Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Liberecký kraj hostil konferenci o spravedlivé transformaci regionů

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 28. 04. 2023 15:28
  • Rozvoj
  • Životní prostředí

Sdílet článek

Obnova krajiny po konci těžby v Turówě, změny na trhu práce, zlepšení dopravního spojení, aktuální situaci v regionech, naplňování česko-polské dohody o hnědouhelném dolu v příhraničí i alternativy zdrojů energie po skončení těžby uhlí. Na tato a mnohá další témata odpovídali během panelové diskuze v pátek 28. dubna v Krajské vědecké knihovně v Liberci političtí zástupci České republiky, Polské republiky a Spolkové republiky Německo.  

„Jsem rád, že jsme mohli společně se svými protějšky z Německa a Polska projednat důležité otázky týkající se budoucnosti našich regionů. Nemůžeme v tomto ohledu zapomínat především na problematiku těžby v hnědouhelném dolu Turów. V únoru letošního roku uplynul rok od podpisu dohody o spolupráci při řešení vlivů těžby v dole Turów mezi českou a polskou stranou. Jsem rád, že nyní máme informace o tom, co se děje na polské straně v blízkosti dolu, a to vůbec poprvé v historii těžby. Pokud nebudou limity na české straně dodržovány, umožňuje nám to nyní využívat nápravná opatření a přináší nám to právní záruky,“ řekl hejtman Martin Půta.

Konference, která nesla název Spravedlivá transformace Trojzemí, se zúčastnili významní hosté: ministr pro místní rozvoj České republiky Ivan Bartoš, hejtman Libereckého kraje Martin Půta, landrát landkreisu Görlitz Stephan Meyer, starosta města Bogatynie Wojciech Dobrołowicz a Maciej Zathey, vedoucí wroclavského Institutu pro teritoriální rozvoj. Garantem setkání byl krajský radní pro životní prostředí a zemědělství Václav Židek. Dalšími zajímavými hosty byli Miranda Ptak, ředitelka oddělení řízení těžby v PGE GiEK, či Michal Pastvinský, ředitel odboru mezinárodních vztahů a český zmocněnec pro naplňování mezivládní Dohody o dole Turów Ministerstva životního prostředí. Nechyběli ani Hynek Böhm, odborník na strategii transformace z Technické univerzity v Liberci, expertka na spravedlivou transformaci Zuzana Vondrová z Centra pro dopravu a energetiku nebo zástupci platformy pro sociálně-ekonomickou transformaci.

Vedle nezbytné proměny rázu krajiny po skončení těžby, je nezbytná také změna související s ekonomickou, sociální či vzdělávací oblastí dotčených regionů. Jako důležité považuji také propojení mezi vědeckými institucemi a univerzitami. Spolupráce v oblasti vědy a výzkumu zejména na česko-německé úrovni nás zase posouvá dál v žádoucí proměně a vývoji našich regionů,“ uvedl hejtman Martin Půta k tématu energetické transformace. S tou ale také souvisí i dlouhodobá snaha Libereckého kraje o zkvalitnění přeshraničního spojení celého regionu Trojzemí, zařazení železniční tratě Zhořelec–Liberec–Praha do Transevropské dopravní sítě TEN-T Comprehensive Network a obecně také zlepšení kvality vlakové dopravy. „Před námi je dlouhá cesta k elektrifikaci a k propojení železničních sítí. Je to potřeba například na trase z Drážďan do Žitavy a dále přes Liberec až do Prahy a samozřejmě i dalším směrem z Liberce do Zhořelce. Napomůže to ekonomice v jednotlivých oblastech a můžeme přemýšlet i o napojení vlakových sítí až k polským přístavům na severu. Změna pohonu v silniční dopravě dle mého názoru povede k větší koncentraci zboží na železnici. Myšlenkami na vhodné alternativy a moderní železniční síť propojující celou Evropu bychom se tak měli i nadále co nejusilovněji zabývat,“ vysvětlil provázanost dopravy s diskutovanou transformací hejtman Martin Půta.

„Na základě česko-polské spolupráce již vznikl Fond malých projektů. Na konci loňského roku byla vyhlášena první výzva k příjmu žádostí do tohoto Fondu, do které se přihlásilo šest projektů s celkovými výdaji 934 tisíc eur a požadovanou podporou ve výši 358 tisíc eur. Kraj chystá i druhou výzvu s alokací 500 tisíc eur, u které bude příjem žádostí pokračovat do konce letošního září,“ uvedl Václav Židek, radní pro životní prostředí a zemědělství. Z 35 milionů eur, které Dohoda Libereckému kraji přinesla, bude finančně podpořena rekonstrukce úpravny vody v Machníně, vybudování přivaděče vody z Machnína do Uhelné, zvýšení kapacity chrastavského vodojemu Svatý Ján a stavba vodovodů mezi Hrádkem nad Nisou a Václavicemi a z Chrastavy do Horního Vítkova. Rekonstrukce úpravny vody v Machníně, začne v červnu letošního roku a hotová by měla být v roce 2025.

 

Youtube video

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky