Krajští radní schválili dlouhodobý záměr vzdělávání pro roky 2024 až 2028
- 05. 06. 2024 12:25
- Školství
Podporovat dostupnost kvalitního vzdělávání pro každého bez rozdílu a uplatnění žáků v praktickém životě po škole a také pečovat o pedagogy. To jsou hlavní cíle dokumentu z oblasti školství, jehož obsah schvalovali na svém včerejším jednání krajští radní. Jeho název zní: Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Libereckého kraje na období 2024–2028 (DZ LK 24–28).
„DZ LK 24–28 představuje významný koncepční dokument pro oblast vzdělávání na území Libereckého kraje a vymezuje základní strategický rámec pro rozvoj školství. Navazuje na předchozí dokument a při jeho tvorbě bylo nutné přihlédnout i ke Strategii vzdělávací politiky do roku 2030+ a Strategii rozvoje Libereckého kraje 2021–2027 a Strategii sociálního začleňování Libereckého kraje 2021+,“ uvedl Jiří Čeřovský, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti.
První kapitola dokumentu se věnuje obecné charakteristice kraje, demografickému vývoji, vzdělanostní struktuře a trhu práce. Ve druhé kapitole jsou prezentovány priority rozvoje vzdělávání na období 2024–2028. „Zde se zaměřujeme zejména na oblasti, které je třeba řešit napříč všemi stupni vzdělávací soustavy, a nesmíme zapomínat ani na vzdělávání těch, kteří o naše děti pečuji – na pedagožky a pedagogy,“ doplnil náměstek Čeřovský.
Důležitou součástí dokumentu jsou i tzv. průřezová opatření, která reflektují rozličné trendy současného světa i lokálního dění, které nelze opomíjet. „V Libereckém kraji chceme klást důraz na digitální vzdělávání, duševní zdraví žáků, jejich každodenní pohyb pro zdraví fyzické a také se budeme zasazovat o rovnost příležitostí ve vzdělávání,“ doplnil Čeřovský.
Dále bude podporováno vzdělávání dětí a žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka, neboť jak ukazují následující tabulka a graf, v roce 2022 významně stoupl počet cizinců v Libereckém kraji:
Počty dětí a žáků-cizinců v předškolním, základním a středním vzdělávání v Libereckém kraji:
Země původu | Segment vzdělávání a školní rok | ||||||||
Předškolní vzdělávání | Základní vzdělávání | Střední vzdělávání | |||||||
2020/ | 2021/ | 2022/ | 2020/ | 2021/ | 2022/ | 2020/ | 2021/ | 2022/ | |
Bulharsko | 15 | 11 | 12 | 38 | 34 | 27 | 12 | 8 | 10 |
Kazachstán | 0 | 1 | 3 | 7 | 6 | 4 | 4 | 6 | 6 |
Moldavsko | 11 | 15 | 9 | 48 | 48 | 46 | 10 | 5 | 11 |
Mongolsko | 127 | 103 | 110 | 247 | 262 | 277 | 28 | 42 | 41 |
Německo | 2 | 1 | 0 | 5 | 4 | 4 | 0 | 2 | 1 |
Polsko | 10 | 8 | 8 | 24 | 23 | 28 | 7 | 7 | 6 |
Rumunsko | 13 | 8 | 5 | 30 | 30 | 28 | 3 | 2 | 6 |
Rusko | 12 | 12 | 17 | 23 | 26 | 23 | 13 | 10 | 5 |
Slovensko | 54 | 50 | 48 | 223 | 230 | 219 | 57 | 67 | 67 |
Ukrajina | 105 | 105 | 446 | 356 | 393 | 2400 | 130 | 140 | 294 |
Vietnam | 100 | 106 | 120 | 174 | 185 | 191 | 43 | 59 | 64 |
Ostatní cizinci | 29 | 21 | 17 | 71 | 76 | 77 | 22 | 23 | 32 |
Celkem cizinci | 478 | 441 | 795 | 1246 | 1317 | 3324 | 329 | 371 | 543 |
Graf: Vývoj počtu cizinců a jejich podíl na obyvatelstvu Libereckého kraje v letech 2012-2022:
V neposlední řadě se kraj věnuje i tématu zajištění potřebných kapacit středních škol a jejich oborové struktuře. „V tomto ohledu musíme vzít v potaz demografický vývoj v Libereckém kraji,“ uzavřel Čeřovský.
Graf: Počet narozených v Libereckém kraji v letech 1952–2022:
Tabulka: Očekávaný počet obyvatel Libereckého kraje ve věku nástupu do procesu vzdělávání:
| 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
3letí (předpoklad nástupu do MŠ) | 4.650 | 4.592 | 4.496 | 4.385 | - | - | - |
6letí (předpoklad nástupu do ZŠ) | 4.681 | 4.901 | 4.724 | 4.650 | 4.592 | 4.496 | 4.385 |
15letí (předpoklad nástupu do SŠ) | 5.011 | 5.266 | 5.202 | 5.098 | 4.631 | 4.567 | 4.571 |
19letí (předpoklad nástupu do VOŠ) | 4.072 | 4.313 | 4.280 | 4.478 | 5.011 | 5.266 | 5.202 |
Liberecký kraj již také zná statistiky k letošním přijímacím zkouškám. V rámci prvního kola přijímacího řízení na střední školy bylo přijato 4.269 uchazečů (95,4 %) a nepřijato 207 uchazečů (4,6 %). Volných míst do druhého kola přijímacího řízení bylo 650 v 52 oborech ve 28 středních školách bez rozdílu zřizovatele. „Co se týká kola druhého, víme, že bylo podáno 404 přihlášek. Je potřeba ale zdůraznit, že žáci mohli volit až ze tří škol. Fyzicky je tedy dětí, jež se zapojily do druhého kola, podstatně méně – odhadem zhruba 160,“ vysvětlil náměstek Jiří Čeřovský.