Informace 48/2014 - Autobusová doprava, přeprava cestujících – výkazy, čipové karty, hodnoty kvality
- 28. 11. 2014 10:28
- 106/1999
Odpověď:
1. část: Otázky 1. - 10. + 12.:
-
Splňují k dnešnímu dni všichni dopravci, kteří zajišťují dopravní obslužnost Libereckého kraje, podmínku stanovenou nařízením vlády č. 63/2011 Sb., o minimálních hodnotách kvality a bezpečnosti v přepravě cestujících, dle které nesmí být ve veřejné službě v přepravě cestujících používána vozidla starší 9 let?
Nařízení vlády č. 63/2011 Sb., o stanovení minimálních hodnot a ukazatelů standardů kvality
a bezpečnosti a o způsobu jejich prokazování v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících podmínku „dle které nesmí být ve veřejné službě v přepravě cestujících používána vozidla starší 9 let“ neukládá. -
Která autobusová nádraží jsou ve vlastnictví dopravců zajišťujících aktuálně veřejnou dopravní službu v Libereckém kraji?
Ve vlastnictví autobusových dopravců, kteří v současné době zajišťují dopravní obslužnost Libereckého kraje na základě uzavřené smlouvy, jsou na území Libereckého kraje autobusová nádraží v Jilemnici, Lomnici nad Popelkou.
-
Kolik čipových karet je v rámci dopravní obslužnosti Libereckého kraje vydáno a kdo je jejich vlastníkem?
K listopadu 2014 bylo vydáno 217 825 čipových karet a jejich vlastníkem je Liberecký kraj.
-
Jakým způsobem je hrazen provoz na dálkových linkách po území Liberecký kraje? Podílí
se Liberecký kraj svými finančními prostředky na jejich provoz?V případě, že linka/spoj na mezikrajské lince slouží k zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje dle §2 zák. č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících, hradí Liberecký kraj na základě uzavřené Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje kompenzaci.
V případě, že linka/spoj na mezikrajské lince je předmětem Smlouvy o závazku veřejné služby
ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje, hradí kraj prokazatelnou ztrátu vzniklou provozem spoje, která je odvislá od skutečně ujetých km po území Libereckého kraje, vynásobených smluvní cenou dopravního výkonu a ponížených o vykázané tržby na daném spoji/lince. -
V jaké výši se pohybuje předběžný odborný odhad prokazatelné ztráty na rok 2014 jednotlivých dopravců zajišťujících dopravní obslužnost Libereckého kraje
Výpočet předběžného odborného odhadu prokazatelné ztráty pro období roku 2014 dopravců, kteří zajišťují dopravní obslužnost Libereckého kraje na základě uzavřené Smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje, je přílohou. Jedná se o dopravce ČSAD Česká Lípa a.s., ČSAD Liberec, a.s., BusLine a.s a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s..
Výchozí finanční model pro období roku 2014, kteří zajišťují dopravní obslužnost Libereckého kraje na základě uzavřené Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, je přílohou. Jedná se o dopravce COMPAG CZ s.r.o., KAD spol. s r.o., OSNADO spol. s r.o., Okresní autobusová doprava Kolín s.r.o., TRANSCENTRUM bus s.r.o
-
Jakým způsobem jsou do vyúčtování prokazatelné ztráty u jednotlivých autobusových dopravců v roce 2014 zahrnovány jiné výnosy, jako jsou např. výnosy, jako jsou např. výnosy z provozování autobusových nádraží, výnosy z pronájmu apod.
Jiné výnosy vykazují dopravci ve „Výkazu nákladů a tržeb z přepravní činnosti“, vypracovaného dle Nařízení vlády č. 493/2004 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové dopravě nebo
ve „Výkazu skutečných nákladů a výnosů a výkazem provozních aktiv“ dle Vyhlášky č. 296/2010 Sb. o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace. -
Žádáme o zaslání kopie dokumentů „Výkaz nákladů a tržeb z přepravní činnosti“, vypracovaného dle nařízení vlády č. 493/2004 Sb., o prokazatelné ztrátě ve veřejné linkové dopravě, jednotlivými autobusovými dopravci zajišťujícími dopravní obslužnost Libereckého kraje v roce 2014 a předkládaného v rámci vyúčtování prokazatelné ztráty, a to:
-
za celý rok 2013
-
za měsíce leden – červen 2014
Náš požadavek na informace se vztahuje především k následujícím položkám výkazu
(v Kč a v Kč/km):
-
„Pohonné hmoty a oleje“
-
„Přímé mzdy“
- < >
„Pronájem dopravních prostředků (leasing)“
-
„Jiné ostatní přímé náklady“
-
„Režijní náklady“
-
„Jiné tržby“
Dle uzavřené Smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje předkládají dopravci daný výkaz čtvrtletně. Smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro období roku 2013 byla uzavřena s dopravci ČSAD Česká Lípa a.s., ČSAD Liberec, a.s., BusLine, a.s., COMPAG CZ s.r.o., KAD spol. s r.o., OSNADO spol. s r.o., TRANSCENTRUM bus s.r.o, Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s.. Pro období roku 2014 byla smlouva závazku veřejné služby ve veřejné linkové osobní dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu základní dopravní obslužnosti Libereckého kraje uzavřena s dopravci ČSAD Česká Lípa a.s., ČSAD Liberec, a.s., BusLine a.s. a Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s.
Požadované výkazy vztahující se k rozsahu zajištění dopravní obslužnosti Libereckého kraje
za jednotlivá čtvrtletí roku 2013 a první dvě čtvrtletí roku 2014 jsou přílohou.
-
Žádáme o zaslání kopie dokumentů „Výkaz skutečných nákladů a výnosů (veřejná linková doprava)“ dle přílohy č. 4 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 296/2010 Sb., o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace, vypracovaných jednotlivými autobusovými dopravci zajišťujícími dopravní obslužnost Libereckého kraje,
a to:
-
za celý rok 2013
-
za měsíce leden – červen 2014
Náš požadavek na informace se vztahuje především k následujícím položkám výkazu
(v Kč a v Kč/km):
-
„Pohonné hmoty a oleje“
-
„Přímé mzdy“
- < >
„Pronájem dopravních prostředků (leasing)“
-
„Jiné ostatní přímé náklady“
-
„Režijní náklady“
-
„Jiné tržby“
Dle uzavřené Smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje je dopravce povinen doložit Libereckému kraji skutečnou výši kompenzace za poskytování služeb ve veřejném zájmu k zajištění dopravní obslužnosti části území Libereckého kraje výkazem skutečných nákladů
a výnosů a výkazem provozních aktiv dle znění Vyhlášky č. 296/2010 Sb. o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace. Výkazy jsou dopravcem zpracovány za celé období platnosti uzavřené smlouvy, ne po jednotlivých měsících či čtvrtletích daného období.Smlouva o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě k zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje byla pro období od 1. 7. 2013 do 31. 12. 2013 uzavřena s dopravcem Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o. Výkaz skutečných nákladů a výnosů a výkaz provozních aktiv za dané období je přílohou.
-
Poskytuje (příp. poskytnul v uplynulých pěti letech) Liberecký kraj mimořádné příspěvky dopravcům (a kterým), pokud dojde k legislativním změnám či růstu cen pohonných hmot? Poskytuje Liberecký kraj dopravcům investiční příspěvky? Pokud ano, žádáme o sdělení, kteří konkrétní dopravci takový příspěvek obdrželi, v jaké výši a za jakým účelem.
Liberecký kraj v souladu s nařízení vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti, v dotazovém období posledních 5 let provedl navýšení úhrady prokazatelné ztráty v letech 2010, 2011, 2012. Účel a výše finančních prostředků dle jednotlivých dopravců je uveden níže.
2010
V roce 2010 vláda České republiky usnesením č. 54 ze dne 18. ledna 2010 schválila pod bodem II odst. 5 úhradu zvýšené odměny za čekání řidiče mezi spoji ve veřejné linkové autobusové dopravě podle nařízení vlády č. 589/2006 Sb., ze státního rozpočtu České republiky v roce 2010 do částky 200 mil. Kč v rámci kapitoly Ministerstva dopravy. Zároveň vláda České republiky pod bodem III odst. 2 písm. b) usnesení uložila ministru dopravy zajistit poskytnutí uvedených finančních prostředků. Ministerstvo dopravy svým rozhodnutím č.j.: 40/2010-190-STSP/1 z července 2010 rozhodlo o poskytnutí účelové dotace Libereckému kraji na úhradu zvýšených odměn za čekání řidičů mezi spoji ve veřejné linkové autobusové dopravě v plné výši dle podané žádosti, tj. ve výši 8 285 280,- Kč. A to za podmínky poskytnutí těchto prostředků ve formě navýšení úhrady prokazatelné ztráty (v souladu s Nařízením vlády č. 493/2004 Sb.) dopravcům ve veřejné linkové autobusové dopravě v souladu s uzavřenými smlouvami o závazku veřejné služby. V tabulce je uvedeno rozdělení finančních prostředků mezi jednotlivé dopravce.
Dopravce | Částka v Kč |
ČSAD Česká Lípa a.s. | 2.861.075 |
ČSAD Jablonec nad Nisou a.s. | 384.478 |
ČSAD Liberec, a.s. | 1.074.574 |
ČSAD Semily, a.s. | 3.659.123 |
COMPAG CZ s.r.o. | 55.090 |
KAD, spol. s r.o. Krkonošská automobilová doprava Vrchlabí | 38.574 |
Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o. | 18.356 |
OSNADO spol. s r.o. | 37.401 |
TRANSCETRUM bus s.r.o. | 156.609 |
V prosinci 2010 byly schváleny dodatky ke smlouvám o závazku veřejné služby, kterými došlo
k navýšení úhrady pro umožnění nákupu mimořádných investic v roce 2010 – autobusy s pohonem na CNG (ČSAD Česká Lípa a.s., ČSAD Semily, a.s.), navýšení úhrady vlivem následků povodní v srpnu 2010 (ČSAD Liberec, a.s.), navýšení úhrady pro zajištění zapojení dopravce do krajského integrovaného dopravního systému IDOL (COMPAG CZ s.r.o.). Prokazatelná ztráta za soubor linek zařazených do rozsahu základní dopravní obslužnosti je definována jako rozdíl mezi součtem ekonomicky oprávněných nákladů a upraveného přiměřeného zisku a mezi dosaženými tržbami
z jízdného a výnosy, které se vážou k provozované dopravě (doplňkové služby, prodej autobusů). Přiměřený zisk, který je součástí ceny dopravního výkonu, je určen převážně na obnovu vozového parku a na další investice související s provozováním pravidelné linkové dopravy. Smluvní částka na jeden km (pro rok 2010) nedosahovala ani v jednom případě dopravcem vypočtenou nákladovou částku dle nařízení vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti. Toto nenastalo ani po navýšení úhrady. Poskytnuté částky byly využity na investice související s provozováním veřejné linkové dopravy v závazku veřejné služby a na úhradu nákladů spojených s provozováním veřejné linkové dopravy. V tabulce je uvedeno rozdělení finančních prostředků mezi jednotlivé dopravce.
Dopravce | Částka v Kč |
ČSAD Česká Lípa a.s. | 2.323.141 |
ČSAD Liberec, a.s. | 1.195.893 |
ČSAD Semily, a.s. (finanční prostředky i za ČSAD Jablonec nad Nisou a.s, se kterou se slučuje) | 5.999.730 |
COMPAG CZ s.r.o. | 40.000 |
2011
V období roku 2011 došlo k navýšení úhrady prokazatelné ztráty vlivem (následkem) mimořádných investic v roce 2010 – zvýšené odpisy nových autobusů s pohonem na CNG a nárůst nákladů na náhradní díly (BusLine a.s.) a navýšení úhrady vlivem následků strmého růstu cen pohonných hmot během roku 2011 (ČSAD Česká Lípa, ČSAD Liberec, a.s., BusLine a.s., Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s.). Poskytnuté částky byly využity na investice související s provozováním veřejné linkové dopravy v závazku veřejné služby a na úhradu nákladů spojených s provozováním veřejné linkové dopravy. Smluvní částka na jeden km (pro rok 2011) nedosahovala ani v jednom případě dopravcem vypočtenou nákladovou částku dle nařízení vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti. Toto nenastalo ani po navýšení úhrady. V tabulce je uvedeno rozdělení finančních prostředků mezi jednotlivé dopravce.
Dopravce | Částka v Kč |
BusLine a.s. | 10.000.000 |
ČSAD Česká Lípa a.s. | 1.500.000 |
ČSAD Liberec, a.s. | 1.500.000 |
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. – výkony k zajištění dopravní obslužnosti obcí za hranice města Liberec | 1.136.000 |
2012
V období roku 2012 poskytl Liberecký kraj účelovou úhradu na pořízení třech sad odbavovacího systému včetně potřebného příslušenství do autobusů, které zajišťují provoz nově zavedených linek z Frýdlantska, Hrádecka a polského příhraničí do průmyslové zóny jih v Liberci od prosince roku 2011 a které byly pro tyto linky dopravcem nově pořízeny na přelomu roku.
Dopravce | Částka v Kč |
ČSAD Liberec, a.s. | 187.300 |
-
Jaký přiměřený zisk vyplácí Liberecký kraj jednotlivým dopravcům? Kolik činil přiměřený zisk na 1 km v roce 2013 a v jaké výši byl garantován přiměřený zisk pro rok 2014? Žádáme o informaci dle jednotlivých autobusových dopravců.
Výpočet přiměřeného zisku se řídí Nařízením vlády č. 493/2004 Sb., kterým se upravuje prokazatelná ztráta ve veřejné linkové dopravě a kterým se konkretizuje způsob výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě nad financováním dopravní obslužnosti. Výpočet čistého příjmu na 1 km je upraven Vyhláškou č. 296/2010 Sb. o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace.
Skutečná výše uhrazeného přiměřeného zisku/čistého příjmu na 1 km pro rok 2013, a předpoklad na 2014 v Kč/km
Dopravce | 2013 | 2014 |
BusLine a.s. | 2,34 | 0,00 |
COMPAG CZ s.r.o. |
| 0,02 |
ČSAD Česká Lípa a.s. | 0,00 | 0,00 |
ČSAD Liberec, a.s. | 1,501 | 2,16 |
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. – výkony k zajištění dopravní obslužnosti obcí za hranice města Liberec | 0,33 | * |
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, a.s. – výkony k zajištění dopravní obslužnosti obcí za hranice města Jablonec nad Nisou | 0,00 | 0,00 |
KAD, spol. s r.o. Krkonošská automobilová doprava Vrchlabí |
| 0,77 |
Okresní autobusová doprava Kolín, s.r.o. | 0,84 | 0,62 |
OSNADO spol. s r.o. | 0,07 | 0,59 |
TRANSCETRUM bus s.r.o. | 0,00 | 0,00 |
*pro období roku 2014 nemá Liberecký kraj s dopravcem uzavřenu Smlouvu o zajištění dopravní obslužnosti
-
Kolik osob bylo přepraveno v rámci jednotlivých linkospojů za rok 2013.
Přehled přepravených osob na jednotlivých spojů linek zařazených do závazku veřejné služby Libereckého kraje za požadované období je přílohou.
Ve zbylých částech vydává Krajský úřad Libereckého kraje rozhodnutí o odmítnutí žádosti, které bude zasláno formou samostatného dopisu.
-
část: Otázky č. 11. a 13. - Odmítnutí žádosti