Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Jednací řád Zastupitelstva Libereckého kraje nesmí být politikum

Mgr. Langer Jiří

  • 26. 01. 2011 15:54
  • Rozvoj

Sdílet článek

 

V novinářských článcích referujících o včerejším přijetí upraveného Jednacího řádu Libereckého kraje, který byl přijat většinou ze 45 zastupitelů, 13 se zdrželo, došlo k řadě omylů a předávaly se nedostatečné a nepřesné informace.

Jak to tedy je? Jednací řád ZK by zásadně neměl být politikum. Upravuje totiž v souladu se zákonem o krajích způsob a postup při jednání zastupitelstva kraje, je to tedy věcná a procesní norma.  A právě soulad jednacího řádu ZK se zákonem byl hlavní důvod komplexní revize a následných změn jednacího řádu Zastupitelstva LK.

„Ministerstvo vnitra mi jako hejtmanovi následně dopisem osvědčilo, že upravený jednací řád je plně v souladu se zákonem a vyslovilo LK v tomto směru poděkování,“ řekl Stanislav Eichler (ČSSD). „Vytrhávat jeden bod z tohoto jednacího řádu, konkrétně způsob informování veřejnosti o konání zastupitelstva a programu, to je právě to politikum, na které samozřejmě mají politici především z opozice plné právo,“ dodal hejtman.

O co jde? Zákon o krajích upravuje pouze jedinou zákonnou povinnost, pokud jde o informování veřejnosti o jednání ZK: Krajský úřad LK je povinen zveřejnit informaci o místě, době a navrženém programu jednání Z LK, vše ostatní co LK dělá, jde nad rámec zákona v zájmu co největší informovanosti občanů kraje.

V upraveném jednacím řádu se tak zveřejní kromě ze zákona povinného  navrženého programu na webových stránkách www.kraj-lbc.cz  navíc také návrhy usnesení k jednotlivým bodům programu, včetně důvodové zprávy. Pouze případné přílohy (zdaleka ne všechny materiály přílohy obsahují) na webových stránkách kraje uveřejňovány nebudou. A to ne proto, že by k tomu snad nebyla „politická vůle“ vedení kraje, ale z mnohem prozaičtějších důvodů: tyto přílohy, především ty obrazové, jsou z hlediska objemu dat pro fungování webu kraje příliš zatěžující.  A ty charakteru písemného zase často obsahují značné množství údajů, které jsou chráněny zákonem o ochraně osobních údajů, a jejich anonymizace by byla pro úřad velmi komplikovaná. Podle většiny zastupitelů tak návrh usnesení a důvodová zpráva je pro občana a případně  účastníka jednání Z LK plně dostačující.

Samozřejmě důvodová zpráva musí být dostatečně obsažná a vypovídající o obsahu materiálů. „V tomto smyslu jsem přikázal vedoucím odborů KÚ LK , aby důvodovým zprávámk materiálům do Zastupitelstva Libereckého kraje věnovali patřičnou pozornost,“ zdůraznil ředitel Krajského úřadu LK René Havlík s tím, že pokud si občan individuálně vyžádá ke konkrétnímu bodu programu i přílohy, bude mu krajským úřadem samozřejmě vyhověno.

„A to ve lhůtě do 2 dnů, tedy lhůtě zásadně zkrácené oproti 15-denní lhůtě podle zákona o svobodném přístupu k informacím,“ doplnil ředitel Havlík.

Liberecký kraj má podle něj zájem informace o jednání zastupitelstva,  o své činnosti a výstupech podávat v co největším rozsahu, samozřejmě v souladu s právními předpisy, především zákonem o ochraně osobních údajů.  

Všechno ostatní je … politikum …   

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky