Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace k dopravním výkonům autobusových dopravců 

Ing. Kateřina Jandlová

odborný zaměstnanec právního oddělení

  • 03. 09. 2024 15:01
  • 106/1999

Sdílet článek

Předmět žádosti: žadatel požadoval odpovědi na následující dotazy:

  1. Na základě, jakých kritérií, případně jakého vzorce dochází k vyčíslení dokompenzace nákladů za pohonné hmoty u jednotlivých dopravců?

Odpověď:

Pravidla jsou definována v příloze č. 2 smluv o veřejných službách v přepravě cestujících nazvané „Pravidla pro výpočet a aktualizaci ceny dopravního výkonu“. Konkrétně je tato záležitost uvedena v bodě 3.1.7. „Indexované náklady na pohonné hmoty dle kategorie po ukončení období (zpětná účinnost)“.  

Pro příklad uvádíme odkaz do registru smluv na Dodatek č. 1 ke Smlouvě o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Českolipsko: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/22642905.

  1. Proč je dokompenzace nákladů za PHM nejvyšší u oblasti Českolipsko, která je v Libereckém kraji nejrovinatější?

Odpověď:

S ohledem na odkaz na pravidla uvedená výše doplňujeme, že výše „dokompenzace“ vychází z hodnoty výchozích nákladů na pohonné hmoty uvedené v příloze č. 1a smluv nazvané „Tabulka pro výpočet CDV“.

Pro příklad uvádíme odkaz do registru smluv na Smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě na zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Českolipsko: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503.

Pokud tedy kalkulace dopravce pro oblast Českolipsko zahrnuje vyšší podíl nákladů v položce náklady na pohonné hmoty, pak je dopad změny PHM vyšší než v oblasti, která má jiné rozdělení nákladů a podíl nákladů na PHM je v této položce nižší.

Důvodem je dále v tomto případě i skutečnost, že smlouva v oblasti Českolipsko byla uzavřena v jiném období než např. smlouva s dopravcem BusLine LK. Výchozí (referenční) hodnotou nákladů na pohonné hmoty je v případě smlouvy pro oblast Českolipsko aritmetický průměr 12 měsíčních hodnot ceny nafty v ČR od ledna 2020 do prosince 2020 (= 27,99 Kč/l). Naproti tomu v případě smluv uzavřených s dopravcem BusLine LK je výchozí (referenční) hodnotou nákladů na pohonné hmoty aritmetický průměr 12 měsíčních hodnot ceny nafty v ČR od října 2017 do září 2018 (= 30,71 Kč). Pro potřeby dokompenzace nákladů za PHM pro období jízdního řádu 2021/2022 byl u všech dopravců použit průměr 12 měsíčních hodnot ceny nafty v ČR od října 2021 do září 2022 (= 41,54 Kč/l). Z uvedeného je tedy zřejmé, že koeficient pro výpočet dokompenzace nákladů za PHM je vyšší v oblasti Českolipsko. Principy a vzorce pro výpočet jsou definovány a detailně popsány v příloze smlouvy viz odpověď na předchozí dotaz. 

  1. Bylo při založení vnitřního dopravce tvrzeno veřejnosti a zastupitelům kraje, že vnitřní dopravce bude o několik Kč na km levnější než komerční dopravce? (postačí odpověď ANO/NE)

Odpověď:

Strategie zajištění dopravní obslužnosti vnitřním dopravcem byla zvolena po důkladném posouzení ekonomických a organizačních faktorů, a dále i z důvodu eliminace možných rizik ve věci zajištění dopravní obslužnosti celého Libereckého kraje.  

  1. Cena dopravního výkonu byla v letech 2020 a 2021 cca o 3,5 Kč na km vyšší u vnitřního dopravce, než-li u komerčního, kolik km za rok 2022 ujel za všechny oblasti komerční dopravce (Busline) a kolik km ročně ujede za všechny oblasti vnitřní dopravce?

Odpověď:

ČSAD Liberec, a.s. - 8,53 mil. km

BusLine LK s.r.o. - 7,49 mil. km 

  1. Z jakého důvodu, případně v jakých položkách rozpočtu je vnitřní dopravce dražší, oproti komerčnímu?

Odpověď:

Kalkulace ceny dopravního výkonu v rozpadu na jednotlivé nákladové položky je uvedena v příloze č. 1a smluv „Tabulka pro výpočet nabídkové ceny“.

Smlouvy jsou zveřejněny v registru smluv:

ČSAD Liberec, a.s.  – oblast Liberecko: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/11092688

ČSAD Liberec, a.s.  - oblast Českolipsko: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/17067503

BusLine LK s.r.o. – oblast Jablonecko:

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6630451

BusLine LK s.r.o. – oblast Turnovsko-Semilsko: https://smlouvy.gov.cz/smlouva/6634291

  1. Kolik finančních prostředků odvedla zpět do rozpočtu kraje z hospodářského zisku společnost ČSAD Liberec a společnost Autobusy LK

Odpověď:

Zpět do rozpočtu kraje nebyly odvedeny žádné prostředky.   

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky