Informace 17/2014 – kontrola obcí – nakládání s majetkem
- 07. 05. 2014 22:38
- 106/1999
Předmět žádosti:
Odpověď:
- v kolika obcích provedl Váš úřad v letech 2012 a 2013 kontrolu dodržování zákona č. 128/2000 Sb.,
o obcích zaměřenou mj. na to, zda obec nakládá se svým majetkem v souladu s ustanovením
§ 38 tohoto zákona?
Odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje (KÚ LK) provádí kontrolní činnost územně samosprávných celků na základě zákona 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územně samosprávných celků v uváděných létech v tomto rozsahu:
- při přezkoumání hospodaření prováděném v roce 2012 (hospodaření za rok 2011) provedl následující počet kontrol:
1. celkový počet obcí v kraji 215
2. celkový počet Dobrovolných svazků obcí (DSO) 26
3. počet obcí a DSO přezkoumaných odborem kontroly LK 214
- při přezkoumání hospodaření prováděném v roce 2013 (hospodaření za rok 2012) provedl následující počet kontrol:
1. celkový počet obcí v kraji 215
2. celkový počet DSO 26
3. počet obcí a DSO přezkoumávaných odborem kontroly LK 214.
Všechny kontroly obcí a DSO, které za uvedená o přezkoumání hospodaření požádaly, proběhly v souladu
s plánem kontrolní činnosti.
Zaměření a obsah přezkoumání hospodaření je upraveno zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí takto:
§ 2 Předmět přezkoumání
(1) Předmětem přezkoumání jsou údaje o ročním hospodaření územního celku, tvořící součást závěrečného účtu podle zvláštního právního předpisu, a to
a) plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků,
b) finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů,
c) náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku,
d) peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky, anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami,
e) finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví, hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv,
f) vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů,
k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám.
(2) Předmětem přezkoumání dále je
a) nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku,
b) nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek,
c) zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu, stav pohledávek a závazků a nakládání
s nimi,
d) ručení za závazky fyzických a právnických osob,
e) zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob,
f) zřizování věcných břemen k majetku územního celku,
g) účetnictví vedené územním celkem.
V tomto legislativním rámci jsou kontroly zaměřeny i na to, zda obec nakládá se svým majetkem v souladu
s ustanovením § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
- v kolika případech bylo při těchto kontrolách zjištěno, že usnesení, rozhodnutí či jiné opatření orgánu obce v samostatné působnosti odporovalo ustanovení § 38 zákona o obcích a v kolika případech následoval postup podle § 124 tohoto zákona
Kontrolní orgány odboru kontroly KÚ LK za obě sledovaná období neidentifikovaly žádný případ porušení
§ 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Odbor kontroly KÚ LK monitoruje i zprávy o přezkoumání hospodaření, provedených auditory. Ani v těchto zprávách nebylo nalezeno porušení § 38 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
- jaký byl celkový objem finančních prostředků, s nimiž nebylo nakládáno účelně a hospodárně
v porovnání s celkovým objemem rozpočtů kontrolovaných obcí?
Vzhledem k vyjádření v odstavci předešlém, je odstavec c) irelevantní.