Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Kvalita ovzduší v Libereckém kraji a měření znečištění ovzduší v České Lípě

Bc. Markéta Žitná (Dědková)

tisková mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 14. 11. 2017 00:00
  • Rozvoj
  • Životní prostředí

Sdílet článek

Na podzim roku 2016 proběhlo v České Lípě 24hodinového proměření ovzduší mobilními systémy organizované Státním zdravotním ústavem v Praze ve spolupráci s Krajskou hygienickou stanicí Libereckého kraje se sídlem v Liberci a Krajským úřadem Libereckého kraje. Samotná měřící auta (mobilní systémy) jsou akreditována Českým institutem pro akreditaci a autorizována Ministerstvem životního prostředí.  

Cílem této studie bylo spolu s daty ze stacionární stanice provozované ČHMÚ v České Lípě, popsat znečištění ovzduší na šesti základních vybraných lokalitách v České Lípě a v jejich okolí a odhadnout na základě výsledků vliv převažujících zdrojů – odhadnout vliv místní a tranzitní dopravy, lokálních topenišť a blízké průmyslové zóny na kvalitu venkovního ovzduší; identifikovat případný problémový efekt nějakého zdroje/skupiny zdrojů, případně problémovou oblast ve městě. 

Měřicí stanoviště byla navržena s ohledem na vhodný typ lokality, charakter umístění ve vztahu k obyvatelstvu, rozmístění průmyslových či energetických zdrojů, vzdálenosti hlavních dopravních komunikací, dostupnosti, technickému zázemí a s přihlédnutím k různým výškovým úrovním a geomorfologii terénu.

Vybrána byla tato místa:

  • městská pozaďová lokalita - ZŠ Jižní (vilová oblast, kde hlavním zdrojem znečištění jsou lokální topeniště – rodinné domy)
  • městská pozaďová lokalita – severně položené sídliště Lada (nově instalovaná tepelná čerpadla na objektech bytových domů)
  • dopravní „hot-spot“ - náměstí Dr. E. Beneše (doprava na intenzivně využívané křižovatce u OD Banco)
  • městská obytná lokalita - ZŠ Partyzánská, vilová čtvrť Svárov (zástavba s lokálními topeništi)
  • otevřená svahová oblast - SOŠ a SOU 28. října (vliv dopravy na I/9).

Sledované látky, parametry kvality ovzduší

Na měřicích místech byly sledovány koncentrace SO2, NO, NO2, NOx, CO, O3, PM10, PM2,5, PM1,0 a doprovodné meteorologické veličiny – teplota, tlak, vlhkost, směr a rychlost větru, globální sluneční záření. Na třech místech (ZŠ Partyzánská, ZŠ Jižní a sídliště Lada) byl odebrán 24hodinový vzorek pro stanovení polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) ve frakci PM10 a na dvou místech (ZŠ Jižní a Banco) 24hodinový odběr suspendovaných částic frakce PM10 pro stanovení kovů. Na dvou místech (ZŠ Jižní a SOU/SOŠ) byla měřena distribuce velikostních frakcí aerosolu.

Naměřené koncentrace byly vyhodnoceny ve dvou úrovních – jako časový průběh koncentrací na hodnocených místech a Spatial prostorou analýzou v GIS.

Meteorologické podmínky v době měření lze charakterizovat jako proměnlivé se slabým větrem, teplotně mírně nadnormální; s průběhem od mírně nepříznivých rozptylových podmínek 18. 10. odpoledne, přes noční dešťovou přeháňku po slunečný den 19. 10. 2017.

Výsledky měření:

  • Krátkodobé imisní limity stanovené zákonem č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, pro SO2, NO2, CO, O3 a frakci PM10 nebyly v průběhu měření na žádném místě překročeny.
  • Význam zátěže z místní a tranzitní dopravy České Lípě dokládá skutečnost, že nejvyšší hodnoty látek primárně emitovaných spalovacími motory (NO/NO2) byly měřeny ve středu města, v údolí Ploučnice u obchodního centra Banco na hranici emisního prostoru komunikace Děčínská. Měřené hodnoty NO zde ve svých maximech překročily mezi 18. až 20. hodinou 100 µg/m3 a zároveň zde byla naměřena nejvyšší průměrná 24hodinová hodnota NO2. Vliv tranzitní dopravy dokládá skutečnost, že koncentrace NO a NO2 zvýšené proti městskému pozadí byly naměřeny i v lokalitě SOU/SOŠ u Borské ulice 1/9.
  • Pro aerosolové částice byly v měřeném období charakteristické změny mikroklimatických podmínek a prolínání vlivu jednotlivých typů zdrojů. Hodnoty tak mají velkou variabilitu a lokální charakter. S výjimkou krátkého období mírně nepříznivých rozptylových podmínek odpoledne 18. 10. 2016 mezi 16:00 až 18:00 hodinou SELČ, kdy byly na všech měřicích místech měřeny hodnoty nad 40 µg/m3, zátěž prostředí v dalším průběhu měření postupně klesala až na cca 10 µg/m3
    19. 10. 2017 okolo poledne. Příčinou byly jak večerní a noční dešťové přeháňky, tak postupné provětrávání celé oblasti.
  • Detailnější analýza podílu jednotlivých frakcí PM10/PM2,5/PM1,0 pak umožňuje identifikaci převládajících typů zdrojů v měřených částech České Lípy (Svárov – lokální topeniště, dopravní zátěž v centru města a na tranzitních komunikacích). Majoritní význam mají spalovací (liniové) zdroje a lokální energetické domácí zdroje na pevná paliva. Na druhou stranu hodnoty měřené
    v severní části sídla jsou plně srovnatelné s pozaďovými nezatíženými oblastmi ČR.
  • To potvrdily i nízké měřené hodnoty benzo[a]pyrenu (BaP, indikátoru směsi polycyklických aromatických uhlovodíků) v městských pozaďových lokalitách Lada, u ZŠ Jižní a naopak očekáváné mírně zvýšené hodnoty na Svárově u ZŠ Partyzánské, místě obklopeném rodinnými domy.
  • Stanovení vybraných kovů ve vzorcích ovzduší odebraných u ZŠ Jižní a ve středu města neprokázalo potenciální vliv průmyslové zóny Dubice; naměřené hodnoty vybraných prvků lze považovat za nízké a srovnatelné s hodnotami měřenými na pozaďových městských stanicích v ČR (As, Cd, Ni a Pb), případně srovnatelné s dopravně zatíženými městskými lokalitami (Cr, Mn).
  • Jedním z výstupů studie je i odhad reprezentativnosti stanice ČHMÚ (LCLMA) umístěné v Okružní ulici. Je zřejmé, že stanice, umístěná ve vyvýšené severní části města, v otevřené poloze na kraji sídliště, na kterém s výjimkou velmi nízké (místní) dopravy nejsou další lokálně působící energetické zdroje, účelově popisuje pozaďovou městskou lokalitu. Její vypovídací schopnost ohledně stavu ovzduší (zvláště v období zhoršených rozptylových podmínek) v údolní části města, případně v lokalitách s vyšší koncentrací rodinných domů tedy lze považovat za velmi omezenou.
  • GIS (zpracováno Technickou univerzitou v Liberci) – základním cílem nadstavbového zpracování dat v GIS byl záměr rozšířit bodově platná data o kvalitě ovzduší do prostorového zobrazení, snaha o rozšíření měřením získaných informací i do neměřených lokalit města. Prostorové interpolace vychází z pro měření použitého rozdělení České Lípy na průmyslovou zónu, dopravně zatížené oblasti, městské a městské pozaďové lokality. Z provedeného vyhodnocení pro NO, NO2, poměru NO/NO2 a frakce PM10 vyplývá:
  • Zvýšená zátěž prostředí v okolí dopravních (ve velké míře i tranzitních) komunikací Děčínská, Borská (kde má doprava jednoznačně majoritní vliv) a dále v menší míře v okolí Purkyňovy, Hrnčířské a Českokamenické ulice. Nejvyšší zátěž vykazuje údolní poloha s kulminací u nám. Dr.  E. Beneše.
  • Plošný vliv lokálních spalovacích zdrojů v oblasti Svárova.
  • Ze zobrazení gradientu frakce suspendovaných částic PM10 vyplývá nejenom zvýšená zátěž v okolí významných komunikací, což se dalo očekávat, ale i identifikace lokalit s vyšší hustotou lokálních topenišť (Svárov a některé části v okolí Holého Vrchu).

Za Liberecký kraj se tiskové konference zúčastnil Jiří Löffelmann, radní pro resort životního prostředí, zemědělství a rozvoje venkova. Ve svém vstupu hovořil o Programu zlepšování kvality ovzduší Severovýchod – CZ05, který vymezuje opatření s cílem snížit znečistění ovzduší na území kraje. „Cílem programu je dosáhnout zákonem požadované kvality ovzduší pro znečišťující látky. V případě oblasti dopravy se opatření týkají výstavby obchvatů měst a obcí, úklidu a údržby komunikací či omezení prašnosti výsadbou liniové zeleně podél silnic. V oblasti životního prostředí je potřeba uplatňovat zpřísnění podmínek provozu zdrojů znečišťování ovzduší, zajistit minimalizaci imisních dopadů provozu nových stacionárních zdrojů v území a dále přispět k omezování prašnosti ze stavební činnosti,“ vysvětlil radní. Mimo to Liberecký kraj podporuje výměnu zastaralých kotlů, tzv. kotlíkové dotace.

 

Zuzana Balašová, tisková mluvčí KHS LK

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky