmana LK pro dopravu (ČSSD)

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky