Náměstek hejtmana LK Martin Sepp: Programové prohlášení resortu dopravy z valné části plníme
- 21. 12. 2010 14:32
- Rozvoj
Cíle programového prohlášení v oblasti dopravy pro období let 2008 – 2012 jsou členěny na několik zásadních oblastí. Vyhodnocení jednotlivých oblastí je provedeno v textu tučným písmem vždy pod daným bodem:
1. Kvalitní dopravní infrastruktura
1.1. Silniční doprava – jako vlastník silnic II. a III. třídy máme v této oblasti největší zájem o řešení problematiky na krajských silnicích, ovšem současně budeme usilovat o podporu ostatních pozemních komunikací, v souhrnu se bude jednat zejména o:
1.1.1. Podporu zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.
Liberecký kraj se v roce 2008 stal signatářem Evropské charty podporující zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích;
1.1.1.1.Důsledné vyhodnocování dopravní nehodovosti na síti pozemních komunikací ve spolupráci s vlastníky, policií, silničními správními úřady a správci povede k technickým a stavebním úpravám v místech, kde opakovaně dochází k dopravním nehodám;
Statistiku dopravních nehod za uplynulé období se podařilo vyhodnotit a názorně zobrazit v GIS LK, tak, že mohlo být vytipováno několik zvláštně nebezpečných úseků silnic. Na základě jednání a místního šetření bylo zadáno vypracování projektových dokumentací a následně bylo provedeno několik úprav na silnicích tak aby se bezpečnost provozu v těchto místech zvýšila.
Příkladem:
a) úprava křižovatky silnice I/38 a silnice II/273 v Oboře,
b) úprava křižovatky silnice I/38 a silnice II/270 v Doksech,
c) místo pro přecházení na silnici I/13 u Obce Kunratice u Cvikova,
d) přechod pro chodce na silnici III/28733 v Nové Vsi,
e) vjezdový ostrůvek na silnici II/268 v obci Bohatice
f) změny v dopravním značením na silnicích I. II. a III. třídy.
1.1.1.2.Zadávání bezpečnostních auditů na silniční stavby;
V roce 2010 bezpečnostní audity nebyly zadávány z důvodu jejich zadání v roce 2009 na všechny projekty do 3. kola ROPu. Předpokládá se zadávání auditů v roce 2011 na akce do 4. kola ROPu. V letošním roce nebyly zahajovány žádné stavby na silnicích ve vlastnictví kraje.
1.1.2. O údržbu, opravy a rekonstrukci krajských silnic. Při plánování rekonstrukcí a zásadních oprav krajských silnic budeme více než doposud spolupracovat se zástupci obcí tak, aby bylo možné spojování investičních záměrů měst (kanalizace, chodníky, plynofikace aj.) a kraje ve větším počtu než dosud;
Tento bod se daří realizovat pomalu, v rámci finančních možností kraje a obcí. V letošním roce bylo s podporou SFDI opraveno celkem 16 úseků silnic. S podporou ROP bylo dokončeno 15 úseků krajských silnic¨, které byly zahájeny v roce 2009. Při přípravě i realizaci se vždy jedná se zástupci obcí o spojení stavby zejména v současnosti se stavbou kanalizace a vodovodu. Příkladem je akce Čistá Jizera. V letošním roce byl plán oprav i údržby zastaven povodní, která se podepsala na skoro 1/3 rozlohy silniční sítě.
1.1.3. Podporu obcí v budování dopravní infrastruktury, která je v jejich vlastnictví (tzn. chodníky, místní komunikace, cyklostezky);
V roce 2009 byl Libereckým krajem vyhlášen grantový program na rozvoj cyklodopravy v LK s finanční alokací 5 miliónů Kč, jehož čerpání s uskutečnilo v roce 2010. Současně byl schválen orgány kraje, záměr přípravy a realizace páteřní komunikace pro nemotorovou dopravu podél řeky Nisy příspěvkovou organizací kraje, KSS LK. V roce 2010 byla alokace v grantu ve výši 1 mil. Kč .
Systematický grant na stavbu chodníků a opravy místních komunikací se dosud nepodařilo vyhlásit.
V několika případech byly obce podpořeny dotacemi na opravy místních komunikací, ale v tomto případě se jednalo o výjimečné případy.
1.1.4. O zvýšení počtu telematických zařízení na silnicích všech kategorií, zejména v oblastech s velkou koncentrací vozidel (horské rekreační oblasti – Mísečky, Smědava);
V roce 2010 se nepodařilo realizovat žádné zařízení.
1.1.5. Podporu výstavby a modernizace sítě silnic I. třídy, včetně obchvatů měst a silničních tahů k hraničním přechodům. V tomto volebním období se bude jednat hlavně o linie silnic I/9 (Sosnová – Česká Lípa), I/13 (Liberec – Stráž nad Nisou – Krásná Studánka – Mníšek) a I/16 ;
Spolupráce se zástupci státu v této oblasti není významná, bylo pokračováno ve výstavbě stavby silnice
a) I/35 (Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou),
b) I/9 (Sosnová – Česká Lípa) - stavba byla zastavena,
c) byla zahájena výstavba silnice I/13 Liberec – Krásná Studánka),
jedná se o stavby, které byly dlouhodobě připravovány.
Liberecký kraj z pozice samosprávy vedl jednání o dokončení I. etapy silnice I/9 Sosnová – MUK.
1.1.6. Podporu výstavby parkovacích ploch pro zajištění bezpečnostních přestávek pro řidiče těžkých nákladních vozidel;
Tento bod se zatím nepodařilo naplnit.
1.1.7. Dokončení silničního propojení mezi ČR a SRN prostřednictvím silnic I/35 (Liberec – Hrádek nad Nisou - st. Hranice) a B 178 (Žitava – Lobau – Bautzen) - ohledně této situace začneme s polskou stranou intenzivně vyjednávat;
V letošním roce bylo uskutečněné několik jednání na úrovni rady LK s polskými partnery. Výsledkem je skutečnost, že stavba silnice na polském území byla zahájena koncem roku. Pravdou je, že se jedná o úsek uvnitř výsostného území Polské republiky. Stavba hraničního mostu a cca 450 m dlouhého úseku k české hranici zůstává v současnosti finančně nekryta.
Dále probíhají jednání na úrovni expertní skupiny s polskými partnery. Výsledkem je skutečnost, že stavba silnice na polském území byla zahájena koncem minulého roku. Dokončen í stavby si nedovoluji odhadnout.
1.1.8. Aktualizaci dokumentu „Kategorizace silnic II. a III. třídy“, na jehož základě bude připraven dokument nový. Ten stanoví priority krajských silničních staveb formou obchvatů, případně humanizací průtahů měst;
Dokument Optimalizace pořadí investičních akcí na krajských silnicích byl vyhotoven, projednán a byl v roce 2010 schválen Zastupitelstvem LK.
KSS LK na základě dokumentu připravuje projektové žádosti do ROPu. V současné době jsou řešeny následující projekty, které byly ve výše uvedeném dokumentu označeny jako prioritní:
a) „Mimoň-okružní křižovatka Kozinovo náměstí (II/268 x II/270)“,
b) „Mimoň-okružní křižovatka náměstí ČSLA (II/268 x II/270)“, byly schváleny v rámci III. výzvy Regionálního operačního programu, a budou realizovány v roce 2011 a dále jsou součástí humanizace silnice II/270, která se připravuje do IV. výzvy Regionálního operačního programu.
c) Humanizace silnice II/283 Turnově, stavba byla schválena v rámci III. výzvy Regionálního operačního programu, a bude realizována v roce 2011.
d) Přeložka komunikace II/592 Chrastava - II. etapa, poslední III. etapa přeložky silnice se připravuje do IV. výzvy Regionálního operačního programu.
e) Humanizace silnice II/292 v Semilech byla dokončena v letošním roce z Regionálního operačního programu – II. výzva.
Dokument je k dispozici na webových stranách kraje.
1.1.9. Vypořádání majetkoprávních úkonů souvisejících s vlastnictvím silnic II. a III. třídy, zejména s fyzickými a právnickými osobami. Důležitým prvkem je majetkoprávní vypořádání s obcemi;
Majetkoprávní operace jsou nadále jednou z priorit resortu dopravy i přes svou administrativní i finanční náročnost. Postup realizace je pomalejší, než jsme si představovali. V roce 2010 je nově Libereckým krajem využíván databázový program FAMA, který byl na základě objednávky LK vyhotoven a jehož cílem je urychlení a zjednodušení provádění majetkoprávních operací. V letošním roce bylo uskutečněno cca 800 operací. Majetkoprávních vypořádání s obcemi bylo minimálně.
1.1.10. Vytvoření realizačního plánu Programu rozvoje cyklistické dopravy v LK na období 2009-2013.
Koncepce cyklistické dopravy LK byla schválena ZK v roce 2009, byla vytvořena nová pozice cyklokoordinátora LK, vyhlášen speciální grant.
Grantová politika – realizovaly se projekty v částce 5.000,000,-Kč z roku 2009
a) Projekty – Greenway Jizera, Cyklomagistrála Ploučnice
b) Územně technická studie Odra Nisa
c) Realizace cyklostezek – cyklostezka v Lestkově, v Novém Boru, v Liberci
d) Konference LK, Propagační jízda Ploučnice, Propagační jízda v Sasku.
Grantová politika – byla vypsána další výzva na podporu cyklodopravy určená pouze na realizace cyklostezek a cyklostras, vč. doplňkové infrastruktury– v částce 1.000.000,- Kč. Grand byl použit na realizaci cyklostezek – cyklostezka Radostná pod Kozákovem, Tatobity.
Přímá podpora –
a) Realizace cyklostezky Nová Ves
b) Realizace doplňkové infrastruktury - mobiliářů na Novoborsku a v Podkrkonoší.
Získali jsme spolufinancování projektu Mezinárodní presstrip Odra Nisa a marketingové aktivity v rámci Fondu malých projektů Euroregionu Nisa a programu Ziel3/Cíl 3 SN-CZ. Realizovali jsme mezinárodní Workshop ke zpracování Územně technické studie ověření páteřní cyklotrasy Odra Nisa .
NEGATIVA – výše finančních příspěvků na budování sítě bezpečných cyklostezek je stále nedostačující.
1.2. Železniční doprava – vlastníkem infrastruktury je stát. Liberecký kraj bude usilovat o zvýšení kvality zejména u tratí, které vedou nejhustěji osídlenými oblastmi kraje:
1.2.1. Modernizace trati SŽDC089/KBS236 Liberec – Hrádek nad Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf ve spolupráci s Ústeckým krajem a Svobodným státem Sasko;
Ve spolupráci s dopravním sdružením ZVON, jako vedoucím partnerem projektu realizovaného s podporou Příhraničního operačního programu byl zpracováván Projekt LUISE – Přeshraniční studie proveditelnosti a udržitelnosti trati Liberec – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifhennersdorf.
Problémem zůstává na 3 km úseku železnice vedené po polském území, který je v naprosto nevyhovujícím technickém stavu. LK bude inicializovat další jednání s polskou stranou. Od prosince 2010 jezdí po této trati motorové jednotky Desiro společnosti Vogtlandbahn GmbH, které mohou dosahovat rychlost 100 km/h, pokud to technické parametry tratě povolí.
1.2.2. Modernizace trati SŽDC036 Liberec – Tanvald – Harrachov v souvislosti s obnovením spojení do Polska, a to ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím (projekt již byl předložen v Operačním programu přeshraniční spolupráce Česká republika-Polsko 2007-2013, tzv. Cíl 3);
Projekt propojení železnice ČR a Polska v Harrachově byl dokončen. Od letošního roku je provozována doprava mezi Kořenovem a Sklarskou Porebou společností Viamont a.s..
1.2.3. Dále budeme podporovat modernizaci a výstavbu přestupních terminálů veřejné dopravy ve významných dopravních uzlech Libereckého kraje budovaných jednotlivými městy (Turnov, Chrastava, Desná);
V rámci ROP oblast podpory 1.2. byly realizovány některé dílčí projekty (Smržovka, Chrastava, Desná, Jablonec, Velké Hamry). Jedná se zejména o vůli měst a obcí, je připravována realizace v Turnově, Tanvaldu.
1.3. Letecká doprava je pro území Libereckého kraje zatím jen doplňkovou funkcí, přestože letecké spojení představuje nejrychlejší způsob přepravy cestujících, zejména v turistické a podnikatelské oblasti. Záměr přestavby a rozšíření letiště Liberec tak, aby mohlo být používáno pro pravidelnou i nepravidelnou přepravu osob letadly označení 2C o maximální vzletové hmotnosti 25t, bude Liberecký kraj podporovat. Bude jednat se Statutárním městem Libercem o budoucnosti letiště ve městě, které má jasný nadregionální význam. Liberecký kraj bude podporovat i provoz dalších letišť v kraji.
ZK schválilo Smlouvu o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu Libereckého kraje na projekt pod názvem „Provoz mezinárodního veřejného letiště Liberec“ v letech 2009 – 2011 v celkové výši 1.100.000,- Kč.
Od roku 2008 je rozhodnutím Úřadu pro civilní letectví stanoveno letiště Liberec jako mezinárodní neveřejné letiště s vnější hranicí.
Dle návrhu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje je v budoucnu pro letiště Liberec vymezeno získání statutu veřejného mezinárodního letiště. O tento statut již požádal vlastník letiště prostřednictvím Aeroklubu Liberec.
V červnu 2009 byla pod názvem „Možnosti rozvoje letiště Liberec“ aktualizována studie „Letiště Liberec a rozvoj regiónu“ (zpracoval: prof. Ing. Antonín Kazda, CSc., v březnu 2006). Studie posuzuje potenciál letiště v kontextu požadavků všeobecného letectví a perspektivu pravidelné regionální letecké dopravy a je podkladem k rozhodování o dobudování letiště.
Liberecký kraj vnímá otázku potřeby veřejného mezinárodního letiště Liberec jako zásadní a rozhodující faktor ovlivňující všestranný rozvoj Liberce a celého regionu, a aktivně se proto snaží vyvolat jednání se zástupci Statutárního města Liberec jakožto vlastníkem libereckého letiště, o budoucnosti letiště Liberec.
V současnosti je v Libereckém kraji provozováno sportovní létání na 8 letištích (v prosinci 2008 byla Libereckým krajem vydána publikace „Letiště v Libereckém kraji).
2. Optimalizovaná dopravní obslužnost celého území s ohledem na životní prostředí a zajištěné vnějšího spojení kraje.Sledované vývojové trendy v silniční dopravě ukazují na dlouhodobý nárůst individuální automobilové dopravy, resp. na úbytek používání hromadných dopravních prostředků. S tímto trendem je neodmyslitelně spjato i zvyšování koncentrací škodlivin v ovzduší, kongescí na pozemních komunikacích a hlukové zátěže v závislosti na nárůstu automobilové dopravy.
Liberecký kraj bude usilovat především o:
2.1. Optimalizaci integrovaných dopravních systémů – další propojení více druhů osobní hromadné dopravy (MHD, autobusy, železniční doprava), a to hlavně v oblastech s vysokou hustotou osídlení. Dále bude zachováno nebo případně rozšířeno dopravní spojení oblastí hospodářsky slabých a hůře dopravně dostupných. Cílem je zlepšení obslužnosti území a kvality dopravy;
Od 1. 7. 2009 spuštěn projekt Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje „IDOL“ jako další krok integrace veřejné dopravy.
Je to relačně zónový tarif, s možností přestupů a používání všech dostupných druhů veřejné dopravy v kraji, s výjimkou rychlíků ČD, autobusových linek, které nejsou provozovány v rámci „Základní dopravní obslužnosti kraje“ a linek dopravních společností, které se podílejí na realizaci „Základní dopravní obslužnosti“ přejížděním ze sousedních krajů.
Tarif byl stanoven jako maximální cena Radou LK.
Došlo k rozšíření IDOLu do Ústeckého kraje (Česká Kamenice).
2.2. Institucionální zabezpečení, organizační, provozní, technické a finanční zajištění integrovaného dopravního systému (IDOL);
Liberecký kraj založil společnost KORID LK, spol. s r.o., která plní funkci „koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje“. LK hradí ze svého rozpočtu chod této společnosti, která pro Liberecký kraj spravuje systém IDOL částkou cca 5 mil. Kč ročně.
V roce 2008 byla podepsána „KONVENCE Integrovaného dopravního systému IDOL“. Konvence byla podepsána Libereckým krajem, městy s MHD, a dopravci zapojenými do IDOL, postupně ke se ke konvenci připojují i další společnosti (Viamont a.s., Voghtlandhahn).
2.3. Optimalizaci jízdních řádů zaváděním taktové dopravy a důslednou koordinaci jízdních řádů železniční a autobusové linkové dopravy;
Na základě Mandátní smlouvy připravila optimalizaci veřejné dopravy LK společnost KORID LK, spol. s r.o. Byla realizována optimalizace oblastí Jizerské hory, Krkonoše-JIH. S lítostí musím konstatovat, že projekt zatím neodpovídá našim představám.
2.4. Instalaci moderních informačních systémů pro cestující;
V rámci realizace IDOL uhradil Liberecký kraj nákup nového odbavovacího zařízení, které je schopno odbavit cestující prostřednictvím bezkontaktní čipové karty OPUSCARD. Celkem bylo zakoupeno 300 zařízení v hodnotě 22,8 mil. Kč.
Projekt vzniku Dopravně-informačního centra LK nebyl schválen v rámci česko- švýcarských fondů.
Dále je rozšiřováno používání krajské karty OPUS pro cesty po celém kraji.
2.5. Obnovu vozového parku s důrazem na přepravu handicapovaných skupin obyvatel a na životní prostředí;
V rámci úhrady prokazatelné ztráty dopravním společnostem zajišťujícím základní dopravní obslužnost formou veřejné linkové osobní dopravy hradí Liberecký kraj těmto společnostem částku nazvaný „přiměřený zisk“ a odpisy. Tyto finanční prostředky musí dopravci investovat do obnovy vozového parku. V současné době je většina nových autobusů s bezbariérovým přístupem.
2.6. Spolupráci s Ústeckým krajem a německým účelovým sdružením ZVON při zadávání zakázky na železničního dopravce na trati SŽDC089/KBS236 Liberec- Hrádek n. Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf;
Soutěž byla zahájena v roce 2008, v roce 2009 byla ukončena. Provoz novým dopravcem byl zahájen 12. prosince 2010 vítězem soutěže společností Vogtlandbahn GmbH. Smlouva je uzavřena na 10 let.
3. Stabilizace budoucího koridoru rychlostní silnice R 35 v úseku Ohrazenice – Úlibice, a s tím spojená i zdokonalená komunikace s dotčenými subjekty. Liberecký kraj též provede aktualizaci koncepce rozvoje všech druhů dopravy v kraji včetně posouzení stavu, vytyčení slabých a kritických míst. Na základě zjištěného stanoví priority naléhavosti řešení. Zasadíme se o to, aby tyto poznatky a výstupy byly promítnuty do rozvojových záměrů kraje a do příslušných územních plánů.
Práce na stabilizaci koridoru probíhá. V roce 2009 byla dokončena Studie účelnosti a proveditelnosti R 35 v úseku Rádelský Mlýn – Úlibice.
V roce 2010 orgány Libereckého kraje schválily návrh stabilizace severního koridoru silnice R 35 a doporučily Ministerstvu dopravy v rámci zpracování dokumentu „Kategorizace dálnic s silnic I. Třídy do roku 2040“.
4. Bezpečnost silničního provozu bude jednou z největších priorit v oblasti lidského činitele a pozemní komunikace. Oblast lidského činitele bude zahrnovat:
4.1. Spolupráci s odbornými partnery (policie, školy, MD), s obcemi a se zahraničními partnery v rámci aktivit „The European Road Safety Charter“;
Spolupráce probíhá v rámci jednotlivých projektů podle ročního plánu BESIP LK. Dlouhodobými partnery agendy BESIP v Libereckém kraji jsou:
a) Policie České republiky (týdny bezpečnosti, společné dopravně bezpečnostní akce);
b) Záchranný tým ČČK;
c) Městské policie;
d) AZOS;
e) Střední školy (tým silniční bezpečnosti LK);
f) Zahraniční partneři (WORD - PL, ERSCH - EU, Mission Zero - D);
g) a další.
4.1.1. Společné organizování různých aktivit (kampaně, semináře, soutěže);
V roce 2010 bylo realizováno 17 projektů zaměřených zejména na nepřiměřenou rychlost, řízení pod vlivem alkoholu, používání zádržných systémů, ochranu nejvíce zranitelných účastníků silničního provozu a v neposlední řadě na profesionální řidiče). Semináře byly pořádány v rámci výjezdů týmu silniční bezpečnosti LK. Soutěže O kolo, O reflexní předměty, O pohár hejtmana.
4.1.2. realizace společných projektů s podporou financí EU zaměřených na konkrétní skupiny (mladé řidiče, pedagogy, další podpora veřejné dopravy);
LK v současnosti realizoval 3 projekty ve spolupráci s Polskem a SRN.
4.2. Podporu dopravní výchovy ve všech stupních škol;
4.2.1. aktivní zapojení škol;
Toto se zatím nedaří příliš naplňovat, v letošním roce vyjíždí tým BESIP přímo do ZŠ, kde je vesměs vítán;
4.2.2. kvalitní pomůcky, výchovné programy;
Toto ustanovení se naplňuje postupně, v letošním roce formou nových webových stran;
4.3. Podporu provozu dětských dopravních hřišť.
Doprava dětí ze ZŠ na výuku dopravní výchovy DDH byla podpořena částkou 226.000 Kč. Smlouvy o podpoře dopravní výchovy s DDH byly podpořeny částkou cca 123.000 Kč.
Bezpečnost silničního provozu zůstává i nadále největší prioritou, v rozpočtu kraje bylo vyhrazeno pro aktivity přes 2 mil Kč.
Pro LK pracuje na základě dlouhodobé smlouvy koordinátor BESIP, který se podílí na přípravě kampaní a aktivit, které jsou shrnuty v dokumentu Koncepce BESIP, který je ročně aktualizován a předkládán orgánům kraje k projednání a schválení.
V letošním roce LK kupuje DDH v Liberci s cílem dalšího rozvoje prevence v oblasti BESIP.
I na začátku příštího roku bude svolána samostatná tisková konference k tomuto bodu. Zatím mohu říci, že v letošním roce došlo za 11 měsíců k dalšímu poklesu následků dopravních nehod.
Shrneme-li výsledky plnění programového prohlášení v resortu dopravy LK, lze tvrdit, že ve většině oblastí se stanovené úkoly daří naplňovat.
Martin Sepp, náměstek hejtmana pověřený vedením resortu dopravy LK (ČSSD)