Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Náměstek hejtmana LK Martin Sepp: Programové prohlášení resortu dopravy z valné části plníme

Mgr. Langer Jiří

  • 21. 12. 2010 14:32
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

Cíle programového prohlášení v oblasti dopravy pro období let 2008 – 2012 jsou členěny na několik zásadních oblastí. Vyhodnocení jednotlivých oblastí je provedeno v textu tučným písmem vždy pod daným bodem:

 

1.      Kvalitní dopravní infrastruktura

1.1.   Silniční doprava – jako vlastník silnic II. a III. třídy máme v této oblasti největší zájem o řešení problematiky na krajských silnicích, ovšem současně budeme usilovat o podporu ostatních pozemních komunikací, v souhrnu se bude jednat zejména o:

1.1.1.      Podporu zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.

Liberecký kraj se v  roce 2008 stal signatářem Evropské charty podporující zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích;

1.1.1.1.Důsledné vyhodnocování dopravní nehodovosti na síti pozemních komunikací ve spolupráci s vlastníky, policií, silničními správními úřady a správci povede k technickým a stavebním úpravám v místech, kde opakovaně dochází k dopravním nehodám;

Statistiku dopravních nehod za uplynulé období se podařilo vyhodnotit a názorně zobrazit v GIS LK, tak, že mohlo být vytipováno několik zvláštně nebezpečných úseků silnic. Na základě jednání a místního šetření bylo zadáno vypracování projektových dokumentací a následně bylo provedeno několik úprav na silnicích tak aby se bezpečnost provozu v těchto místech zvýšila.

Příkladem:

a)      úprava křižovatky silnice I/38 a silnice II/273 v Oboře,

b)      úprava křižovatky silnice I/38 a silnice II/270 v Doksech,

c)      místo pro přecházení na silnici I/13 u Obce Kunratice u Cvikova,

d)      přechod pro chodce na silnici III/28733 v Nové Vsi,

e)      vjezdový ostrůvek na silnici II/268 v obci Bohatice

f)       změny v dopravním značením na silnicích I. II. a III. třídy.

 

1.1.1.2.Zadávání bezpečnostních auditů na silniční stavby;

V roce 2010 bezpečnostní audity nebyly zadávány z důvodu jejich zadání v roce 2009 na všechny projekty do 3. kola ROPu. Předpokládá se zadávání auditů v roce 2011 na akce do 4. kola ROPu. V letošním roce nebyly zahajovány žádné stavby na silnicích ve vlastnictví kraje.

1.1.2.      O údržbu, opravy a rekonstrukci krajských silnic. Při plánování rekonstrukcí a zásadních oprav krajských silnic budeme více než doposud spolupracovat se zástupci obcí tak, aby bylo možné spojování investičních záměrů měst (kanalizace, chodníky, plynofikace aj.) a kraje ve větším počtu než dosud;

Tento bod se daří realizovat pomalu, v rámci finančních možností kraje a obcí. V letošním roce bylo s podporou SFDI opraveno celkem 16 úseků silnic. S podporou ROP bylo dokončeno 15 úseků krajských silnic¨, které byly zahájeny v roce 2009. Při přípravě i realizaci se vždy jedná se zástupci obcí o spojení stavby zejména v současnosti se stavbou kanalizace a vodovodu. Příkladem je akce Čistá Jizera. V letošním roce byl plán oprav i údržby zastaven povodní, která se podepsala na skoro 1/3 rozlohy silniční sítě.

1.1.3.      Podporu obcí v budování dopravní infrastruktury, která je v jejich vlastnictví (tzn. chodníky, místní komunikace, cyklostezky);

V roce 2009 byl Libereckým krajem vyhlášen grantový program na rozvoj cyklodopravy v LK s finanční alokací 5 miliónů Kč, jehož čerpání s uskutečnilo v roce 2010. Současně byl schválen orgány kraje, záměr přípravy a realizace páteřní komunikace pro nemotorovou dopravu podél řeky Nisy příspěvkovou organizací kraje, KSS LK. V roce 2010 byla alokace v grantu ve výši 1 mil. Kč .

Systematický grant na stavbu chodníků a opravy místních komunikací se dosud nepodařilo vyhlásit.

V několika případech byly obce podpořeny dotacemi na opravy místních komunikací, ale v tomto případě se jednalo o výjimečné případy.

1.1.4.      O zvýšení počtu telematických zařízení na silnicích všech kategorií, zejména v oblastech s velkou koncentrací vozidel (horské rekreační oblasti – Mísečky, Smědava);

V roce 2010 se nepodařilo realizovat žádné zařízení.

1.1.5.      Podporu výstavby a modernizace sítě silnic I. třídy, včetně obchvatů měst a silničních tahů k hraničním přechodům. V tomto volebním období se bude jednat hlavně o linie silnic I/9 (Sosnová – Česká Lípa), I/13 (Liberec – Stráž nad Nisou – Krásná Studánka – Mníšek) a I/16 ;

Spolupráce se zástupci státu v této oblasti není významná, bylo pokračováno ve výstavbě stavby silnice

a)      I/35 (Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou),

b)      I/9 (Sosnová – Česká Lípa) - stavba byla zastavena,

c)      byla zahájena výstavba silnice I/13 Liberec – Krásná Studánka),

jedná se o stavby, které byly dlouhodobě připravovány.

Liberecký kraj z pozice samosprávy vedl jednání o dokončení I. etapy silnice I/9 Sosnová – MUK.

1.1.6.      Podporu výstavby parkovacích ploch pro zajištění bezpečnostních přestávek pro řidiče těžkých nákladních vozidel;

Tento bod se zatím nepodařilo naplnit.

1.1.7.      Dokončení silničního propojení mezi ČR a SRN prostřednictvím silnic I/35 (Liberec – Hrádek nad Nisou - st. Hranice) a B 178 (Žitava – Lobau – Bautzen) - ohledně této situace začneme s polskou stranou intenzivně vyjednávat;

V letošním roce bylo uskutečněné několik jednání na úrovni rady LK s polskými partnery. Výsledkem je skutečnost, že stavba silnice na polském území byla zahájena koncem roku. Pravdou je, že se jedná o úsek uvnitř výsostného území Polské republiky. Stavba hraničního mostu a cca 450 m dlouhého úseku k české hranici zůstává v současnosti finančně nekryta.

Dále probíhají jednání na úrovni expertní skupiny s polskými partnery. Výsledkem je skutečnost, že stavba silnice na polském území byla zahájena koncem minulého roku. Dokončen í stavby si nedovoluji odhadnout.

1.1.8.      Aktualizaci dokumentu „Kategorizace silnic II. a III. třídy“, na jehož základě bude připraven dokument nový. Ten stanoví priority krajských silničních staveb formou obchvatů, případně humanizací průtahů měst;

Dokument Optimalizace pořadí investičních akcí na krajských silnicích byl vyhotoven, projednán a byl v roce 2010 schválen Zastupitelstvem LK.

KSS LK na základě dokumentu připravuje projektové žádosti do ROPu. V současné době jsou řešeny následující projekty, které byly ve výše uvedeném dokumentu označeny jako prioritní:

a)      „Mimoň-okružní křižovatka Kozinovo náměstí (II/268 x II/270)“,

b)      „Mimoň-okružní křižovatka náměstí ČSLA (II/268 x II/270)“, byly schváleny v rámci III. výzvy Regionálního operačního programu, a budou realizovány v roce 2011 a dále jsou součástí humanizace silnice II/270, která se připravuje do IV. výzvy Regionálního operačního programu.

c)      Humanizace silnice II/283 Turnově, stavba byla schválena v rámci III. výzvy Regionálního operačního programu, a bude realizována v roce 2011.

d)      Přeložka komunikace II/592 Chrastava - II. etapa, poslední III. etapa přeložky silnice se připravuje do IV. výzvy Regionálního operačního programu.

e)      Humanizace silnice II/292 v Semilech byla dokončena v letošním roce z Regionálního operačního programu – II. výzva.  

Dokument je k dispozici na webových stranách kraje.

1.1.9.      Vypořádání majetkoprávních úkonů souvisejících s vlastnictvím silnic II. a III. třídy, zejména s fyzickými a právnickými osobami. Důležitým prvkem je majetkoprávní vypořádání s obcemi;

Majetkoprávní operace jsou nadále jednou z priorit resortu dopravy i přes svou administrativní i finanční náročnost. Postup realizace je pomalejší, než jsme si představovali. V roce 2010 je nově Libereckým krajem využíván databázový program FAMA, který byl na základě objednávky LK vyhotoven a jehož cílem je urychlení a zjednodušení provádění majetkoprávních operací. V letošním roce bylo uskutečněno cca 800 operací. Majetkoprávních vypořádání s obcemi bylo minimálně.

1.1.10. Vytvoření realizačního plánu Programu rozvoje cyklistické dopravy v LK na období 2009-2013.

Koncepce cyklistické dopravy LK byla schválena ZK v roce 2009, byla vytvořena nová pozice cyklokoordinátora LK, vyhlášen speciální grant.

Grantová politika – realizovaly se projekty v částce 5.000,000,-Kč z roku 2009

a)      Projekty – Greenway Jizera, Cyklomagistrála Ploučnice

b)      Územně technická studie Odra Nisa

c)      Realizace cyklostezek – cyklostezka v Lestkově, v Novém Boru, v Liberci

d)      Konference LK, Propagační jízda Ploučnice, Propagační jízda v Sasku.

Grantová politika – byla vypsána další výzva na podporu cyklodopravy určená pouze na realizace cyklostezek a cyklostras, vč. doplňkové infrastruktury– v částce 1.000.000,- Kč. Grand byl použit na realizaci cyklostezek – cyklostezka Radostná pod Kozákovem, Tatobity.

Přímá podpora –

a)      Realizace cyklostezky Nová Ves

b)      Realizace doplňkové infrastruktury - mobiliářů na Novoborsku a v Podkrkonoší.

Získali jsme spolufinancování projektu Mezinárodní presstrip Odra Nisa a marketingové aktivity v rámci Fondu malých projektů Euroregionu Nisa a programu Ziel3/Cíl 3 SN-CZ. Realizovali jsme mezinárodní Workshop ke zpracování Územně technické studie ověření páteřní cyklotrasy Odra Nisa .

NEGATIVA – výše finančních příspěvků na budování sítě bezpečných cyklostezek je stále nedostačující.

 

1.2.   Železniční doprava – vlastníkem infrastruktury je stát. Liberecký kraj bude usilovat o zvýšení kvality zejména u tratí, které vedou nejhustěji osídlenými oblastmi kraje:

1.2.1.      Modernizace trati SŽDC089/KBS236 Liberec – Hrádek nad Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf ve spolupráci s Ústeckým krajem a Svobodným státem Sasko;

Ve spolupráci s dopravním sdružením ZVON, jako vedoucím partnerem projektu realizovaného s podporou Příhraničního operačního programu byl zpracováván Projekt LUISE – Přeshraniční studie proveditelnosti a udržitelnosti trati Liberec – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifhennersdorf.

Problémem zůstává na 3 km úseku železnice vedené po polském území, který je v naprosto nevyhovujícím technickém stavu. LK bude inicializovat další jednání s polskou stranou. Od prosince 2010 jezdí po této trati motorové jednotky Desiro společnosti Vogtlandbahn GmbH, které mohou dosahovat rychlost 100 km/h, pokud to technické parametry tratě povolí.

1.2.2.      Modernizace trati SŽDC036 Liberec – Tanvald – Harrachov v souvislosti s obnovením spojení do Polska, a to ve spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím (projekt již byl předložen v Operačním programu přeshraniční spolupráce Česká republika-Polsko 2007-2013, tzv. Cíl 3);

Projekt propojení železnice ČR a Polska v Harrachově byl dokončen. Od letošního roku je provozována doprava mezi Kořenovem a Sklarskou Porebou společností Viamont a.s..

1.2.3.      Dále budeme podporovat modernizaci a výstavbu přestupních terminálů veřejné dopravy ve významných dopravních uzlech Libereckého kraje budovaných jednotlivými městy (Turnov, Chrastava, Desná);

V rámci ROP oblast podpory 1.2. byly realizovány některé dílčí projekty (Smržovka, Chrastava, Desná, Jablonec, Velké Hamry). Jedná se zejména o vůli měst a obcí, je připravována realizace v Turnově, Tanvaldu.

 

1.3.           Letecká doprava je pro území Libereckého kraje zatím jen doplňkovou funkcí, přestože letecké spojení představuje nejrychlejší způsob přepravy cestujících, zejména v turistické a podnikatelské oblasti. Záměr přestavby a rozšíření letiště Liberec tak, aby mohlo být používáno pro pravidelnou i nepravidelnou přepravu osob letadly označení 2C o maximální vzletové hmotnosti 25t, bude Liberecký kraj podporovat. Bude jednat se Statutárním městem Libercem o budoucnosti letiště ve městě, které má jasný nadregionální význam. Liberecký kraj bude podporovat i provoz dalších letišť v kraji.

ZK schválilo Smlouvu o poskytnutí účelové dotace z rozpočtu Libereckého kraje na projekt pod názvem „Provoz mezinárodního veřejného letiště Liberec“ v letech 2009 – 2011 v celkové výši 1.100.000,- Kč.

Od roku 2008 je rozhodnutím Úřadu pro civilní letectví stanoveno letiště Liberec jako mezinárodní neveřejné letiště s vnější hranicí.

Dle návrhu Zásad územního rozvoje Libereckého kraje je v budoucnu pro letiště Liberec vymezeno získání statutu veřejného mezinárodního letiště. O tento statut již požádal vlastník letiště prostřednictvím Aeroklubu Liberec.

V červnu 2009 byla pod názvem „Možnosti rozvoje letiště Liberec“ aktualizována studie „Letiště Liberec a rozvoj regiónu“ (zpracoval: prof. Ing. Antonín Kazda, CSc., v březnu 2006). Studie posuzuje potenciál letiště v kontextu požadavků všeobecného letectví a perspektivu pravidelné regionální letecké dopravy a je podkladem k rozhodování o dobudování letiště.

Liberecký kraj vnímá otázku potřeby veřejného mezinárodního letiště Liberec jako zásadní a rozhodující faktor ovlivňující všestranný rozvoj Liberce a celého regionu, a aktivně se proto snaží vyvolat jednání se zástupci Statutárního města Liberec jakožto vlastníkem libereckého letiště, o budoucnosti letiště Liberec.

V současnosti je v Libereckém kraji provozováno sportovní létání na 8 letištích (v prosinci 2008 byla Libereckým krajem vydána publikace „Letiště v Libereckém kraji).

 

2.      Optimalizovaná dopravní obslužnost celého území s ohledem na životní prostředí a zajištěné vnějšího spojení kraje.Sledované vývojové trendy v silniční dopravě ukazují na dlouhodobý nárůst individuální automobilové dopravy, resp. na úbytek používání hromadných dopravních prostředků. S tímto trendem je neodmyslitelně spjato i zvyšování koncentrací škodlivin v ovzduší, kongescí na pozemních komunikacích a hlukové zátěže v závislosti na nárůstu automobilové dopravy.

Liberecký kraj bude usilovat především o:

2.1.   Optimalizaci integrovaných dopravních systémů – další propojení více druhů osobní hromadné dopravy (MHD, autobusy, železniční doprava), a to hlavně v oblastech s vysokou hustotou osídlení. Dále bude zachováno nebo případně rozšířeno dopravní spojení oblastí hospodářsky slabých a hůře dopravně dostupných. Cílem je zlepšení obslužnosti území a kvality dopravy;

Od 1. 7. 2009 spuštěn projekt Integrovaného dopravního systému Libereckého kraje „IDOL“ jako další krok integrace veřejné dopravy.

Je to relačně zónový tarif, s možností přestupů a používání všech dostupných druhů veřejné dopravy v kraji, s výjimkou rychlíků ČD, autobusových linek, které nejsou provozovány v rámci „Základní dopravní obslužnosti kraje“ a linek dopravních společností, které se podílejí na realizaci „Základní dopravní obslužnosti“ přejížděním ze sousedních krajů.

Tarif byl stanoven jako maximální cena Radou LK.

Došlo k rozšíření IDOLu do Ústeckého kraje (Česká Kamenice).

2.2.   Institucionální zabezpečení, organizační, provozní, technické a finanční zajištění integrovaného dopravního systému (IDOL);

Liberecký kraj založil společnost KORID LK, spol. s r.o., která plní funkci „koordinátora veřejné dopravy Libereckého kraje“. LK hradí ze svého rozpočtu chod této společnosti, která pro Liberecký kraj spravuje systém IDOL částkou cca 5 mil. Kč ročně.

V roce 2008 byla podepsána „KONVENCE Integrovaného dopravního systému IDOL“. Konvence byla podepsána Libereckým krajem, městy s MHD, a dopravci zapojenými do IDOL, postupně ke se ke konvenci připojují i další společnosti (Viamont a.s., Voghtlandhahn).

2.3.   Optimalizaci jízdních řádů zaváděním taktové dopravy a důslednou koordinaci jízdních řádů železniční a autobusové linkové dopravy;

Na základě Mandátní smlouvy připravila optimalizaci veřejné dopravy LK společnost KORID LK, spol. s r.o. Byla realizována optimalizace oblastí Jizerské hory, Krkonoše-JIH. S lítostí musím konstatovat, že projekt zatím neodpovídá našim představám.

2.4.   Instalaci moderních informačních systémů pro cestující;

V rámci realizace IDOL uhradil Liberecký kraj nákup nového odbavovacího zařízení, které je schopno odbavit cestující prostřednictvím bezkontaktní čipové karty OPUSCARD. Celkem bylo zakoupeno 300 zařízení v hodnotě 22,8 mil. Kč.

Projekt vzniku Dopravně-informačního centra LK nebyl schválen v rámci česko- švýcarských fondů.

Dále je rozšiřováno používání krajské karty OPUS pro cesty po celém kraji.

2.5.   Obnovu vozového parku s důrazem na přepravu handicapovaných skupin obyvatel a na životní prostředí;

V rámci úhrady prokazatelné ztráty dopravním společnostem zajišťujícím základní dopravní obslužnost formou veřejné linkové osobní dopravy hradí Liberecký kraj těmto společnostem částku nazvaný „přiměřený zisk“ a odpisy. Tyto finanční prostředky musí dopravci investovat do obnovy vozového parku. V současné době je většina nových autobusů s bezbariérovým přístupem.

2.6.   Spolupráci s Ústeckým krajem a německým účelovým sdružením ZVON při zadávání zakázky na železničního dopravce na trati SŽDC089/KBS236 Liberec- Hrádek n. Nisou – polské území – Žitava – Varnsdorf – Rybniště/Seifenesdorf;

Soutěž byla zahájena v roce 2008, v roce 2009 byla ukončena. Provoz novým dopravcem byl zahájen 12. prosince 2010 vítězem soutěže společností Vogtlandbahn GmbH. Smlouva je uzavřena na 10 let.

 

3.      Stabilizace budoucího koridoru rychlostní silnice R 35 v úseku Ohrazenice – Úlibice, a s tím spojená i zdokonalená komunikace s dotčenými subjekty. Liberecký kraj též provede aktualizaci koncepce rozvoje všech druhů dopravy v  kraji včetně posouzení stavu, vytyčení slabých a kritických míst. Na základě zjištěného stanoví priority naléhavosti řešení. Zasadíme se o to, aby tyto poznatky a výstupy byly promítnuty do rozvojových záměrů kraje a do příslušných územních plánů.

Práce na stabilizaci koridoru probíhá. V roce 2009 byla dokončena Studie účelnosti a proveditelnosti R 35 v úseku Rádelský Mlýn – Úlibice.

V roce 2010 orgány Libereckého kraje schválily návrh stabilizace severního koridoru silnice R 35 a doporučily Ministerstvu dopravy v rámci zpracování dokumentu „Kategorizace dálnic s silnic I. Třídy do roku 2040“.

 

4.      Bezpečnost silničního provozu bude jednou z největších priorit v oblasti lidského činitele a pozemní komunikace. Oblast lidského činitele bude zahrnovat:

4.1.   Spolupráci s odbornými partnery (policie, školy, MD), s obcemi a se zahraničními partnery v rámci aktivit „The European Road Safety Charter“;

Spolupráce probíhá v rámci jednotlivých projektů podle ročního plánu BESIP LK. Dlouhodobými partnery agendy BESIP v Libereckém kraji jsou:

a)      Policie České republiky (týdny bezpečnosti, společné dopravně bezpečnostní akce);

b)      Záchranný tým ČČK;          

c)      Městské policie;      

d)      AZOS;

e)      Střední školy (tým silniční bezpečnosti LK);

f)        Zahraniční partneři (WORD - PL, ERSCH - EU, Mission Zero - D);

g)       a další.

4.1.1.      Společné organizování různých aktivit (kampaně, semináře, soutěže);

V roce 2010 bylo realizováno 17 projektů zaměřených zejména na nepřiměřenou rychlost, řízení pod vlivem alkoholu, používání zádržných systémů, ochranu nejvíce zranitelných účastníků silničního provozu a v neposlední řadě na profesionální řidiče). Semináře byly pořádány v rámci výjezdů týmu silniční bezpečnosti LK. Soutěže O kolo, O reflexní předměty, O pohár hejtmana.

4.1.2.      realizace společných projektů s podporou financí EU zaměřených na konkrétní skupiny (mladé řidiče, pedagogy, další podpora veřejné dopravy);

LK v současnosti realizoval 3 projekty ve spolupráci s Polskem a SRN.

4.2.   Podporu dopravní výchovy ve všech stupních škol;

4.2.1.      aktivní zapojení škol;

Toto se zatím nedaří příliš naplňovat, v letošním roce vyjíždí tým BESIP přímo do ZŠ, kde je vesměs vítán;

4.2.2.      kvalitní pomůcky, výchovné programy;

Toto ustanovení se naplňuje postupně, v letošním roce formou nových webových stran;

4.3.   Podporu provozu dětských dopravních hřišť.

Doprava dětí ze ZŠ na výuku dopravní výchovy DDH byla podpořena částkou 226.000 Kč. Smlouvy o podpoře dopravní výchovy s DDH byly podpořeny částkou cca 123.000 Kč.

Bezpečnost silničního provozu zůstává i nadále největší prioritou, v rozpočtu kraje bylo vyhrazeno pro aktivity přes 2 mil Kč.

Pro LK pracuje na základě dlouhodobé smlouvy koordinátor BESIP, který se podílí na přípravě kampaní a aktivit, které jsou shrnuty v dokumentu Koncepce BESIP, který je ročně aktualizován a předkládán orgánům kraje k projednání a schválení.

V letošním roce LK kupuje DDH v Liberci s cílem dalšího rozvoje prevence v oblasti BESIP.

I na začátku příštího roku bude svolána samostatná tisková konference k tomuto bodu. Zatím mohu říci, že v letošním roce došlo za 11 měsíců k dalšímu poklesu následků dopravních nehod.

Shrneme-li výsledky plnění programového prohlášení v resortu dopravy LK, lze tvrdit, že ve většině oblastí se stanovené úkoly daří naplňovat.

           Martin Sepp, náměstek hejtmana pověřený vedením resortu dopravy LK (ČSSD)

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky