Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin
Luděk Vele zazpívá na kraji při vernisáži rodinné výstavy tří jubilujících umělkyň tří generací
- 27. 03. 2014 17:37
- Rozvoj
Souborná výstava pod záštitou náměstkyně hejtmana Libereckého kraje Hany Maierové nazvaná Jubilantky aneb Rodinná výstava textilní techniky umělkyň tří generací startuje 31. března v 16 hodin v sídle Krajského úřadu LK, U Jezu, v Liberci.
Sólista opery Národního divadla v Praze Luděk Vele za klavírního doprovodu Borise Joneše zazpívá Anně Makovcové (95 let, matka a babička – výtvarnice divadelních kostýmů),
Janě Kaplanové (70 let, dcera a matka - výtvarnice obrazů z paličkované krajky) a Dagmar Jelínkové (50 let, vnučka a dcera – výtvarnice s využitím textilních technik a zpracování ručního papíru) do dalších úspěšných let.
„Všechny tři spojuje rodinný soulad s uměním, přírodou a přírodními materiály. Jejich talent je spojen šikovností a přirozeným citem,“ říká gratulant Luděk Vele.
Výstava je přístupná v pracovní dny 8.00 -17.00, pondělí a středa do 18.00 hodin
Anna Makovcová byla dlouholetou vedoucí krejčovny libereckého divadla a oblíbenou divadelní kostýmní výtvarnicí. Při této činnosti vycházela z prvků historické módy a její moderní
kostýmy odpovídaly základnímu měřítku současné módy. Jako autorka je podepsána pod desítkami činoherních i operních inscenací, nejprve v Severočeském divadle Liberec, které později změnilo název na současné Divadlo F. X. Šaldy v Liberci. Dobrou spolupráci s ní oceňovali nejen herci, ale také výtvarníci scén, kde barevné řešení kostýmů muselo dobře vázat i na barevnost vlastní scény.
její kostýmy byly navrhované s neobyčejným smyslem pro celkový tvar a detail.
Anna Makovcová
Vlastibořice čp. 9/33
463 44 Sychrov
Kolekce Jany Kaplanové představuje obrazy z paličkované krajky. Zatímco grafik vede linku kresby ostrým perem na papíře, vytváří Jana Kaplanová svá paličkovaná díla kresbou nití, kdy překreslené tvary, realizované z množených nití, jsou vlastně grafikou, vytvořenou jemnými
nitěmi. Její jemnost je v konečném obraze umocněná neobyčejně přesvědčivým a umělecky vysoce náročným způsobem. Z námětů je autorce nejvlastnější příroda a divadelní prostředí. Ty představuje s uvolněnou, nespoutanou fantazií a usiluje o dekorativní stylizaci, zachovávající vždy jasnou formu obsahu.
Jana Kaplanová
Brněnská 22
460 01 Liberec 2
tel.: 484 847 483, mob. 723 371
Dagmar Jelínková je autorkou uměleckých děl s přírodními motivy. Jejich ztvárnění je zobrazeno technikami šité a paličkované krajky, tkaní a také technikou originálního zpracování ručního papíru. Její tvůrčí myšlenka je vyjádřena svrchovanou a působivou formou, čímž zůstává i nadále živou. Autorka nás obklopuje průzračnou snovou krásou vazby nití, dynamikou jejich linií a struktur. Celá její tvorba je vážnou soustředěnou meditací, obracející se k návštěvníkům – milovníkům umění a tiše vyzývající k zamyšlení nad krásou.
Dagmar Jelínková
Vlastibořice čp. 60
463 44 Sychrov, mob. 604 664 981
Luděk Vele
Sólista Opery Národního divadla
Absolvoval pražskou konzervatoř u profesora Jaroslava Horáčka a v posledním roce studia přijal angažmá v liberecké opeře. Oblastní scéna mu umožnila rychle umělecky vyzrát a v krátké době zde vytvořil řadu rolí českého i světového repertoáru – Smetanův Lutobor (Libuše), Kecal (Prodaná nevěsta), Wolfram Olbramovič (Braniboři v Čechách), Bonifác (Tajemství), Dvořákův Vodník (Rusalka), Angelloti (Puccini: Tosca, Mefisto (Gounod: Faust), Filip II. (Verdi: Don Carlos), Leporello (Mozart: Don Giovanni), Bartolo (Rossini: Lazebník sevillský) aj.
Sólistou Opery Národního divadla je od roku 1983. Zde svůj repertoár obohatil téměř o všechny významné úlohy basového oboru, které mu mohla zdejší dramaturgie poskytnout. Vedle svého mistrovsky propracovaného Vodníka, Kecala a Leporella zde mj. nastudoval Smetanova Chrudoše (Libuše), Palouckého (Hubička), Beneše (Dalibor) a Mumlala (Dvě vdovy), Marbuela (Dvořák: Čert a Káča), Filipa (Dvořák: Jakobín), Revírníka (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Kněze Grigorise (Martinů: Řecké pašije), titulní roli Donizettiho Dona Pasquala, Verdiho Sparafucila (Rigoletto) a Banca (Macbeth), Collina (Puccini: Bohéma), Lorenza (Gounod: Romeo a Julie), Barona Ochse (R. Strauss: Růžový kavalír) a mnoho dalších.
Za své výjimečné výkony v rolích Chrudoše a Barona Ochse byl oceněn Cenami Thálie 1995 a 1996. Spolupracuje s rozhlasem a televizí. Je častým hostem operních scén i koncertních pódií doma i v zahraničí.
Natočil též řadu snímků s domácími i zahraničními gramofonovými firmami.
Boris Joneš - absolvent Pražské konzervatoře, obor dirigování a varhany. Působil v divadlech - Kladno, Ústí nad Labem a od roku 1967 až dosud v libereckém divadle F. X. Šaldy, v pozicích dirigent, sbormistr a korepetitor. Má na kontě 1.500 oddirigovaných představení a nespočet klavírních a varhanních vystoupení.