Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace o řízeních o přestupku

Ing. Kateřina Jandlová

odborný zaměstnanec právního oddělení

  • 19. 12. 2024 09:05
  • 106/1999

Sdílet článek

Předmět žádosti: žadatel požadoval informace o řízeních o přestupcích, konkrétně požadoval odpovědi na níže uvedené dotazy:

  1. Doručujete-li dokumenty do datové schránky účastníka řízení, doručujete vždy elektronicky vyhotovený dokument, nebo dokument nejprve vytisknete, ručně podepíšete, a poté naskenujete? (omlouvám se, pokud Vám tento dotaz přijde absurdní, ale máme desítky podnětů o tom, že tak mnohé úřady postupují)

Odpověď: Do datové schránky většina odborů krajského úřadu doručuje elektronicky podepsaný dokument za použití kvalifikovaného elektronického podpisu. Odbor územního plánování a stavebního řádu naopak rozhodnutí vlastnoručně podepsané (které se vždy zakládá do spisu jako prvopis) konvertuje do elektronické podoby a v této podobě zasílá do datové schránky účastníků. Při konverzi se dokument v podstatě skenuje a doplňuje do něj konverzní doložka. Zkonvertovaný dokument má podle zákona stejnou hodnotu jako listinný originál.

  1. Jaké možnosti poskytujete účastníkům řízení k tomu, aby namísto osobní návštěvy úřadu mohli věc vyřešit elektronicky?

Odpověď: Poskytujeme všechny možnosti, které připouští právní předpisy, tj. podání činěné prostřednictvím datové schránky, e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem, dle § 37 odst. 4 správního řádu též podání činěné za užití jiných technických prostředků – obvykle prostým e-mailem - pakliže je do 5ti dnů potvrzeno, popř. doplněno způsobem uvedeným ve větě první § 37 odst. 4 správního řádu.

  1. Zasíláte účastníkům řízení na požádání kopie (skeny) správních spisů?

Odpověď: V praxi účastníci zpravidla nepožadují zasílání kopií spisů. V odvolacím řízení se totiž v naprosté většině případů nedoplňuje dokazování a spis je v konečném stavu již od jeho vyhotovení prvoinstančním správním orgánem. Nicméně pokud někdy účastnící požadují zaslat spis, tak jim vyhovujeme, pokud se nejedné o spisy objemné.

V této souvislosti poukazuji na rozsudek Nejvyššího správního soudu, č. j. 5 As 46/2022 – 33, ze dne 18. 8. 2023, ve kterém se uvádí – cit.: „[20] Pokud jde o kasační námitku ohledně neposkytnutí kopie podkladů pro rozhodnutí, o kterou stěžovatel žádal dne 21. 8. 2018, Nejvyšší správní soud ve shodě s krajským soudem konstatuje, že § 38 odst. 4 správního řádu expressis verbis neukládá správnímu orgánu povinnost pořizovat kopie ze spisu a zasílat je žadateli. ...“

  1. Zpřístupňujete účastníkům řízení (automaticky či na požádání) specifické části spisů? (vlastní činností jsme zjistili, že např. některé úřady zpřístupňují fotografii svědčící o měření rychlosti v případě, že bylo měřeno stacionárním radarem; může se však jednat o jakoukoli jinou část spisu)

Odpověď: Na požádání bychom poskytli.

  1. Umožňujete svědkům vypovídat prostřednictvím telekonferenčních zařízení (např. ZOOM, Skype, či jiné softwarové zabezpečení umožňující svědkovi upustit od fyzické cesty ke správnímu orgánu)

Odpověď: V rámci odvolacích řízení se výslechy svědků zpravidla neprovádějí. Navíc stávající platné právní předpisy provádění důkazu výslechem svědka prostřednictvím telekonferenčních zařízení výslovně neumožňují.

Je nám ale známo, že v současné době je Poslaneckou sněmovnou projednáván návrh skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s podporou spolupráce obcí  (sněmovní tisk č. 845), jehož částí osmou se navrhuje změna správního řádu – m.j. i doplnění nového § 49a „Využití technického zařízení pro přenos obrazu a zvuku“ umožňujícího - za určitých předpokladů - konání ústního jednání nebo jeho části s využitím technického zařízení pro přenos obrazu a zvuku (videokonferenčního zařízení). V této souvislosti je však třeba podotknout, že sami předkladatelé v důvodné zprávě uvádějí – cit.: „Dalším předpokladem pro konání ústního jednání formou on-line je ochota všech zainteresovaných stran řízení tuto formu využít, tj. nekonfliktní povaha řízení (jen obtížně lze předpokládat úspěch např. v přestupkovém řízení, kde lze naopak předvídat, že by se mohlo jednat o další nástroj obviněného z přestupku, jak účinně prodlužovat řízení – výmluvy na špatnou technickou kvalitu, nutnost opakování úkonu apod.). Návrh proto klade důraz na účelnost a vhodnost tohoto způsobu s ohledem na povahu řízení.“

  1. Jaké další kroky činíte k naplnění zásady procesní ekonomie, tj. úspoře nákladů dotčených osob, jaké další kroky činíte pro snížení zátěže pro životní prostředí (například za pomocí paper-less office či využíváním IT namísto toho, aby ten, kdo musí s úřadem jednat, musel za tímto úřadem též cestovat), a zda činíte nějaké kroky ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu (tj. zejména co činíte pro to, abyste omezili nutnost cestování osob na úřad tam, kde lze využít IT). Prosím, kde u těchto kroků využíváte IT technologie, popište stručně, jak tyto využíváte a jak přispívají zamýšlenému cíli (Vaše zkušenost či Váš přístup může sloužit jako inspirace pro ostatní).

Odpověď: Vždy musíme postupovat striktně v souladu se zákonem tak, aby výsledné rozhodnutí obstálo před správními soudy, tj. můžeme využívat pouze ty způsoby, které zákon umožňuje. Do určité míry vždy probíhá mezi úředníky a účastníky řízení neformální komunikace, kde je využíván e-mail či telefonický hovor. Standardně využíváme systém datových schránek. Jak jsem uvedl výše, jako odvolací orgán zpravidla žádné úkony ve vztahu k účastníkům řízení či jiným osobám (výslech svědka, ústní jednání, provádění důkazů listinou apod.) neprovádíme a vycházíme z informací správního orgánu prvního stupně.

  1. Velmi častým nešvarem, který z našeho šetření vyplynul je, že mnoho úřadů v případě, že v přestupkovém řízení je doplněn byť jediný podklad pro rozhodnutí, nejsou úřady ochotny tento podklad zaslat účastníku řízení, a to ani způsobem, který není spojen s náklady a nepřináší sporné otázky ohledně ochrany osobních údajů (datovou schránku); namísto toho je účastník řízení „nucen“ k tomu, aby ke správnímu orgánu přijel, často i z jiného města. Takové řešení nejen, že je drahé, není ekologické, a je spojeno s časovým nákladem pro účastníka, ale též pro správní orgán. Skýtá tedy prostor pro zefektivnění fungování veřejné správy i její zlepšení z hlediska fungování jejích „zákazníků“. Proto Vás žádáme ještě o tyto informace:
  1. V kolika případech byl za poslední tři celé měsíce (tj. září, říjen, listopad) vyzván účastník přestupkového řízení k seznámení se s podklady pro rozhodnutí dle § 36 odst. 3 správního řádu v návaznosti na nové doplnění podkladů rozhodnutí (tzn. poté, co již ve věci jedno seznámení s podklady rozhodnutí či ústní jednání proběhlo)?

Odpověď: Pouze jednou, ale jednalo se o specifickou věc, kdy nové podklady souvisely s obnovou původního řízení.

  1. V kolika z těchto případů měl účastník řízení či jeho zástupce zřízenu datovou schránku?

Odpověď: V tomto jediném případě neměl účastník zřízenu datovou schránku a nebyl zastoupen.

  1. V kolika z těchto případů byl účastníku řízení (ať již přímo, nebo prostřednictvím zástupce) tento nový podklad zaslán do datové schránky?

Odpověď: V tomto jediném případě neměl účastník zřízenu datovou schránku, takže mu bylo doručováno poštou.

  1. V kolika z případů dle písm. a. byly nové podklady v rozsahu do tří stran (včetně)?

Odpověď: Nelze vyčíslit počet stran, protože u jediného seznámení s podklady řízení došlo v souvislosti s obnovou řízení a v takovém případě se účastník seznamuje také s podklady, které již pravděpodobně viděl, ale od tohoto seznámení uplynula delší lhůta.

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky