Zdražení jízdného ve vlacích ohrožuje dopravní systém v kraji
- 08. 11. 2007 00:00
[id:5809|autor:Mgr. Langer Jiří|email:jiri.langer@kraj-lbc.info|telefon:485 226 302|mobil:|aktualizace:]
Rada Libereckého kraje vyslovila nesouhlas se změnou tarifu Českých drah, a.s., který podle ní negativně postihuje regionální dopravu.
„Od platnosti nových jízdních řádů 2007/2008, které vstoupí v platnost 9. prosince 2007, dojde k výraznému zdražení jízdného v železniční osobní dopravě, kterou zajišťují České dráhy a.s. Současný pásmový tarif bude zrušen a cestující budou platit za skutečně projetou vzdálenost. Zároveň ale dojde k výraznému zdražení jízdného, které postihne pravidelné cestující,“ upozorňuje Vladimír Richter, člen Rady LK pověřený vedením resortu dopravy.
Podle něj zatímco u jednotlivého obyčejného jízdného dojde v pásmech do
„Dojde k výraznému zdražení u dnes často používaných druhů jízdného: tzv. „zpáteční slevy“ a u týdenních a měsíčních jízdenek. Oproti současnému stavu jízdné „zpáteční sleva“ podraží v pásmech do
Takové radikální zdražení jízdného bude bezesporu znamenat velký odliv cestujících od železniční dopravy, kteří přejdou na individuální automobilovou dopravu příp. dopravu autobusovou. S jistotou lze konstatovat, že to bude znamenat velký útlum až likvidaci regionální osobní železniční dopravy mimo území integrovaných dopravních systémů.
V Libereckém kraji se další stupeň integrovaného dopravního systému v současné době připravuje. Jeho spuštění je naplánováno 1.1.2009 (od 1.10.2008 zkušební provoz). Nepřiměřené zdražení, které České dráhy, a.s. (dále jen ČD) plánují k 9.12.2007, ale může vážně ohrozit připravovaný Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje (dále jen IDOL) tím, že cestující přestanou regionální železniční osobní dopravě důvěřovat jako systému a ve větší míře budou využívat své osobní automobily. Jejich návrat zpět k železniční dopravě by pak byl velmi obtížný, ne-li nemožný.
V loňském roce resort dopravy jednal se zástupci ČD o přistoupení ČD k integrovanému tarifu LK.
„Jednání ovšem, pro velké množství administrativních a technických překážek, bylo odloženo až do vzniku IDS IDOL i s ohledem na to, že jízdné pro pravidelné cestující bylo levnější než jízdné integrovaného tarifu. Nyní se ovšem situace radikálně mění,“ potvrdila rozčarování Stanislava Jakešová, vedoucí odboru dopravy LK.
Svůj názor předloží LK vedení Českých drah a.s. s návrhem rozšíření integrace pro regionální drážní dopravu do
Porovnání ceníků ČD a.s. 2007/2008 | | | | | | | ||||
| | | | | | | | | | |
Cena se sníží | | | | | | | | | | |
Cena se zvýší o | | | | | | | | | ||
| | | | | | | | | | |
| jednotlivé jízdné (obyčejné) | | zpáteční jízdné | měsíční jízdné | ||||||
Km | Cena | Cena | Změna | Bus | Km pásma | Cena | Změna | Km pásma | Cena | Změna |
do 8. 12. 2007 | po 9. 12. 2007 | (v %) | | do 8. 12. 2007 | po 9. 12. 2007 | (v %) | do 8. 12. 2007 | po 9. 12. 2007 | (v %) | |
1 | 10 | 6 | -67 | 5 | 13 | 11 | -18 | 189 | 168 | -13 |
2 | 10 | 8 | -25 | 5 | 13 | 14 | 7 | 189 | 224 | 16 |
3 | 10 | 9 | -11 | 7 | 13 | 16 | 19 | 189 | 252 | 25 |
4 | 10 | 10 | 0 | 7 | 13 | 18 | 28 | 189 | 280 | 33 |
5 | 10 | 12 | 17 | 11 | 13 | 22 | 41 | 189 | 336 | 44 |
6 | 10 | 13 | 23 | 11 | 13 | 23 | 43 | 189 | 364 | 48 |
7 | 16 | 14 | -14 | 11 | 21 | 25 | 16 | 297 | 392 | 24 |
8 | 16 | 16 | 0 | 14 | 21 | 29 | 28 | 297 | 448 | 34 |
9 | 16 | 17 | 6 | 14 | 21 | 31 | 32 | 297 | 476 | 38 |
10 | 16 | 18 | 11 | 14 | 21 | 32 | 34 | 297 | 504 | 41 |
11 | 22 | 20 | -10 | 17 | 29 | 36 | 19 | 432 | 560 | 23 |
12 | 22 | 21 | -5 | 17 | 29 | 38 | 24 | 432 | 588 | 27 |
13 | 22 | 22 | 0 | 17 | 29 | 40 | 28 | 432 | 616 | 30 |
14 | 22 | 23 | 4 | 20 | 29 | 41 | 29 | 432 | 644 | 33 |
15 | 22 | 25 | 12 | 20 | 29 | 45 | 36 | 432 | 700 | 38 |
16 | 28 | 26 | -8 | 20 | 37 | 47 | 21 | 540 | 728 | 26 |
17 | 28 | 27 | -4 | 20 | 37 | 49 | 24 | 540 | 756 | 29 |
18 | 28 | 28 | 0 | 22 | 37 | 50 | 26 | 540 | 784 | 31 |
19 | 28 | 30 | 7 | 22 | 37 | 54 | 31 | 540 | 840 | 36 |
20 | 28 | 31 | 10 | 22 | 37 | 56 | 34 | 540 | 868 | 38 |
21 | 34 | 32 | -6 | 27 | 45 | 58 | 22 | 648 | 896 | 28 |
22 | 34 | 33 | -3 | 27 | 45 | 59 | 24 | 648 | 924 | 30 |
23 | 34 | 35 | 3 | 27 | 45 | 63 | 29 | 648 | 980 | 34 |
24 | 34 | 36 | 6 | 27 | 45 | 65 | 31 | 648 | 1008 | 36 |
25 | 34 | 37 | 8 | 27 | 45 | 67 | 33 | 648 | 1036 | 37 |
26 | 40 | 38 | -5 | 30 | 53 | 68 | 22 | 756 | 1064 | 29 |
27 | 40 | 40 | 0 | 30 | 53 | 72 | 26 | 756 | 1120 | 33 |
28 | 40 | 41 | 2 | 30 | 53 | 74 | 28 | 756 | 1148 | 34 |
29 | 40 | 42 | 5 | 30 | 53 | 76 | 30 | 756 | 1176 | 36 |
30 | 40 | 43 | 7 | 30 | 53 | 77 | 31 | 756 | 1204 | 37 |
31 | 46 | 44 | -5 | 34 | 61 | 79 | 23 | 864 | 1232 | 30 |
32 | 46 | 46 | 0 | 34 | 61 | 83 | 27 | 864 | 1288 | 33 |
33 | 46 | 47 | 2 | 34 | 61 | 85 | 28 | 864 | 1316 | 34 |
34 | 46 | 48 | 4 | 34 | 61 | 86 | 29 | 864 | 1344 | 36 |
35 | 46 | 49 | 6 | 34 | 61 | 88 | 31 | 864 | 1372 | 37 |
36 | 52 | 51 | -2 | 38 | 69 | 92 | 25 | 972 | 1428 | 32 |
37 | 52 | 52 | 0 | 38 | 69 | 94 | 27 | 972 | 1456 | 33 |
38 | 52 | 53 | 2 | 38 | 69 | 95 | 27 | 972 | 1484 | 35 |
39 | 52 | 54 | 4 | 38 | 69 | 97 | 29 | 972 | 1512 | 36 |
40 | 52 | 55 | 5 | 38 | 69 | 99 | 30 | 972 | 1540 | 37 |
41 | 64 | 57 | -12 | 42 | 85 | 103 | 17 | 1134 | 1596 | 29 |
42 | 64 | 58 | -10 | 42 | 85 | 104 | 18 | 1134 | 1624 | 30 |
43 | 64 | 59 | -8 | 42 | 85 | 106 | 20 | 1134 | 1652 | 31 |
44 | 64 | 60 | -7 | 42 | 85 | 108 | 21 | 1134 | 1680 | 33 |
45 | 64 | 62 | -3 | 42 | 85 | 112 | 24 | 1134 | 1736 | 35 |
46 | 64 | 63 | -2 | 46 | 85 | 113 | 25 | 1134 | 1764 | 36 |
47 | 64 | 64 | 0 | 46 | 85 | 115 | 26 | 1134 | 1792 | 37 |
48 | 64 | 65 | 2 | 46 | 85 | 117 | 27 | 1134 | 1820 | 38 |
49 | 64 | 66 | 3 | 46 | 85 | 119 | 29 | 1134 | 1848 | 39 |
50 | 64 | 68 | 6 | 46 | 85 | 122 | 30 | 1134 | 1904 | 40 |
Průměrné zdražení (procenta) | -1 | | | | 25 | | | 32 |