Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD) reaguje na připomínky zastupitele Radima Ziky (ODS) k rozpočtu Libereckého kraje na rok 2011

Mgr. Langer Jiří

  • 30. 11. 2010 16:49
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

Vážený pane zastupiteli .Radime Ziko,

jsem velmi překvapen, jak kritizujete rozpočet dopravy v rámci schváleného rozpočtu Libereckého kraje na rok 2011. Obratně nezmiňujete veškeré informace, které jistě jako současný zastupitel za ODS znáte. Pravda, je to jednodušší. Bohužel informace, které uvádíte ve své tiskové zprávě, jsou nepravdivé, a zbývá jen otázka,  jestli záměrně nebo omylem.

Pane Ziko, prozatím nemusíte být populistický. Příští rok nejsou žádné volby, takže pojďte raději přispívat svou prací občanům našeho kraje,  třeba tím, že pomůžete v jednáních s vládou, v níž má Vaše ODS premiéra. Mělo by nám jít společně o to získat  finanční prostředky na obnovu dopravní infrastruktury Libereckého kraje.

Jak jistě víte, tak vláda pod vedením ODS smetla ze stolu převod finančních prostředků do SFDI, ze kterého by mohl Liberecký kraj čerpat prostředky pouze s 10% spoluúčastí na obnovu infrastruktury poničené povodní. Místo tohoto vstřícného kroku však nyní lze čerpat pouze prostředky z Ministerstva místního rozvoje. To však předpokládá pro Liberecký kraj již spoluúčast 50%, což při celkových škodách ve výši 2 miliard korun na komunikacích je pro kraj nedosažitelné. Takže snad se paradoxně podaří postiženým obcím opravit místní a obecní komunikace, ale silnice II. a III. tříd zůstanou dlouho rozbité, v tom horším případě uzavřené.

Tak zvaná „Superpriorita“ resortu dopravy, jak je uvedeno ve Vaší tiskové zprávě, je pouze Váš iluzorní dojem. Tvorba rozpočtu kraje je členěna na dvě základní části:

  1. Obligatorní výdaje kraje, které se dělí na zákonné povinnosti a smluvní vztahy kraje;
  2. Fakultativní výdaje, kterými kraj podporuje zejména projekty obcí.

 Resort dopravy většinou svých výdajů patří do skupiny obligatorních výdajů:

  1. kraj je vlastníkem silnic II. a III. třídy s povinností péče o 488 km silnic II. a 1 611 km silnic III. třídy;
  2. dle zákona o veřejných službách v dopravě má kraj povinnost objednávat a hradit prokazatelnou ztrátu, která vzniká provozem regionální veřejné dopravy drážní a silniční;
  3. dle zákona o silničním provozu zajišťuje kraj aktivity zvyšující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.

Zákonné i skutečné potřeby resortu dopravy na výše uvedené činnosti jsou pravidelně předkládány orgánům kraje a Výboru dopravy ZLK a tím i politickým klubům, protože každý klub má v tomto výboru své zástupce.

Už rozpočet roku 2010 byl sestaven s přihlédnutím na ohlašovanou predikci nižších daňových příjmů a resortu dopravy se významně dotkl snížením ve všech oblastech. Rozpočet resortu dopravy na rok 2011 se tak snaží pouze přiblížit rozpočtu roku 2009.

 

Navýšení rozpočtu v jednotlivých oblastech:

1.      1.      dopravní obslužnost autobusová

a.       a.       1% inflačního růstu;

b.      b.      8 mil korun změna způsobu financování ztráty ze žákovského jízdného (původně se jednalo o částku 12 mil korun);

c.       c.       8,6 mil. korun předpokládaná zvýšená ztráta dopravních společností v souvislosti se změnou zákoníku práce (v roce 2010 bylo hrazeno Ministerstvem dopravy).

2.      2.      dopravní obslužnost drážní

a.       a.       1% inflačního růstu;

b.      b.      5% nárůst zajistí financování kompenzace a prokazatelné ztráty pro společnosti Vogtlandbahn GmbH (nově bude zajišťovat dopravu mezi Libercem a Varnsdorfem na základě veřejné zakázky moderními vozidly Siemens Desiro) a Viamont (v plném rozsahu bude zajišťovat dopravu mezi Kořenovem a Sklarskou Porebou).

3.      3.      příspěvek KSS LK p.o.

a.       a.       předpokládaná finanční náročnost oprav silnic po povodních se odhaduje na částku, která převyšuje 2 miliardy Kč, což je nad finanční možností kraje, jak jsem již uvedl.

b.      b.      navýšení příspěvku KSS LK je 8% oproti roku 2010;

c.       c.      jak bylo uvedeno v úvodu letošní rok je rozpočtově velice střídmý a s porovnáním roku 2009 je příspěvek ponížen o 14% oproti upravenému rozpočtu 2008;

d.      d.     tato částka určitě nepokryje náklady na potřebnou údržbu silnic ve vlastnictví LK, ale zajistí pouze základní zimní a letní údržbu.

4.      4.      BESIP

a.       a.      krajský program BESIP byl schválen v roce 2003;

b.      b.      jeho finanční naplnění je zajišťováno postupně dle možností kraje;

c.       c.      Statistika dopravních nehod v LK má klesající tendenci, což je cílem  

naší koncepce BESIP, kterou má Liberecký kraj jako jeden z mála krajů funkční a záměrně zamřenou na prevenci.

Resort dopravy dlouhodobě, od roku 2002, připravuje pro zastupitele podklady pro stanovení finančních potřeb a je připraven podrobně informovat každého zastupitele jednotlivě i politické kluby, případně poskytnout podrobné podklady, pokud bude zájem o diskusi nad fakty.

V současné době Liberecký kraj zajišťuje rozsah dopravní obslužnosti bez omezení i přesto, že dochází k významnému úbytku cestujících v souvislosti s nižším počtem žáků na středních školách a rostoucí nezaměstnaností. Pokud by byl omezen rozsah dopravního spojení do jednotlivých obcí, významně by se to dotklo zejména venkovských oblastí a jejich rozvoj by se zastavil úplně. Takže i tímto krokem resortu dopravy dochází nepřímo k podpoře rozvoje venkova, jak uvádíte.

Stejně tak je to i s opravou a údržbou silnic. Její omezení se, žel, projeví zejména v malých obcích. Je samozřejmě nezbytné opravit silnice zničené povodní, ale není možné nechat síť, která nebyla poškozena bez údržby. Pro letošní zimu je zpracován nový plán zimní údržby, a pokud se podaří ušetřit, tak v příštím roce bude více finančních prostředků, příkladně, na vodorovné dopravní značení, které je dlouhodobě v havarijním stavu.

 

Martin Sepp (ČSSD), náměstek hejtmana LK, pověřený vedením resortu dopravy

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky