Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

SVÍTÍME ORANŽOVĚ, PROTOŽE JE MEZINÁRODNÍ DEN PROTI NÁSILÍ NA ŽENÁCH –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ ORANGE THE WORLD | 25. 11. –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 10. 12. 2024

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký kraj spouští projekt TechUp

Mgr. Langer Jiří

  • 19. 09. 2013 12:06
  • Školství

Sdílet článek

Se zahájením nového školního roku zahájil Liberecký kraj nový projekt TechUp: Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji, na nějž finanční podporu poskytlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt si klade za cíl v následujících dvou školních letech motivovat žáky základních a středních škol ke studiu přírodovědných a technických oborů. Projekt reaguje na pokles zájmu žáků o technická povolání, která jsou však žádána zaměstnavateli, a svým způsobem tak navazuje na předchozí kampaně kraje TechYes
a NadoTECH. „Liberecký kraj se svými středními školami chce žákům ukázat, že studium přírodních věd a techniky může být zábavné a hlavně žákům přinese budoucí uplatnění v životě,“ shrnula přínos projektu Alena Losová, členka rady kraje pro školství, mládež a zaměstnanost. Od projektu si také slibuje, že se podaří nastartovat spolupráci mezi základními a středními školami v této oblasti a vytvořit systém metodických center pro výměnu zkušeností mezi pedagogy.

 

Do projektu je zapojeno 29 středních škol, spolupráce se předpokládá s více než
90 základními školami. Sestává z několika vzájemně propojených aktivit. V první řadě půjde
o spolupráci základních a středních škol při realizaci projektových dnů, kdy žáci základních škol budou využívat odborné učebny, laboratoře a dílny škol středních a nejen zběžně tak poznají, co vlastně znamenají jednotlivé obory. Především však budou moci základní školy využít zázemí, které samy nemají k dispozici – zejména dílny v posledních letech na základních školách nepatřily k prioritám a dnes již pro moderní výuku nevyhovují. „V našich dílnách proběhne část řádné výuky předmětu označovaného u většiny základních škol jako Pracovní činnosti. Pro žáky budou připraveny úkoly z celkem šesti technických oborů,“ řekl Tomáš Princ, ředitel Střední školy strojní, stavební a dopravní Liberec, a dodal, že impulsem pro účast v projektu byl zájem partnerských firem o absolventy technického zaměření.

 

Na ně pak bude navazovat nabídka volnočasových aktivit – kroužků pro žáky středních
a základních škol. Těch v rámci projektu bude více než šedesát a nabídnou žákům možnost prohloubit si své dovednosti v nejrůznějších tématech. „Na naší škole připravujeme mimo jiných aktivit kroužek pro žáky základních škol. V něm si žáci budou moci vyzkoušet výrobu optických lup, dalekohledů, krasohledů a jednoduchých optických prvků,“ uvedla ke kroužkům Milena Lednejová, ředitelka Obchodní akademie, Hotelové školy a Střední odborné školy Turnov. Doplňkově budou také střední školy pořádat exkurze do technických památek a expozic. Petr Veselý, ředitel Střední průmyslové školy Česká Lípa, k tomu uvádí: „Výsledkem našeho projektu by měla být nejen pestřejší a zajímavější výuka fyziky, ale také popularizace této přírodní vědy. Ta je neoprávněně chápána jako těžká a pro běžné lidi zbytečná.“ Aby bylo možno tyto aktivity uskutečnit, v rozpočtu projektu je vyčleněno více než 22 milionů korun na vybavení škol pomůckami, nástroji, přístroji a zařízeními.

 

Kraj chce také podpořit vznik metodických center na školách, v nichž by se měli setkávat učitelé příslušných předmětů, vyměňovat si informace a zkušenosti, koordinovat své aktivity a zejména slaďovat vzájemná očekávání mezi základními a středními školami. Takovýchto center vznikne v kraji celkem 18. „Metodické centrum má být platformou pro širokou diskusi a výměnu zkušeností mezi vyučujícími vzhledem k absenci podobného fóra poté, co byla zrušena okresní metodická centra. Jeho existence je potřebná rovněž vzhledem k různým prostředkům, využívaným k naplňování cílů vyplývajících z rámcového vzdělávacího programu,“ shrnul důvody pro jejich vznik Ivan Mališ, metodik metodického centra zeměpisu pro Jablonecko z Gymnázia Jablonec nad Nisou Dr. Randy, který je autorem učebnic
a pracovních sešitů pro základní školu. K roli Gymnázia Jablonec nad Nisou Dr. Randy dodal ředitel Tomáš Hofrichter: „Naše škola se zaměří na dvě oblasti – jednou z nich je spolupráce mezi gymnáziem a základními školami formou projektových dnů ve čtyřech přírodních vědách – fyzice, biologii, chemii a zeměpisu. Již v minulosti jsme projektové dny pořádali pro naše žáky, takže se nabízí využít těchto zkušeností a poznat na ně jejich mladé spolužáky ze základních škol. Druhou z nich je již zmíněné metodické centrum zeměpisu.“

 

Součástí projektu je také nabídka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v badatelsky orientované výuce. Těchto kurzů má proběhnout 32 a účastnit se jich bude 250 pedagogů. V rámci nich se pedagogové seznámí s novým způsobem výuky, která není založena na předávání informací žákům, dokonce ani na předvádění experimentů, ale na zadávání problémových úkolů, u nichž žáci nejsou vedeni učitelem, ale pomocí spolupráce a vlastní invence mají navrhnout jeho řešení.

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky