Jednací řád Zastupitelstva Libereckého kraje nesmí být politikum
- 26. 01. 2011 15:54
- Rozvoj
V novinářských článcích referujících o včerejším přijetí upraveného Jednacího řádu Libereckého kraje, který byl přijat většinou ze 45 zastupitelů, 13 se zdrželo, došlo k řadě omylů a předávaly se nedostatečné a nepřesné informace.
Jak to tedy je? Jednací řád ZK by zásadně neměl být politikum. Upravuje totiž v souladu se zákonem o krajích způsob a postup při jednání zastupitelstva kraje, je to tedy věcná a procesní norma. A právě soulad jednacího řádu ZK se zákonem byl hlavní důvod komplexní revize a následných změn jednacího řádu Zastupitelstva LK.
„Ministerstvo vnitra mi jako hejtmanovi následně dopisem osvědčilo, že upravený jednací řád je plně v souladu se zákonem a vyslovilo LK v tomto směru poděkování,“ řekl Stanislav Eichler (ČSSD). „Vytrhávat jeden bod z tohoto jednacího řádu, konkrétně způsob informování veřejnosti o konání zastupitelstva a programu, to je právě to politikum, na které samozřejmě mají politici především z opozice plné právo,“ dodal hejtman.
O co jde? Zákon o krajích upravuje pouze jedinou zákonnou povinnost, pokud jde o informování veřejnosti o jednání ZK: Krajský úřad LK je povinen zveřejnit informaci o místě, době a navrženém programu jednání Z LK, vše ostatní co LK dělá, jde nad rámec zákona v zájmu co největší informovanosti občanů kraje.
V upraveném jednacím řádu se tak zveřejní kromě ze zákona povinného navrženého programu na webových stránkách www.kraj-lbc.cz navíc také návrhy usnesení k jednotlivým bodům programu, včetně důvodové zprávy. Pouze případné přílohy (zdaleka ne všechny materiály přílohy obsahují) na webových stránkách kraje uveřejňovány nebudou. A to ne proto, že by k tomu snad nebyla „politická vůle“ vedení kraje, ale z mnohem prozaičtějších důvodů: tyto přílohy, především ty obrazové, jsou z hlediska objemu dat pro fungování webu kraje příliš zatěžující. A ty charakteru písemného zase často obsahují značné množství údajů, které jsou chráněny zákonem o ochraně osobních údajů, a jejich anonymizace by byla pro úřad velmi komplikovaná. Podle většiny zastupitelů tak návrh usnesení a důvodová zpráva je pro občana a případně účastníka jednání Z LK plně dostačující.
Samozřejmě důvodová zpráva musí být dostatečně obsažná a vypovídající o obsahu materiálů. „V tomto smyslu jsem přikázal vedoucím odborů KÚ LK , aby důvodovým zprávámk materiálům do Zastupitelstva Libereckého kraje věnovali patřičnou pozornost,“ zdůraznil ředitel Krajského úřadu LK René Havlík s tím, že pokud si občan individuálně vyžádá ke konkrétnímu bodu programu i přílohy, bude mu krajským úřadem samozřejmě vyhověno.
„A to ve lhůtě do 2 dnů, tedy lhůtě zásadně zkrácené oproti 15-denní lhůtě podle zákona o svobodném přístupu k informacím,“ doplnil ředitel Havlík.
Liberecký kraj má podle něj zájem informace o jednání zastupitelstva, o své činnosti a výstupech podávat v co největším rozsahu, samozřejmě v souladu s právními předpisy, především zákonem o ochraně osobních údajů.
Všechno ostatní je … politikum …