Informace týkající zákona č. 265/1999 Sb.
- 23. 06. 2010 11:30
- 106/1999
Předmět žádosti o poskytnutí informace:
Liberecký kraj (dále jen „kraj“) je podle ustanovení § 4 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, v platném znění, v přenesené působnosti cenovým orgánem v rozsahu a za podmínek stanovených v rozhodnutí Ministerstva financí. V souvislosti s tímto výkonem státní správy jsou zde následující otázky:
- Uplatňuje kraj v současnosti oprávnění vyplývající z ustanovení § 4 zákona č. 265/1991 Sb.?
- Pokud ano, jaké druhy zboží/služeb jsou v současnosti regulovány na území kraje? Které z nich jsou regulovány podle § 4 odst. 1 písm. a) – tedy zboží/služby, které jinak nejsou regulovány maximální cenou Ministerstvem financí? Které z nich jsou regulovány podle § 4 odst. 1 písm. b) – tedy zboží/služby, kterým kraj stanovil maximální cenu nižší než tu, kterou stanovilo Ministerstvo financí?
- Pokud kraj stanovuje maximální ceny podle § 4 odst. 1 písm. a) – tedy u zboží/služeb, které nejsou regulovány maximální cenou Ministerstvem financí - jakým způsobem postupuje k určení výše maximální ceny? Kde lze nalézt postup pro stanovení maximální ceny (metodiku) tak, aby bylo přezkoumatelné, jaké hodnoty a z jakých zdrojů vstupují do procesu stanovení maximální ceny?
- Pokud kraj stanovuje maximální ceny podle § 4 odst. 1 písm. a) – tedy u zboží/služeb, které nejsou regulovány maximální cenou Ministerstvem financí - uplatňují se v procesu stanovení úředně stanovené ceny prvky správního řízení ve smyslu správního řádu (zahájení řízení, dokazování, rozhodnutí, možnost opravných prostředků), apod. Pokud ano, kolik takových správních řízení kraj vedl v roce 2009 a s kolika účastníky řízení (jednotlivé individuální účastníky prosím započítat do statistiky pouze jednou pro celý rok, ne opakovaně). Pokud ne, jakým způsobem a v jakém rozsahu kraj komunikuje se subjekty, které jsou regulací cen přímo dotčené (výrobce zboží, poskytovatel služeb, osoby podílející se dále na prodeji konečnému spotřebiteli – distributoři, apod.)?
- Pokud kraj stanovuje maximální ceny, kde lze naleznout seznam regulovaného zboží/služeb v souladu s ustanovením § 10 zákona o cenách.
- Pokud kraj stanovuje maximální ceny podle § 4 odst. 1 písm. b) – tedy u zboží/služeb, kterým kraj stanovil maximální cenu nižší než tu, kterou stanovilo Ministerstvo financí - jakým způsobem postupuje k určení výše maximální ceny? Kde lze nalézt postup pro stanovení maximální ceny (metodiku) tak, aby bylo přezkoumatelné, jaké hodnoty a z jakých zdrojů vstupují do procesu stanovení maximální ceny?
- Pokud kraj stanovuje maximální ceny podle § 4 odst. 1 písm. b) – tedy u zboží/služeb, kterým kraj stanovil maximální cenu nižší než tu, kterou stanovilo Ministerstvo financí - uplatňují se v procesu stanovení úředně stanovené ceny prvky správního řízení ve smyslu správního řádu (zahájení řízení, dokazování, rozhodnutí, možnost opravných prostředků), apod.? Pokud ano, kolik takových správních řízení kraj vedl v roce 2009 a s kolika účastníky řízení (jednotlivé individuální účastníky prosím započítat do statistiky pouze jednou pro celý rok, ne opakovaně). Pokud ne, jakým způsobem a v jakém rozsahu kraj komunikuje se subjekty, které jsou regulací cen přímo dotčené (výrobce zboží, poskytovatel služeb, osoby podílející se dále na prodeji konečnému spotřebiteli – distributoři, apod.)?
- Kolik cenových kontrol provedl kraj v roce 2009? V jaké souhrnné výši uložil kraj pokuty za porušení cenových předpisů kraje?
- Který organizační útvar kraje je příslušný k činnostem souvisejícím s cenovou regulací v rozsahu zákona č. 265/1991 Sb.?
- Je kraji známo, zda na jeho území existují obce, které využívají oprávnění plynoucí z ustanovení § 4a zákona č. 265/1991 Sb. a stanovují maximální ceny v rozsahu a za podmínek stanovených v rozhodnutí Ministerstva financí? Pokud ano, které?
Odpověď:
- Integrovaný tarif veřejné dopravy LK § odst. 1 písm a)
- -
- Cena byla stanovena nařízením kraje v přenesené působnosti (rada kraje), nařízení vyšlo ve věstníku kraje. Pro výpočet byla základem cena věcně usměrňovaná, kterou si vypočítávali dopravní společnosti. Tarif je zónově relační a je k dispozici ve spisu odboru dopravy LK, případně společnosti KORID LK s.r.o.
- Cena nebyla stanovena ve správním řízení, ale jednalo se o konsensus objednavatelů dopravy s ohledem na skutečnost, že ztrátu, která vzniká provozováním veřejné dopravy hradí objednavatelé a výpočet ztráty (zjednodušeně) je rozdíl prokazatelných nákladů a tržeb od cestujících. Kontrola dodržování ceny je prováděna na základě předkládání žádostí o úhradu prokazatelné ztráty. Nedodržování nebylo zjištěno, správní řízení nebylo zahájeno. Provádí se cenová kontrola v rozsahu podle § 14 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách v platném znění. O průběhu kontroly se pořizuje protokol podle § 15 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole včetně pořízení fotodokumentace. Na cenovou kontrolu navazuje správní řízení o uložení pokuty podle § 16 zákona o cenách v případě zjištění porušení zákona o cenách.
- Věstník právních předpisů Libereckého kraje, částka 5 rozesláno 30. 12. 2009, k dispozici na webových stránkách Libereckého kraje.
- Nestanovil.
- Nestanovil. Cenová kontrola se provádí na území Libereckého kraje vyhledávacím způsobem.
- Počet cenových kontrol provedených správním odborem KULK v roce 2009: 47. Pokuty za porušení cenových předpisů (zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ne cenový předpis kraje) za rok 2009 celkem: 150 500,-Kč
- Provádění cenové kontroly patří ke společným úkolům zabezpečovaným odbory Krajského úřadu Libereckého kraje (část A bod VI. písm. w) platného organizačního řádu KULK.
- -