Jaká byla návštěvnost turistů v regionu Český ráj v roce 2013?
- 28. 03. 2014 14:24
- Rozvoj
Sdružení Český ráj ve spolupráci s partnery již několik let sleduje návštěvnost v jednotlivých turistických informačních centrech a na turistických atraktivitách v regionu. Výsledky šetření jsou průběžně uveřejňovány na internetových stránkách regionu Český ráj www.cesky-raj.info.
Návštěvnost turistických atraktivit v roce 2013
Z dlouhodobého sledování návštěvnosti na jednotlivých turistických atraktivitách můžeme konstatovat, že návštěvnost turistických cílů (hrady, zámky, muzea atd.) v regionu je s občasnými výkyvy srovnatelná s předchozími lety. Velký nárůst oproti předchozím rokům a zároveň nejvyšší návštěvnost v roce 2013 zaznamenalo Škoda Auto Muzeum v Mladé Boleslavi, které bylo v loňském roce otevřeno po rekonstrukci a navštívilo jej 166 136 turistů. K dalším nejnavštěvovanějším objektům patří Prachovské skály (105 000), Hrad a zámek Staré Hrady (105 000), Zámek Sychrov (101 560), hrad Trosky (90 767) či Zámek Dětenice (87 123).
Nárůst návštěvnosti v loňském roce zaznamenaly například hrad Kost, Hrad a zámek Staré Hrady, lovecký zámeček Humprecht, Templ, Státní zámek Hrubý Rohozec, Pantheon, Muzeum města Mnichovo Hradiště, Městská galerie Vlastimila Rady v Železném Brodě, Valdická brána v Jičíně, Věž kostela sv. Petra a Pavla v Semilech, Muzeum Českého ráje a Dlaskův statek v Turnově, rozhledna na Kozákově či Pivovar Svijany. Návštěvnost v 60 sledovaných turistických cílech byla v roce 2013 celkem 1 266 586 návštěvníků.
I v letošním roce se chystá na některých památkách a turistických cílech na sezonu spousta novinek, které turistům zpříjemní návštěvu. Například na hradě Kost bude od dubna zprovozněn nový vyhlídkový ochoz, který mohou zájemci navštívit v rámci prohlídkového okruhu. U obce Kněžmost bude během jara slavnostně otevřena zcela nová, téměř 40 metrů vysoká, turistická rozhledna Čížovka. Na Zámku v Dětenicích byla instalována celoroční nová expozice čertů a útrpného práva. A na Hradě a zámku Staré Hrady čeká na návštěvníky také několik novinek a překvapení - například v okruhu „Zámecké pohádkové sklepení“ přibyli obří smaragdoví draci, v okruhu „Hradní pohádková půda“ čekají draci Mocjeďáci a v neposlední řadě byla rozšířena oblíbená čarodějná Bestyjola.
Vývoj návštěvnosti v roce 2013 v turistických informačních centrech Českého ráje
Celková návštěvnost celoročních turistických informačních center (Turnov, Železný Brod, Semily, Lomnice nad Popelkou, Jičín, Sobotka, Mnichovo Hradiště, Mladá Boleslav a Dolní Bousov) v roce 2013 vzrostla zhruba o 5 %. Hlavní nárůst návštěvníků zaznamenala především IC v Semilech, Mladé Boleslavi a v Mnichově Hradišti. Nejvyšší návštěvnost měla již tradičně informační centra v Jičíně, Turnově a v Mladé Boleslavi.
Celková návštěvnost informačních center včetně sezonních (Kněžmost, Nová Paka, Tábor u Lomnice n. P., Bozkov, Rovensko p. Tr.) byla v roce 2013 přes 270 000 návštěvníků. Z celkového počtu návštěvníků zahraniční turisté tvořili 4 %, nejvíce zahraničních hostů přijelo z Německa, dále pak z Polska a Nizozemí.
Počet návštěvníků v turistických informačních centrech
Rok | Češi | Zahraniční návštěvníci | Celkem |
2012 | 239 035 | 11 262 | 250 297 |
2013 | 260 275 | 10 416 | 270 691 |
Návštěvnost internetové prezentace
Důležité je i zjištění, že ačkoliv návštěvnost v informačních centrech se pohybuje kolem 270 tisíc za rok, oficiální stránky regionu www.cesky-raj.info zaznamenaly v loňském roce na 350 tisíc návštěv (dalších bezmála 90 tisíc návštěv registrují tematické weby). Internet se tedy pro návštěvníky regionu stává silným informačním kanálem a sledování návštěvnosti webových stránek nám v mnohém napoví o chování a potřebách turistů v regionu. I proto je jeho rozvoj jednou z hlavních priorit Sdružení pro nadcházející období.
Návštěvnost internetových prezentací v roce 2013 (Google Analytics)
- www.cesky-raj.info (cca 355 tisíc návštěv, 1.177.741 zhlédnutých stránek)
- www.ceskyrajdetem.cz, (47.720 návštěv, 137.707 zhlédnutých stránek)
- www.regionalniprodukt.cz, www.greenway-jizera.cz, www.albrechtzvaldstejna.cz (cca 42 tis. návštěv, cca 100 tis. stránek),
Z výsledků monitoringu návštěvnosti mj. vyplývá, že se daří zachovat stávající vysokou návštěvnost regionu. Z dalších informací je ale zřejmé, že se mění její struktura a chování návštěvníků regionu (například kratší pobyt a nižší útrata za služby), což má negativní ekonomický dopad například na poskytovatele ubytovacích a dalších služeb v cestovním ruchu.
Zpracovala Lucie Rakoušová