Liberecký kraj nakoupí elektromobily pro své příspěvkové organizace. Evropská unie mu pomůže
- 21. 09. 2022 10:55
- Rozvoj
Obohatit vozový park svých příspěvkových organizací o vozidla na elektrický pohon plánuje v nejbližších dvou letech Liberecký kraj. Chystá projekt, který by za podpory Evropské unie měl rozšířit řady vozů o 34 elektromobilů. Získají je školy, sociální organizace, zdravotníci i samotný krajský úřad.
„Liberecký kraj začal využívat čistou energii díky elektromobilu Nissan Leaf již v roce 2015. Postupně se v krajském autoparku objevila další vozidla na elektrický pohon, rozrostl se také o auta s hybridním pohonem, trend v automobilovém průmyslu je víc než zřejmý. Na tento projekt budou navazovat další nabíjecí stanice tam, kde kraj připravuje fotovoltaické elektrárny. Projektové dokumentace a statická posouzení se nyní zpracovávají pro záměr na osm střech, připravujeme dalších 29 areálů, probíhá také studie energetického využití části bývalého vojenského letiště Ralsko,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Jde o 18 osobních aut, 10 vícemístných osobních vozidel, tři užitkové vozy, dvě střední dodávky a jedno nákladní auto do 3,5 tun a zároveň se předpokládá 5 dobíjecích stanic. Mezi těmi, kdo je budou využívat, jsou Jedličkův ústav Liberec, Domov Sluneční dvůr, liberecký APOSS, dětské domovy v Podještědí a Jablonci nad Nisou, Střední škola hospodářská a lesnická ve Frýdlantu, Střední zdravotnická škola Turnov, Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje či Středisko ekologické výchovy Libereckého kraje.
„Celkové náklady na projekt, rozložený do let 2023 a 2024, činí 43,5 milionu korun. Liberecký kraj zaplatí ze svého 32,1 milionu korun a předfinancuje příspěvek z evropských zdrojů, jehož výše činí 11,4 milionu korun. Tato výše očekávané dotace zahrnuje předpokládané bonusy za v budoucnu zlikvidovaná vozidla na konvenční paliva. Výši bonusu však poskytovatel dotace potvrdí až po předložení dokladů při závěrečném vyúčtování projektu,“ upřesnil Jiří Ulvr, krajský radní po resort hospodářského a regionálního rozvoje, evropských projektů, územního plánování a rozvoje venkova.
V případě vozidel kategorie M1, což jsou osobní, osobní vícemístná, osobní užitková a střední dodávky, činí dotace na jeden vůz celých 300 tisíc korun. U kategorie N1, jejímiž zástupci jsou nákladní vozy do 3,5 tuny, jde o 500 tisíc korun na vozidlo. Některé příspěvkové organizace navíc plánují nahradit elektroauty dosud využívaná vozidla se spalovacími motory.
„Pokud žadatelé o dotaci prokážou, že vyměnili vozidlo na konvenční paliva za elektromobil, bude příspěvek navýšen o dvacetiprocentní bonus, to znamená 360 tisíc korun u kategorie M1 a 600 tisíc u kategorie N1,“ zdůraznil radní Ulvr. „Výhodou navíc je, že tyto vozy jsou osvobozeny od některých nákladů souvisejících s jejich provozem, ať už to jsou silniční daň, dálniční známka, či poplatky za parkování v městských zónách.“
V projektu je počítáno s pořízením 5 chytrých dobíjecích stanic v Liberci, Jablonci, Semilech, České Lípě a Frýdlantu a s jejich umístěním do areálů příspěvkových organizací, u nichž v současné době Liberecký kraj připravuje projekty na fotovoltaické elektrárny. Myšlenkou je, aby tyto dobíjecí stanice byly rozmístěny na území kraje tak, aby ostatní příspěvkové organizace v dojezdové vzdálenosti mohly tyto dobíjecí stanice využívat. Je možné, že do budoucna by se síť těchto dobíjecích stanic mohla rozšířit. Je zde však omezení dotačního programu. Na každou z těchto pěti dobíjecích stanic získá kraj v rámci uvedeného projektu dotaci 60.000 korun, avšak tyto stanice mohou být využity jen pro účely žadatele v souvislosti s pořízením elektromobilů.