Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Informace 48/2015 - Vymáhání náhrady škody v souvislosti s veřejnou zakázkou na revitalizaci hřišť

Mgr. Hýsek Martin

právník

  • 13. 10. 2015 09:01
  • 106/1999

Sdílet článek

Předmět žádosti:

Žadatel žádal o poskytnutí informace týkající se nároku na náhradu škody, která Libereckému kraji vznikla v souvislosti s veřejnou zakázkou na revitalizaci školních hřišť a která byla řešena Okresním soudem v Liberci. V této věci byla žaloba náhradu škody vzata zpět. Žadatel chtěl konkrétně vědět, kdo rozhodl o tom, že bude žaloba vzata zpět a jaké důvody k tomu kraj vedly, a žádal o poskytnutí relevantních dokumentů. Vedle toho žádal o informaci, zda došlo ve věci třeba i k částečnému uhrazení škody, kdo ji uhradil, v jaké výši a kdy.

Odpověď na žádost:

O zpětvzetí předmětné žaloby vedené u Okresního soudu v Liberci rozhodla Rada Libereckého kraje usnesením č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015, a to jednomyslně.  

Důvodem pro toto rozhodnutí byla zejména skutečnost, že administrátor předmětné veřejné zakázky, Mgr. Lukáš Mocek, dne 8.7.2015 uznal vůči Libereckému kraji svůj dluh a v dopise prohlásil, že pochybil, když při administraci výběrového řízení nedbal dostatečně na dodržování zákona o veřejných zakázkách a neupozornil členy výběrové komise na skutečnost, že některé hodnocené nabídky nevyhovují požadavkům zákona, a tím způsobil vznik škody. Jelikož byl dotyčný v té době zaměstnancem KÚ LK, jeho odpovědnost podle zákona č. 262/20006, zákoníku práce, v platném znění, je limitována 4,5 násobkem jeho průměrného měsíčního výdělku, a činí tak celkem 114 223,50 Kč. Pokračovat ve sporu s administrátorem již tedy bylo bezpředmětné, neboť se zavázal k uhrazení maximální částky, kterou po něm lze po právu vyžadovat.

Vzhledem k tomu že administrátor uznal své pochybení spočívající v neupozornění členů hodnotící komise na to, že hodnocené nabídky nesplňují kvalifikační požadavky dané zákonem, se významně zmenšila možnost Libereckého kraje prokázat, že škoda vznikla též zaviněným jednáním hodnotící komise. Z textu uznání dluhu jasně vyplývá, že dlužník si je vědom toho, že členové hodnotící komise rozhodovali bez znalosti podstatných skutečností, které podle názoru NKÚ měly jednoznačně vést k vyloučení později vítězného uchazeče. Je tedy nepravděpodobné, že by KÚ LK dosáhl proti členům hodnotící komise úspěchu v soudním řízení. S neúspěchem ve věci by byla nutně spojena i povinnost kraje hradit každému ze žalovaných náklady soudního řízení, zejména náklady na právní zastoupení, jejichž výše se odvíjí od počtu úkonů advokáta. Proto Rada kraje rozhodla i o zpětvzetí žaloby podané proti členům hodnotící komise.

Z výše uvedeného vyplývá, že ze strany administrátora došlo, resp. dojde k částečnému uhrazení škody v celkové výši 114 223,50 Kč, a to v měsíčních splátkách ve výši 19 000,- Kč, splatných posledního dne v měsíci, počínaje měsícem červencem a konče měsícem prosincem, kdy bude uhrazena částka 19 223,50 Kč, a to podle dohody o splátkách dluhu mezi ním a Libereckým krajem ze dne 16. 7. 2015, ve které se dlužník zavázal splácet dluh v pravidelných měsíčních splátkách ve výši 19 000,- Kč počínaje měsícem červencem. Do dnešního dne dlužník uhradil celkem 57 000,- Kč, a to v dosavadních 3 splátkách ze dne 31. 7.2015, 27. 8.2015 a 29. 9.2015.

K této odpovědi KÚ LK přikládá též související požadované přílohy, ze kterých informace též čerpal, ke kterým s odkazem na ust. § 4a ve spojení s ust. 4 zákona o svobodném přístupu k informacím připojuje metadata. Jedná se o následující:

  1. Usnesení Rady Libereckého kraje č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015 ve věci „Revitalizace školních hřišť a jejich vybavení na území Libereckého kraje 2. etapa – návrh na smír“. Obsahem dokumentu je vzetí na vědomí předmětného uznání dluhu, schválení dohody o splátkách a rozhodnutí o zpětvzetí žalob vedených v této věci u Okresního soudu v Liberci. (Příloha č. 1)
  2. Důvodová zpráva k usnesení Rady Libereckého kraje č. 1220/15/RK ze dne 14. 7. 2015, jejímž obsahem je popis skutkového stavu věci a doporučení Radě. (Příloha č. 2)
  3. Dopis administrátora veřejné zakázky ze dne 26. 6. 2015 k rukám hejtmana Libereckého kraje Martina Půty, doručený KÚ LK dne 29. 6. 2015, jehož obsahem je návrh na mimosoudní vyrovnání mezi ním a Libereckým krajem v předmětné záležitosti. (Příloha č. 3)
  4. Uznání dluhu administrátora veřejné zakázky ze dne 8. 7. 2015, které obsahuje popis porušení povinnosti, jímž způsobil škodu, a určení její výše. (Příloha č. 4)
  5. Dohoda o splátkách mezi věřitelem Libereckým krajem a dlužníkem ze dne 16. 7. 2015, uzavřená dle § 1746 odst. 2 občanského zákoníku, zpracovaná právním odborem KÚ LK dne 15. 7. 2015. (Příloha č. 4)
  6. Stanovisko advokátní kanceláře Arzinger & Partners, zastupující KÚ LK v pracovněprávních sporech, ve věci žaloby Libereckého kraje o náhradu škody, vedené u Okresního soudu v Liberci pod sp. zn. 17 C 178/2013 ze dne 13. 7. 2015, adresované právnímu odboru. Obsahem dokumentu je právní analýza situace po mimosoudním vyrovnání s administrátorem veřejné zakázky . (Příloha č. 5)

V uvedených dokumentech byly v souladu s ustanovením § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím anonymizovány chráněné osobní údaje.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky