Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace 49/2015 - Ekonomické řízení příspěvkových organizací kraje

Mgr. Fričová Lenka

vedoucí oddělení matrik a státního občanství

  • 13. 10. 2015 14:19
  • 106/1999

Sdílet článek

Předmět žádosti: Žadatel žádal poskytnutí informací o tom, zda Liberecký kraj zajišťuje ekonomické řízení příspěvkových organizací kraje pomocí centrálně pořízeného elektronického informačního systému. V případě, že v kraji nebyl centrálně pořízen elektronický informační systém pro ekonomické řízení příspěvkových organizací, žádá o informace o systému pro ekonomické řízení u příspěvkové organizace s největšími příjmy z rozpočtu Libereckého kraje.

 

Odpověď:

ohledně Vaší žádosti, podané na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“), ze dne 26.9.2015, Vám Krajský úřad Libereckého kraje (dále jen „KÚ LK“) poskytuje následující informace.

 

  1. Systém řízení příspěvkových organizací Libereckým krajem vychází z ustanovení zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), v jehož smyslu funkci zřizovatele příspěvkové organizace vykonává rada kraje. Rada Libereckého kraje v rámci své působnosti přijala k řízení příspěvkových organizací Směrnici č. 3/03, ve které jsou rozpracovány základní právní normy mj. zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví a další.

     

    Ze směrnice vyplývá, že příspěvkové organizace jsou samostatnými účetními jednotkami se všemi právy a povinnostmi, které z postavení příspěvkových organizací jako samostatných právnických osob vyplývají, a mají povinnost čtvrtletně předkládat příslušnému odboru krajského úřadu veškerá účetní data, příp. účetní výkazy a účetní závěrky v elektronické podobě k dalšímu zpracování, kterým se rozumí jejich kontrola, sumarizace a odesílání do Centrálního systému účetních informací státu (CSÚIS). Účetní závěrky příspěvkových organizací jsou po skončení roku předkládány příslušnými resorty kraje radě ke schválení. Příspěvkové organizace předkládají účetní data, výkazy a závěrky kraji prostřednictvím svých technických zařízení, u kterých kraj požaduje plnou kompatibilitu s technickým systémem vedení účetnictví kraje. Způsob jejich pořízení a cena, resp. výsledky výběrových řízení, příp. název dodavatele, datum nasazení, výše provozních nákladů, dokumentace a další, je záležitostí jednotlivých příspěvkových organizací, informace o těchto skutečnostech kraj nemá.   

     

    Technickým systémem vedení účetnictví na kraji je GINIS od firmy GORDIC, který byl na kraj implementován v rámci reformy veřejné správy současně se vznikem kraje. Zpracování účetních dat, výkazů a závěrek příspěvkových organizací představuje pouze nepatrnou část jeho využití v podmínkách kraje, kterou nelze dokumentačně, organizačně ani nákladově oddělovat.

     

    Součástí směrnice rady kraje k řízení příspěvkových organizací je i část upravující vztah zřizovatele a příspěvkových organizací v oblasti rozpočtu. Rozpočtem příspěvkových organizací v souladu s touto směrnicí se rozumí soubor finančních dokumentů, který zahrnuje rozpočet výnosů a nákladů, bilanci rozpočtových vztahů, soustavu ukazatelů plán investic a odpisový plán, které příspěvková organizace vytváří na základě schváleného souhrnného finančního vztahu k rozpočtu kraje v daném rozpočtovém období. Tyto finanční dokumenty schvaluje rada kraje a následně kontroluje jejich plnění. Tyto dokumenty tvoří samostatný úsek řízení příspěvkových organizací zaměřený na jejich finanční hospodaření.

     

    Jak již vyplývá z výše uvedeného, Libereckým krajem nebyl pořízen a není využíván centrální elektronický informační systém pro ekonomické řízení příspěvkových organizací Libereckého kraje.

     

    2)    K Vašemu dalšímu požadavku, v případě neexistence centrálního ekonomického systému řízení příspěvkových organizací, o sdělení informací o systému ekonomického řízení příspěvkové organizace, která má největší příjmy z rozpočtu kraje, sdělujeme, že takovou organizací je v Libereckém kraji Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace. Informace o systému ekonomického řízení této organizace jsou následující:

     

  2. Název systému: PCSOFT (SQL)

  3. Dodavatel systému: Soft-PC, s.r.o.,  Rychnov nad Kněžnou , IČ 27539491

  4. Pořizovací náklady: 0,- Kč

  5. Výběrové řízení: nebylo (vysvětlení viz níže)

  6. < > od roku 2001 (od zřízení organizace)

    Roční náklady:  (od roku 2012 – po odštěpení provozního úseku, ze kterého vznikla akciová společnost Silnice LK a.s.)

    2012          129.600,- Kč

    2013          130.680,- Kč

    2014          144.474,- Kč

     

    Vysvětlení:

    Tento elektronický systém ekonomického řízení byl Krajské správě Libereckého kraje, příspěvkové organizaci, bezplatně převeden při převodu příspěvkové organizace státu zřízené Ministerstvem dopravy a spojů ČR do zřizovatelské působnosti Libereckého kraje, a to v roce 2001 na základě zákona č. 157/2000 Sb. Tento systém byl speciálně vyvinut pro organizace zabývající se údržbou komunikací (propracované sledování nákladů na silniční síť).

 

Ke dni 31.12.2011 došlo u Krajské správy silnic Libereckého kraje k oddělení  provozního úseku, ze kterého vznikla nová společnost Silnice LK a.s. zabývající se údržbou komunikací.  Krajská správa silnic Libereckého kraje, příspěvková organizace nadále zůstala správcem komunikací na území Libereckého kraje a  využívá tedy původní elektronický systém pro ekonomické řízení upravený pro správce komunikací.

 

Roční náklady na systém uvádíme od roku 2012, aby byly srovnatelné z pohledu velikosti organizace po odštěpení provozního úseku. 

S odkazem na ust. § 4a ve spojení s ust. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím Vám Krajský úřad Libereckého kraje sděluje, že informace o způsobu ekonomického řízení příspěvkových organizací Libereckého kraje byly čerpány z údajů od ekonomického odboru Krajského úřadu Libereckého kraje a informace o systému ekonomického řízení příspěvkové organizace s největšími příjmy z rozpočtu kraje byly čerpány z účetnictví a evidence smluv Krajské správy silnic Libereckého kraje, příspěvkové organizace, IČ: 70946078.

 

 

 

 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky