Českou část projektu Lubahn zakončili na nádraží v Liberci a Varnsdorfu
- 27. 11. 2013 16:50
- Rozvoj
Liberec, 27. listopadu 2013 – Cestující na přeshraniční vlakové lince z Liberce do Žitavy (Zittau) a Rybniště s odbočkou z Varnsdorfu do Seifhennersdorfu již mohli zaznamenat několik zlepšení, která jim přinesla realizace česko-německého projektu Lubahn. Na českém území zahrnoval rekonstrukci 5. nástupiště ve stanici Liberec a výstavbu nové zastávky Varnsdorf staré nádraží. Hlavním partnerem projektu je saský ZVON (Dopravní svaz Horní Lužice – Dolní Slezsko), dalšími partnery pak SŽDC a Liberecký kraj, který dnes na libereckém 5. nástupišti při slavnostním otevření zastupoval při stříhání pásky krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Programu Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007–2013 mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko. Úpravy v Libereckém a Ústeckém kraji vyšly na 24,3 mil. Kč. Provedla je firma Chládek a Tintěra, Pardubice a.s.
Na českém území došlo k úpravě infrastruktury ve dvou železničních stanicích. V Liberci se zrekonstruovalo ostrovní nástupiště č. 5, včetně nástupištního přístřešku. V přilehlých staničních kolejích č. 107 a 111 se opravil železniční svršek, součástí prací byla rovněž sanace železničního spodku, odvodnění tělesa železničního spodku a zastřešení nástupiště a zvýšení únosnosti kleneb stávajících podchodů. Kromě toho se provedly přeložky zabezpečovacích, sdělovacích a silnoproudých sítí a zařízení. Zvýšení nástupištní hrany do normové výšky 550 mm nad temenem koleje si vyžádalo úpravu osobního výtahu a prodloužení schodiště na výstupech z podchodů. V rámci stavby se současně zdemoloval nevyužívaný útulek Českých drah na jižním konci nástupiště a odstranily nefunkční služební výtahy.
Stavební práce se odehrávaly také na starém nádraží ve Varnsdorfu, kde byla již 18. října otevřena nová železniční zastávka. Tu tvoří vnější úrovňové nástupiště o délce 45 m s výškou nástupní hrany 550 mm nad temenem přilehlé koleje. V místě nástupiště se zrekonstruoval železniční svršek a spodek a vybudovalo se odvodnění koleje č. 1. Kromě toho došlo ke zrušení stávajícího přejezdu v km 12,141, místo kterého se vybudoval nový železniční přechod v km 12,288 a navazující komunikace pro pěší. Nové nástupiště získalo osvětlení, část drážního prostoru se navíc oplotila.
Na německé straně se v rámci projektu Lubahn provede rekonstrukce 3. nástupiště ve stanici Mittelherwigsdorf, která leží v úseku mezi Žitavou a Varnsdorfem.
Název stavby | Lubahn: Liberec 5. nástupiště a Varnsdorf staré nádraží |
Zhotovitel | Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. |
Termín zahájení | Červenec 2013 |
Termín ukončení | Listopad 2013 |
Vlastní investice bez DPH (na českém území) | 24 325 216 Kč (vysoutěžená cena zhotovitele) |