Automuzeum v rodišti Ferdinanda Porsche ve Vratislavicích n. N. otevírá 1. dubna vernisáží nové expozice vozů s motorem vzadu
- 28. 03. 2015 10:33
- Doprava
- Rozvoj
Slavnostní otevření Automuzea ve Vratislavicích nad Nisou, muzea v rodišti Ferdinanda Porsche, pořádá 1. dubna od 13 hodin Spolek Automuzeum.cz, Porsche Classic Club Česká republika a společnost HOLS a.s., vlastník pivovaru, v areálu vratislavického pivovaru Konrad.
„Již 11. sezóna muzea automobilů bude zahájena otevřením úplně nové expozice,
věnovanou automobilům s motory vzadu,“ zve šéf automuzea a předseda klubu Milan Bumba s tím, že letos v muzeu oslaví 30 let činnosti Porsche Classic Clubu ÈR, 110 let od založení prvního Autoklubu v Liberci a 140 let od narození Dr. Ing. h .c. Ferdinanda Porsche.
Odpoledního programu se zúčastní náměstkyně hejtmana LK Lenka Kadlecová.
Program:
13:00 hodin - exkurze ve vratislavickém pivovaru Konrad
14:00 hodin - slavnostní otevření Automuzea s komentovanou prohlídkou
14:45 hodin - krátký výlet autokarem po stopách vratislavického rodáka
Dr. Ing. h. c. Ferdinanda Porsche
15:30 hodin - zastavení v novém Technickém muzeu Liberec
16.30 hodin - návrat do pivovaru Konrad, malé občerstvení a dárek
17:00 hodin - Motoristický klub Automuzea s besedou
Historie muzea
Již před jedenácti lety vzniklo v areálu vratislavického pivovaru Konrad malé motoristické muzeum, které svým návštěvníkům nabízelo k prohlídce okolo čtyřicítky historických automobilů, které byly průběžně obměňovány, aby návštěvník, který se do muzea po čase vrací, měl opět ke zhlédnutí něco nového, co zde ještě před tím neviděl. Běžně zde byly k vidění historické automobily a motocykly z předválečných dvacátých i třicátých let, ale také již modernější stroje let padesátých až sedmdesátých, které už bylo možné občas spatřit i na silnici, nebo v mnoha dalších podobných muzeích po celé republice. Nechyběla ani vzpomínka na závodní vozy Metalex s osmdesátých let, se kterými závodili i někteří z libereckých a jabloneckých závodníků.
V roce 2014 přišlo Automuzeum o jednu z výstavních hal, kde si pivovar vybudoval novou plynovou kotelnu. Byla to právě hala, kde se vystavovaly ty nejstarší předválečné exponáty. Naštěstí bylo ve stejné době v Liberci, v bývalém výstavním areálu LVT s pomocí Automuzea zřízeno nové Technické muzeum Liberec. Tam byla převedena větší část předválečných historických vozidel ze sbírek Automuzea, které již nebylo možné vystavovat ve zbývajících halách v pivovaru.
„Abychom návštěvníkům Automuzea dostatečně připomněli konstrukční úspěchy geniálního automobilového konstruktéra 20. století Dr. Ing. h. c. Ferdinanda Porsche, bylo rozhodnuto, že nová expozice Automuzea ponese výstižný název: Automobily s motory vzadu,“ vysvětlil předseda klubu Milan Bumba
Nová expozice automobilů s motory vzadu podle něj nabízí návštěvníkům Automuzea ukázku vozidel různých světových značek, které se počátkem padesátých let inspirovaly mimořádnými prodejními úspěchy lidového automobilu Volkswagen Brouk, a také ač do té doby vyráběly automobily výhradně s motory vpředu, začaly nyní vyvíjet vlastní konstrukce většinou malých lidových automobilů s motory umístěnými vzadu. Mezi těmito automobilkami byly takové známé značky, jako BMW, FIAT, NSU, Renault, Simca, ale třeba i naše česká Škoda. Mimořádnou raritou v konstrukci velkých luxusních automobilů s motory vzadu byla naše kopřivnická TATRA, která nabízela své vozy již Tatra T 77 již od třicátých let a pokračovala modely T 87, Tatraplán, Tatra 603 a 613 až do nedávné minulosti.
„Samozřejmě, že v Automuzeu nemohou chybět automobily Volkswagen se vzduchem chlazenými motory a sportovní vozy Porsche. Návštěvník v expozici najde nejen civilní vozy VW Brouk, sportovní VW Karmann Ghia nebo VW-Porsche 914, ale i sériové a závodní automobily Porsche 356 a 911,“ upozorňuje předseda klubu a připomíná, že tuto součást expozice spravuje místní Porsche Classic Club ČR, který zde propaguje dnes již zapomenutou éru amatérských staveb lidových automobilů, které si českoslovenští fandové motorismu stavěli sami doma, převážně na podvozcích válečných KdF a VW. Dělo se tak v době, kdy byl automobil v Československu velmi nedostatkovým zbožím a prodával se pouze na poukaz a s doporučením stranických orgánů.
V letech 1945 - 1972 tak vzniklo mnoho desítek velmi zajímavých konstrukcí. Jedinečný plošinový podvozek automobilu VW Brouk i s motorem však využívaly po celém světě různé známé i méně známé karosárny, které na něj stavěly různé druhy karoserií, od terénní Buggi až po různá sportovní coupé.
„I takové vozy v Automuzeum uvidíte,“ zdůraznil Milan Bumba.