Anketa zaměřená na spokojenost uživatelů se službami Krajské vědecké knihovny v Liberci vyzněla velmi pozitivně
- 06. 12. 2010 15:04
- Rozvoj
Anketa zaměřená na spokojenost uživatelů se službami Krajské vědecké knihovny v Liberci probíhala dva měsíce, od 15. září do 15. listopadu 2010. Zájemci mohli vyplnit formulář v tištěné podobě (přímo v knihovně), nebo virtuálně na webových stránkách knihovny nebo na Facebooku knihovny.
„V průběhu dvou měsíců vyplnilo anketní formulář 1005 respondentů, z toho 555 odevzdalo dotazník v tištěné podobě, což je zajímavé, čekali jsme spíše elektronickou podobu vzhledem k věkovému složení respondentů. Anketa byla samozřejmě anonymní, dobrovolná,“ uvedla ředitelka KVK Blanka Konvalinková..
Získaná data:
1. místo 2. místo 3. místo
Věková struktura respondentů: 32% do 26 let 22% 27-40 let 12% 60-71 let
Muži, ženy: 75% žen 23% mužů 2% neodpovědělo
Vzdělání: 44% SŠ 33% VŠ 8% základní
Povolání: 40% studenti 30% zaměstnaní 18% důchodci
Nejvíce respondentů navštěvuje knihovnu 1x měsíčně, webovou stránku navštěvuje 1x týdně. Uživatelé využívají knihovnu rovnocenně pro trávení volného času, studium nebo pro své zaměstnání.
Otázky a odpovědi – respondenti mohli hodnotit škálou známek jako ve škole 1-5.
Délka provozní doby je hodnocena kladně známkou 1,73, většině respondentů vyhovuje, byly pouze dílčí připomínky k jejímu rozšíření. Knihovna uvažuje o rozšíření provozní doby.
Nejlepší známku v oblasti služeb dostaly služby výpůjční (1,43), dále internet (1,55) a elektronické (1,57).
Úroveň služeb v konkrétních odděleních: Všeobecná knihovna (1,39), knihovna pro děti a mládež (1,42), informační služba (1,52). Na konci zůstává Hudební knihovna (1,88) – malý počet respondentů, stagnující služby, půjčování CD za poplatek.
Knihovní fond: nejlépe hodnocen fond beletrie - známka 1,72. Dále časopisy (1,81), naučná literatura (1,87). Objevují se připomínky k nedostatku cizojazyčné literatury a k nabídce zvukových a audiovizuálních médií.
Umožňují vám internetové stránky knihovny nalézat bez problémů následující informace? Vcelku ano, ale mnoho respondentů (až 300 z dotázaných) web. stránky ani on-line katalog nevyužívá.
Kladně odpovídají na otázku, zda jsou dostatečně informováni o dění v knihovně (644 respondentů), nejsou vůbec informováni – 14.
Prostory knihovny – známka 1,36, 927 respondentů odpovědělo ano nebo spíše ano, pouze 2 odpověděli vůbec nejsem spokojen s kvalitou a rozsahem prostor. Se sociálním zázemím jsou respondenti spokojeni, 8 spokojeno není (připomínky ke kvalitě úklidu v budově i v podzemním parkovišti).
Technické vybavení: sice hodnoceno kladně, ale připomínky k zastaralé technice, programy v PC, nemožnost skenování, atd.
Na otázku Jsou k vám pracovníci vstřícní? odpovědělo 714 respondentů určitě ano, 209 spíše ano – takže velmi kladné hodnocení.
Odborné znalosti pracovníků hodnotí 817 respondentů velice kladně (1-2).
Celková úroveň služeb: 454 vynikající a 485 velmi dobrá (1-2).
„V připomínkách se objevily tyto výtky - nedostatečná nabídka cizojazyčných knih, málo duplikátů, takže je potřebná častá rezervace, neexistující přechod před knihovnou a zlepšit informace o dění v knihovně. Objevil se požadavek zasílání na e-mail,“ vypočítala ředitelka a připomněla některé citace z anketních lístků:
- Jste knihovna mého srdce, ale nezpychněte.
- Těžko by se žilo v Liberci bez knihovny.
- Jsem ráda, že bydlím v Liberci, kde máme takovou krásnou knihovnu.
- Celkově hodnotím knihovnu jako nejlepší instituci ve městě.
„Výsledky a připomínky budou dále analyzovány, veřejnost s nimi bude během prosince seznámena na webových stránkách knihovny i na Facebooku,“ uzavřela Blanka Konvalinková s díky všem respondentům a zájemcům o knihovnu.