Informace 48/2015 - Vymáhání náhrady škody v souvislosti s veřejnou zakázkou na revitalizaci hřišť
- 13. 10. 2015 09:01
- 106/1999
Předmět žádosti:
Žadatel žádal o poskytnutí informace týkající se nároku na náhradu škody, která Libereckému kraji vznikla v souvislosti s veřejnou zakázkou na revitalizaci školních hřišť a která byla řešena Okresním soudem v Liberci. V této věci byla žaloba náhradu škody vzata zpět. Žadatel chtěl konkrétně vědět, kdo rozhodl o tom, že bude žaloba vzata zpět a jaké důvody k tomu kraj vedly, a žádal o poskytnutí relevantních dokumentů. Vedle toho žádal o informaci, zda došlo ve věci třeba i k částečnému uhrazení škody, kdo ji uhradil, v jaké výši a kdy.
Odpověď na žádost:
O zpětvzetí předmětné žaloby vedené u Okresního soudu v Liberci rozhodla Rada Libereckého kraje usnesením č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015, a to jednomyslně.
Důvodem pro toto rozhodnutí byla zejména skutečnost, že administrátor předmětné veřejné zakázky, Mgr. Lukáš Mocek, dne 8.7.2015 uznal vůči Libereckému kraji svůj dluh a v dopise prohlásil, že pochybil, když při administraci výběrového řízení nedbal dostatečně na dodržování zákona o veřejných zakázkách a neupozornil členy výběrové komise na skutečnost, že některé hodnocené nabídky nevyhovují požadavkům zákona, a tím způsobil vznik škody. Jelikož byl dotyčný v té době zaměstnancem KÚ LK, jeho odpovědnost podle zákona č. 262/20006, zákoníku práce, v platném znění, je limitována 4,5 násobkem jeho průměrného měsíčního výdělku, a činí tak celkem 114 223,50 Kč. Pokračovat ve sporu s administrátorem již tedy bylo bezpředmětné, neboť se zavázal k uhrazení maximální částky, kterou po něm lze po právu vyžadovat.
Vzhledem k tomu že administrátor uznal své pochybení spočívající v neupozornění členů hodnotící komise na to, že hodnocené nabídky nesplňují kvalifikační požadavky dané zákonem, se významně zmenšila možnost Libereckého kraje prokázat, že škoda vznikla též zaviněným jednáním hodnotící komise. Z textu uznání dluhu jasně vyplývá, že dlužník si je vědom toho, že členové hodnotící komise rozhodovali bez znalosti podstatných skutečností, které podle názoru NKÚ měly jednoznačně vést k vyloučení později vítězného uchazeče. Je tedy nepravděpodobné, že by KÚ LK dosáhl proti členům hodnotící komise úspěchu v soudním řízení. S neúspěchem ve věci by byla nutně spojena i povinnost kraje hradit každému ze žalovaných náklady soudního řízení, zejména náklady na právní zastoupení, jejichž výše se odvíjí od počtu úkonů advokáta. Proto Rada kraje rozhodla i o zpětvzetí žaloby podané proti členům hodnotící komise.
Z výše uvedeného vyplývá, že ze strany administrátora došlo, resp. dojde k částečnému uhrazení škody v celkové výši 114 223,50 Kč, a to v měsíčních splátkách ve výši 19 000,- Kč, splatných posledního dne v měsíci, počínaje měsícem červencem a konče měsícem prosincem, kdy bude uhrazena částka 19 223,50 Kč, a to podle dohody o splátkách dluhu mezi ním a Libereckým krajem ze dne 16. 7. 2015, ve které se dlužník zavázal splácet dluh v pravidelných měsíčních splátkách ve výši 19 000,- Kč počínaje měsícem červencem. Do dnešního dne dlužník uhradil celkem 57 000,- Kč, a to v dosavadních 3 splátkách ze dne 31. 7.2015, 27. 8.2015 a 29. 9.2015.
K této odpovědi KÚ LK přikládá též související požadované přílohy, ze kterých informace též čerpal, ke kterým s odkazem na ust. § 4a ve spojení s ust. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím připojuje metadata. Jedná se o následující:
- Usnesení Rady Libereckého kraje č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015 ve věci „Revitalizace školních hřišť a jejich vybavení na území Libereckého kraje 2. etapa – návrh na smír“. Obsahem dokumentu je vzetí na vědomí předmětného uznání dluhu, schválení dohody o splátkách a rozhodnutí o zpětvzetí žalob vedených v této věci u Okresního soudu v Liberci. (Příloha č. 1)
- Důvodová zpráva k usnesení Rady Libereckého kraje č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015, jejímž obsahem je popis skutkového stavu věci a doporučení Radě. (Příloha č. 2)
- Dopis administrátora veřejné zakázky ze dne 26. 6. 2015 k rukám hejtmana Libereckého kraje Martina Půty, doručený KÚ LK dne 29. 6. 2015, jehož obsahem je návrh na mimosoudní vyrovnání mezi ním a Libereckým krajem v předmětné záležitosti. (Příloha č. 3)
- Uznání dluhu administrátora veřejné zakázky ze dne 8. 7. 2015, které obsahuje popis porušení povinnosti, jímž způsobil škodu, a určení její výše. (Příloha č. 4)
- Dohoda o splátkách mezi věřitelem Libereckým krajem a dlužníkem ze dne 16. 7. 2015, uzavřená dle § 1746 odst. 2 občanského zákoníku, zpracovaná právním odborem KÚ LK dne 15. 7. 2015. (Příloha č. 4)
- Stanovisko advokátní kanceláře Arzinger & Partners, zastupující KÚ LK v pracovněprávních sporech, ve věci žaloby Libereckého kraje o náhradu škody, vedené u Okresního soudu v Liberci pod sp. zn. 17 C 178/2013 ze dne 13. 7. 2015, adresované právnímu odboru. Obsahem dokumentu je právní analýza situace po mimosoudním vyrovnání s administrátorem veřejné zakázky . (Příloha č. 5)
V uvedených dokumentech byly v souladu s ustanovením § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím anonymizovány chráněné osobní údaje.