Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Jaká byla návštěvnost turistů v regionu Český ráj v roce 2013?

Mgr. Langer Jiří

  • 28. 03. 2014 14:24
  • Rozvoj

Sdílet článek

Sdružení Český ráj ve spolupráci s partnery již několik let sleduje návštěvnost v jednotlivých turistických informačních centrech a na turistických atraktivitách v regionu. Výsledky šetření jsou průběžně uveřejňovány na internetových stránkách regionu Český ráj www.cesky-raj.info.  

Návštěvnost turistických atraktivit v roce 2013

Z dlouhodobého sledování návštěvnosti na jednotlivých turistických atraktivitách můžeme konstatovat, že návštěvnost turistických cílů (hrady, zámky, muzea atd.) v regionu je s občasnými výkyvy srovnatelná s předchozími lety. Velký nárůst oproti předchozím rokům a zároveň nejvyšší návštěvnost v roce 2013 zaznamenalo Škoda Auto Muzeum v Mladé Boleslavi, které bylo v loňském roce otevřeno po rekonstrukci a navštívilo jej 166 136 turistů. K dalším nejnavštěvovanějším objektům patří Prachovské skály (105 000), Hrad a zámek Staré Hrady (105 000), Zámek Sychrov (101 560), hrad Trosky (90 767) či Zámek Dětenice (87 123).

Nárůst návštěvnosti v loňském roce zaznamenaly například hrad Kost, Hrad a zámek Staré Hrady, lovecký zámeček Humprecht, Templ, Státní zámek Hrubý Rohozec, Pantheon, Muzeum města Mnichovo Hradiště, Městská galerie Vlastimila Rady v Železném Brodě, Valdická brána v Jičíně, Věž kostela sv. Petra a Pavla v Semilech, Muzeum Českého ráje a Dlaskův statek v Turnově, rozhledna na Kozákově či Pivovar Svijany. Návštěvnost v 60 sledovaných turistických cílech byla v roce 2013 celkem 1 266 586 návštěvníků.

I v letošním roce se chystá na některých památkách a turistických cílech na sezonu spousta novinek, které turistům zpříjemní návštěvu. Například na hradě Kost bude od dubna zprovozněn nový vyhlídkový ochoz, který mohou zájemci navštívit v rámci prohlídkového okruhu. U obce Kněžmost bude během jara slavnostně otevřena zcela nová, téměř 40 metrů vysoká, turistická rozhledna Čížovka. Na Zámku v Dětenicích byla instalována celoroční nová expozice čertů a útrpného práva. A na Hradě a zámku Staré Hrady čeká na návštěvníky také několik novinek a překvapení - například v okruhu „Zámecké pohádkové sklepení“ přibyli obří smaragdoví draci, v okruhu „Hradní pohádková půda“ čekají draci Mocjeďáci a v neposlední řadě byla rozšířena oblíbená čarodějná Bestyjola.

Vývoj návštěvnosti v roce 2013 v turistických informačních centrech Českého ráje

Celková návštěvnost celoročních turistických informačních center (Turnov, Železný Brod, Semily, Lomnice nad Popelkou, Jičín, Sobotka, Mnichovo Hradiště, Mladá Boleslav a Dolní Bousov) v roce 2013 vzrostla zhruba o 5 %. Hlavní nárůst návštěvníků zaznamenala především IC v Semilech, Mladé Boleslavi a v Mnichově Hradišti. Nejvyšší návštěvnost měla již tradičně informační centra v Jičíně, Turnově a v Mladé Boleslavi. 

Celková návštěvnost informačních center včetně sezonních (Kněžmost, Nová Paka, Tábor u Lomnice n. P., Bozkov, Rovensko p. Tr.) byla v roce 2013 přes 270 000 návštěvníků. Z celkového počtu návštěvníků zahraniční turisté tvořili 4 %, nejvíce zahraničních hostů přijelo z Německa, dále pak z Polska a Nizozemí.

Počet návštěvníků v turistických informačních centrech

Rok

Češi

Zahraniční návštěvníci

Celkem

2012

239 035

11 262

250 297

2013

260 275

10 416

270 691

Návštěvnost internetové prezentace

Důležité je i zjištění, že ačkoliv návštěvnost v informačních centrech se pohybuje kolem 270 tisíc za rok, oficiální stránky regionu www.cesky-raj.info zaznamenaly v loňském roce na 350 tisíc návštěv (dalších bezmála 90 tisíc návštěv registrují tematické weby). Internet se tedy pro návštěvníky regionu stává silným informačním kanálem a sledování návštěvnosti webových stránek nám v mnohém napoví o chování a potřebách turistů v regionu. I proto je jeho rozvoj jednou z hlavních priorit Sdružení pro nadcházející období.

Návštěvnost internetových prezentací v roce 2013 (Google Analytics)

-          www.cesky-raj.info       (cca 355 tisíc návštěv, 1.177.741 zhlédnutých stránek)

-          www.ceskyrajdetem.cz,               (47.720 návštěv, 137.707 zhlédnutých stránek)

-          www.regionalniprodukt.cz, www.greenway-jizera.cz, www.albrechtzvaldstejna.cz (cca 42 tis. návštěv, cca 100 tis. stránek),

Z výsledků monitoringu návštěvnosti mj. vyplývá, že se daří zachovat stávající vysokou návštěvnost regionu. Z dalších informací je ale zřejmé, že se mění její struktura a chování návštěvníků regionu (například kratší pobyt a nižší útrata za služby), což má negativní ekonomický dopad například na poskytovatele ubytovacích a dalších služeb v cestovním ruchu.

Zpracovala Lucie Rakoušová

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky