Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Martin Sepp: K předražení zakázek na obnovu silnic po povodních nikdy nedošlo.

Mgr. Langer Jiří

  • 09. 10. 2012 15:08
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

Liberecký kraj a Krajská správa silnic Libereckého kraje považuje tvrzení politického hnutí Starostové pro LK, která se objevila v posledních dnech v některých periodikách, o údajně předražených zakázkách na opravy silnic po povodni, za naprosto zkreslená, tendenční a neopodstatněná.

 

Úvodem je nutné říci, že Liberecký kraj prostřednictvím své příspěvkové organizace Krajské správy silnic Libereckého kraje zahájil investorskou přípravu likvidace povodňových škod na pěti nejpostiženějších pozemních komunikacích ve vlastnictví kraje a to neprodleně po skončení povodní v roce 2010.

 

V průběhu projektové přípravy těchto akcí byly v květnu 2011 podány žádosti o dotaci do programu Obnova obecního a krajského majetku po povodni v roce 2010 na Ministerstvo pro místní rozvoj. Předmětem těchto žádostí byly mimo jiné i žádosti na stavby: Obnova silnice po povodních 2010 (II/592 Chrastava) – I. etapa a Obnova silnice po povodních 2010, III/03515 Heřmanice.

 

Tyto žádosti byly ministerstvem přijaty a zařazeny do seznamu realizovaných staveb. V prosinci 2011 byl na základě platné vyhlášky Ministerstva financí zahájen proces nezávislé kontroly výše uvedených staveb. Tato expertní kontrola byla provedena nezávislými odborníky z ČVUT v Praze a byla ukončena v březnu 2012. Experti Libereckého kraje aktivně spolupracovali s akademickým týmem odborníků z ČVUT a většinu závěrů z expertního posudku zapracovali do zadávací dokumentace výběrového řízení. Cenové nabídky budou známy s největší pravděpodobností do konce října.

 

Z tohoto důvodu skupina stavebních expertů, stejně jako Liberecký kraj, důrazně protestuje proti nařčení politického hnutí Starostové pro LK z pokusu o předražení těchto zakázek. K předražení zakázek nedošlo a vzhledem k neukončené soutěži na dodavatele stavby ani dojít nemohlo, neboť konečná, tedy tržní cena zakázek bude známa až po ukončení výběrového řízení. Upozorňuji, že v současné době je známa pouze předpokládaná cena vycházející z projektové dokumentace. Jakékoliv nařčení z údajného předražování projektů nemá žádné opodstatnění a považuji je za naprosto tendenční.

 

Podle ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje Jana Růžičky Liberecký kraj jako investor, s ohledem na rozsah a složitost projektů a s ohledem na zajištění efektivity přípravy, nastavil investorský systém, ve kterém zapojil do projektové přípravy nezávislou expertní společnost. Jejím úkolem byla mimo jiné i nezávislá kontrola kvality dokumentace a rozpočtu včetně předkládání návrhů ke snížení nákladů a identifikace rizikových položek rozpočtu. Výběrové řízení je vypsáno bez možnosti předkládání tzv. inflačních přirážek a kontrola kvality a rozsahu prováděných prací bude sledována systémem tzv. „měřeného“ kontraktu.

 

Ocenění projektů, tj. stanovení předpokládané ceny stavebních nákladů, bylo provedeno dle obvyklých cen aktuálně platných v době zahájení projektových prací a na tomto základě byla také podaná žádost o dotaci na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. “Technické a cenové optimalizace jsme prováděli po celou dobu zpracování projektové dokumentace,” zdůrazňuje Růžička.

 

Útoky na Liberecký kraj považuji za předvolební politický boj, který ani v nejmenším nesouvisí s odbornou stránkou věci. Výroky Starostů pro LK výrazně poškozují nejen kredit kraje, ale také ostatních subjektů, které se na přípravě projektů na obnovu škod po povodních 2010 podílejí a to jak v současnosti, tak i do budoucna. Považuji postup Starostů pro LK ve smyslu medializace „kauzy“ pár dnů před volbami pouze za tendenční předvolební tah a nikoliv za konstruktivní kritiku.

 

Martin Sepp,

náměstek hejtmana LK pro dopravu

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky