Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Finále robotické soutěže VEX IQ Challenge završilo školní rok

Bc. Lenka Klimentová

odborný zaměstnanec

  • 03. 07. 2018 00:00
  • Rozvoj
  • Školství

Sdílet článek

Závěr školního roku patřil celorepublikovému finále robotické soutěže VEX IQ Challenge. V úterý 26. června 2018 se v areálu PVA v pražských Letňanech utkalo 30 týmů ZŠ i SŠ v prvním českém ročníku této mezinárodně zavedené soutěže. Tu  organizuje společnost AV MEDIA a partnery jsou firmy ABB, Stäubli a Schunk, záštitu převzal Petr Tulpa náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti, spolu se Svazem průmyslu a dopravy ČR a Českou národní koalicí pro digitální pracovní místa.

„Robotika má ve výuce budoucnost, ale úskalím je najít učitele, kteří se budou problematice věnovat naplno. V Libereckém kraji podporujeme začleňování robotiky do výuky již dlouhodobě právě například podporou soutěží nebo workshopů pro vyučující," poznamenal k soutěži Petr Tulpa, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti.

Vítězem VEX IQ Challenge v kategorii mladších žáků se stal tým ze ZŠ Grünwaldova, České Budějovice, v nejsilnější kategorii starších žáků zvítězily hned dva týmy, a to ZŠ Nerudova, České Budějovice a ZŠ a MŠ Šromotovo, Hranice a juniorům kralovali studenti ze SSŠMEP, s.r.o., Most.

Pro většinu dětí i učitelů byl tento školní rok prvním setkáním s robotikou, o to větší úspěch se jedná. Díky podpoře z EU projektů si totiž školy mohly zřídit tzv. Kluby zábavné logiky a deskových her. V jejich rámci najde uplatnění právě algoritmizace a robotika. Školy rovněž reagují na velký zájem dětí a poptávku rodičů po kroužcích podporující technické a informatické dovednosti. Výuka s roboty pomáhá žákům rozvíjet jak kompetence digitální, tak další klíčové kompetence: logiku, kreativitu, kritické myšlení, komunikaci a kooperaci. Tedy kompetence, které jsou a budou budoucími zaměstnavateli žáků velmi žádané.

Potvrdilo se, že žáci se robotiky nebojí – a když jsou správně zapojení, mohou si věci sami vyzkoušet, jejich motivace, navíc podpořená soutěží, je obrovská,“ uvedla Ivana Melíšková, konzultantka pro vzdělání ze společnosti AV MEDIA. Podle Melíškové jsou pak žáci schopni vyvinout velké úsilí a aktivně se vzdělávají a rozvíjí i ve svém volném čase. A platí to pro všechny věkové kategorie bez výjimky. „U nás není moc zvykem začínat s kódováním a robotikou už ve školce, ale jak potvrdili letošní soutěžící, určitě má velký význam zařadit ji už na prvním stupni, přes druhý stupeň a potom na střední škole,“ shrnula zkušenosti konzultantka pro vzdělání s tím, že samozřejmě klíčové je najít učitele, který kroužek na škole povede. „Někteří se zpočátku obávali, že nejsou dostatečně zkušenými programátory – ale i díky školení a inspirativním workshopům brzy zjistili, že o tom robotika dnes není. Naštěstí v rámci nastupujících EU Šablon II je opět pamatováno na rozvoj učitelů v polytechnickém vzdělávání, což jistě pomůže v tomto úspěšně nastartovaném trendu robotických klubů a kroužků dál pokračovat,“ dodala Melíšková.

Soutěž probíhající ve školním roce 2017/2018 měla podtitul Ringmaster - úkolem týmů bylo navrhnout, postavit a naprogramovat robota ze stavebnice VEX IQ Super Kit tak, aby sbíral, přesouval a umisťoval prstence do různých cílových prostorů hracího pole. Soutěž je rozdělena do dvou částí: Skupinová výzva pro dva týmy, tj. dva roboty, kdy spolu musí spolupracovat a získat společně co nejvíce bodů. Výzva dovedností robota je určena pro jeden tým, který v prvním kole robota ovládá manuálně pomocí dálkového ovladače, ale ve druhém kole musí předvést také autonomně naprogramovaného robota. Vedle věcných cen získaly tři nejlepší týmy registraci na mezinárodní soutěž VEX Robotics World Championship, kde budou reprezentovat nejen svou školu, ale i ČR.

V dalších ročnících již předpokládáme zapojení více škol a organizaci regionálních kol před republikovým finále, které proběhne 25. června 2019.

Zdroj: AV MEDIA, a. s., Ivana Melíšková, Konzultant pro vzdělávání

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky