Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin
Jachtaření u Máchova jezera započalo před sto lety. Trvá dodnes
- 25. 04. 2023 12:42
- Cestovní ruch
- Rozvoj
Vítr ve vlasech, let kupředu provázená svistem větru a nespoutaná svoboda. Jachting. Tento fenomén však není jen věcí moří a oceánů. V Libereckém kraji se zrodil jachting na Českolipsku, konkrétně u Máchova jezera.
„Když se řekne jachting, lidé mají většinou před očima mořskou či oceánskou hladinu. Pro mnohé bude překvapením, jak bohatou historii v jachtingu jako vnitrozemská země máme,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovního ruchu Libereckého kraje.
Kořeny jachtingu v České republice sahají až do poloviny 19. století, kdy se na labsko-vltavské vodní cestě nechaly pohánět větrem první rekreační plachetnice. Láska k plavbě pod plachtami však na sebe nenechala dlouho čekat a jachting se tak na konci století dočkal i prvních závodů a založení prvního oddílu – Českého Yacht Klubu.
Historie jachtingu, a zejména ta v severních Čechách, se pak píše až ve dvacátých letech 20. století. Roku 1927 vznikl první jachtklub na Máchově jezeře. Němečtí jachtaři se sdružili do spolku s názvem Segelclub Hirschberg am See a o rok později, kdy se Máchovo jezero plně otevřelo rekreantům a příznivcům vodních sportů, započali Dokeští s výstavbou dřevěné loděnice oddílu, jejíž břehy pojímaly celkem šest plachetnic. Ve Starých Splavech, kde se sdružovali především pražští podnikatelé mající zde svá honosná letní sídla, vzniká další jachtklub roku 1929.
Roku 1931 se konalo první závodní střetnutí na Máchově jezeře, na němž se proti sobě utkaly jachtklub z Doks a dva roky fungující soupeři ze Starých Splavů, a ve stejném období docházelo i k navazování styků Českého Yacht Klubu s oddíly z jiných koutů Evropy. Vše utlumil příchod druhé světové války, který jachetní sport v Čechách zcela pozastavil. Po válce se pokračovalo dál. Jachtklub Máchovo jezero se jako jeden z nejmladších tuzemských oddílů zařadil roku 1946 mezi přední jachetní kluby a držel si svou třetí pozici hned za oddíly Českým Yacht Klubem Praha a Yacht Klubem Brno.
Padesátá léta pro jachting představovala slávu a zisk na popularitě. Instruktáže a výcviky se nesly na vysoké úrovni a bouřlivý rozvoj sportu si tak žádal rozšíření svého zázemí. Počátky 50. let tak lze na Máchově jezeře označit za budovatelské období, kdy dochází k výstavbě nové hráze a loděnice v prostorách obou jachtklubů a kdy na břehu Starých Splavů vzniká další oddíl Jachtklub Česká Lípa, jež funguje dodnes.
V roce 1952 se konalo mistrovství republiky všech tříd, kterým započalo období společných mistrovství a třítýdenních festivalů jachtingu a do roku 1957 pak byly dějištěm závodů kromě Bezdreva a Brna i Doksy. S rozmachem přicházely i první úspěchy. S rostoucí výstavbou nových lodí přibývalo zájemců o jachtařský životní styl a v druhé polovině 50. let se Jachtklub Máchovo jezero těšil z šedesáti až osmdesáti členů.
V sedmdesátých letech jachting zažil další výrazné oživení a stal se velmi oblíbeným a vyhledávaným sportem. V zotavovně RUCH ve Starých Splavech se od roku 1973 každoročně konaly Plesy jachtařů, kam se sjížděli příznivci plaveb pod plachtami nejen ze severočeského kraje, ale i z ostatních regionů. Historickým činem byl vznik ledního jachtingu třídy DN v roce 1971, čímž se Jachtklub Máchovo jezero stal prvním oddílem v ČSSR s touto třídou.
S rozvojem lodních tříd vyhovujících svou konstrukcí a velikostí oplachtění mládeži dosáhl jachetní oddíl nevídaného počtu mládežníků a poprvé v historii jeho počet členů přesáhl stovku. Roku 1981 jachtisté vybudovali novou klubovnu a loděnice.
Dodnes se na březích severočeského moře nalézají sídla všech tří oddílů s dlouholetou tradicí, jež se neustále rozrůstají o nové členy a pořádají na jezeře množství akcí a regat. Jachtaři se účastní řady tuzemských závodů, na nichž dosahují prestižních umístění v první pětce a někteří z milovníků plaveb pod plachtami využívají výjezdů na významné zahraniční závody Mistrovství světa a Evropy nebo vyplouvají za poznáváním tajemných hlubin Severního a Středozemního moře.