Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin
Závěrečný účet LK za rok 2012
- 25. 06. 2013 16:10
- Ekonomika
Celkové skutečné příjmy kraje v roce 2012 dosáhly objemu 6 856 285 tis. Kč a celkové skutečné výdaje kraje v roce 2012 dosáhly úrovně 7 022 239 tis. Kč. Saldo příjmů a výdajů kraje dosáhlo v roce 2012 výše -165 954 tis. Kč.
Rozpočtově:
v tis. Kč
Ukazatel | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | skutečnost | plnění |
Daňové příjmy | 2 076 000 | 2 082 464 | 2 194 817 | 105,40% |
Nedaňové příjmy | 166 991 | 330 072 | 353 309 | 107,04% |
Kapitálové příjmy | 0 | 19 541 | 19 548 | 100,04% |
Přijaté transfery | 84 887 | 4 289 139 | 4 288 611 | 99,99% |
Příjmy celkem po konsolidaci | 2 327 878 | 6 721 217 | 6 856 285 | 102,01% |
Běžné výdaje | 2 136 130 | 6 774 705 | 6 358 365 | 93,85% |
Kapitálové výdaje | 144 873 | 1 313 386 | 663 874 | 50,55% |
Výdaje celkem po konsolidaci | 2 281 003 | 8 088 091 | 7 022 239 | 86,82% |
Saldo příjmů a výdajů | 46 875 | -1 366 875 | -165 954 | x |
. Výsledné záporné saldo hospodaření kraje je kryto změnou stavu finančních prostředků na bankovních účtech kraje a finančními prostředky z částečného čerpání úvěrových zdrojů na „program“ revitalizaci mostů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje.
Účetně:
HV2012 = disponibilní zdroje k 31.12.2012 ( 1 085 518 850,89) – kapitola 923 (852 995 829,1) = 232 484 540,39
- Stav úvěrů:
| Nesplaceno k 31.12.2013 |
Úvěr na program „Revitalizace pozemních komunikací na území Libereckého kraje“ v celkové hodnotě do 750 000 tis. Kč - Výše nesplaceného úvěru k 31.12. | 656 220 870,45 Kč |
Úvěr na program „Komplexní revitalizace mostů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje“ v celkové hodnotě do 500 000 tis. Kč - Výše nesplaceného úvěru k 31.12. | 243 859 192,11 Kč – úvěr bude dočerpán v roce 2013 |
Úvěr převzatý od Krajské nemocnice Liberec, p.o., na "Zajištění financování výstavby, rekonstrukce a dostavby centrálního stravovacího provozu KNL" v celkové hodnotě 193 900 tis. Kč. - Výše nesplaceného úvěru k 31.12. | 38 770 000,-- Kč |
Smlouva o dílo č. OLP/570/2012 k veřejné zakázce „Výměna otvorových výplní na objektech Libereckého kraje resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu“ („dodavatelský úvěr“) 83 474 005,33 Kč - Výše nesplaceného předpokládaného závazku k 31.12. | 61 474 005,33 Kč |
Celkem půjčeno: 1 527 374 005,33 Kč | Celkem neuhrazeno: 1 000 324 067,89 Kč |
Na splátky jistin a úroků budeme muset dát v roce 2013 o 41,57 mil. Kč více tj. 131,453 mil. Kč.
Celkové zadlužení k celkovým příjmům představuje výši 14,08%. Celkové zadlužení k daňovým příjmům představuje výši 45,6%.
- Výsledek hospodaření po zdanění dle výkazu zisku a ztráty ve výši 294 916,03 tis. Kč po zdanění - nic nevypovídá o disponibilních zdrojích kraje využitelných v následujícím období. Pro stanovení objemu disponibilních finančních prostředků využitelných krajem v dalších rozpočtových obdobích může být použit objem finančních zdrojů alokovaných na základních běžných účtech a běžných účtech fondů kraje, který k 31. 12. 2012 činil 1 085 518 850,89. Kč.
- Pro rok 2012 byl Libereckému kraji znovu potvrzen národní rating na úrovni stupně Aa1.cz se stabilním výhledem.
- Majetek LK - 14 944 492 688,54
- Vývoj dotační politiky:
|
| 2012 | 2013 |
925 | Sociální fond | 3 500,00 | 3 500,00 |
931 | krizový fond | 1 000,00 | 9 675,00 |
932 | fond ochrany vod | 18 000,00 | 18 000,00 |
933 | fond požární ochrany | 14 000,00 |
|
934 | lesnický fond | 7 000,00 |
|
935 | grantový fond | 45 750,00 | 50 600,00 |
936 | fond kulturního dědictví | 5 000,00 |
|
| Celkem | Čerpáno: 94 250 000,-Kč Rozpočtováno: 100 386 000,- Kč | 81 775 000,-Kč (+ 30 mil.Kč 2. Kolo DFLK) Celkem: 111 775 000,- Kč |
V roce 2012 - Program 99 – 43,621 mil.Kč (43,4% dotačních prostředků) ve schváleném rozpočtovém výhledu byla částka na Grantový fond pro rok 2013 (20 566 000,-Kč a od roku 2014 -0,-Kč).
- V roce 2012 dosáhly skutečné kapitálové výdaje realizované prostřednictvím kapitoly 920 objemu 137 094,14 tis. Kč z 190 524,13 tis. Kč rozpočtovaných. Na nižším čerpání rozpočtované výše prostředků kapitoly 920 v úhrnné výši 53 429,99 tis. Kč. Prostředky na spolufinancování a předfinancování projektů, ale jejichž realizace byla oddálena na rok 2013 případně termín pozdější. Mezi tyto projekty s nejvýznamnějšími dosaženými úsporami v rozpočtu 2012 lze například uvést:
IOP – Rozvoj služeb eGovernmentu v LK s dosaženou úsporou ve výši 56 960 tis. Kč,
OP-ŽP – Zlepšení tepelně technických vlastností obvodových konstrukcí - SŠ řemesel a služeb, Jablonec nad Nisou, s celkovou úsporou ve výši 47 171 tis. Kč,
ROP – Revitalizace městských lázní na galerijní objekt s úsporou ve výši 40 860 tis. Kč,
Cíl 3 - Rekonstrukce příhraničních komunikací a mostů po povodních 2010 s úsporou ve výši 38 874 tis. Kč,
IOP - Krajský standardizovaný projekt ZZS LK "operační středisko ZZS" s úsporou ve výši 24 846 tis. Kč,
ROP - Rekonstrukce OA Liberec - půdní vestavba s úsporou ve výši 18 610 tis. Kč,
Cíl 3 - Nová Hřebenovka česko-saská část s úsporou ve výši 15 433 tis. Kč a
Transformace pobytového zařízení - Domov pro osoby se zdravotním postižením Mařenice s úsporou ve výši 15 079 tis. Kč.
- V roce 2012 dosáhl objem upraveného rozpočtu v kapitole 923 částky 1 152 167,49 tis. Kč a skutečné čerpání kapitoly pak dosáhlo hodnoty 433 098,95 tis. Kč.
- V přípravě rozpočtu byly jednotlivými resorty předloženy návrhy na jimi požadované výdaje pro rok 2012, které o více jak 55% překračovaly zdrojové možnosti rozpočtu kraje na rok 2012:
- celkový objem resorty požadovaných výdajů v roce 2012 3 623 378 tis. Kč
- celkový objem RK schváleného příjmového rámce 2012 2 328 000 tis. Kč
- převis požadovaných výdajů nad dosažitelnými příjmy 1 295 378 tis. Kč
- Upravený rozpočet kraje 2012, do kterého bylo promítnuto celkem 331 přijatých a schválených změn rozpočtu.
- Výběr některých výdajů: BESIP včetně kampaně proto nepřiměřené rychlosti (13 450 tis. Kč), výdaje na výměny oken v resortu školství (22 000 tis. Kč), konzultační, poradenské a právní služby (12 360 tis. Kč),
- Ve výkazu zisků a ztrát:
Jiné pokuty a penále: 15 941 tis. Kč - jsou odvody za porušení rozpočtové kázně – z těch největších Projekt Tomovy parky za 8 559 tis. Kč, Projekt silnice II/278 Český Dub – Hodkovice za 5 302 tis. Kč, Projekt silnice III/26832 Srní – Provodín za 1 000 tis. Kč
Manka a škody: 6 868 tis. Kč - jsou odpisy nerealizované projektové dokumentace – Projekt Podnikání a inovace za 2 142 tis. Kč, Projekt CVLK za 2941 tis. Kč, Projekt Příprava energ.služeb za 1 785 tis. Kč
- Rizika pro další roky:
- splácení toho času odložených plateb jistiny z úvěrů včetně úroků (zejména od r. 2013 a dále),
- možné restrikce daňových příjmů v rozpočtových letech (ve vývojové řadě degresivní trend, ale stále horší predikce ČNB…),
- aktuální investiční záměry kraje a reálnost evropských dotací,
- výrazně progresivní trend potřeb v dopravní obslužnosti s dopadem jen pro rozpočet kraje,
- progresivní trend potřeb v sociálních službách (rozpočet státu a kraje),
- progresivní trend v oblasti výdajů ve zdravotnictví, např. platy ve zdravotnictví atd.),
- silnice a mosty na II. a III. tř. v majetku kraje (stále nevypořádaný povodňový stav z roku 2009) a obnova území,
- degrese dotací ze státního rozpočtu, např. výkon státní správy, přímé náklady ve školství atp.
- časový nesoulad při proplácení zpětně vynaložených výdajů u projektů spolufinancovaných z EU, možné dopady vzhledem k problémům v Regionálních radách atd.
Kontrolní skupina se zabývala plněním současného rozpočtu, tak také střednědobým rozpočtovým výhledem Libereckého kraje na roky 2013 – 2016
- Finanční náročnost kapitálových výdajů plánovaných v rámci rozpočtového výhledu pro roky 2013 - 16. Z dosavadního trendu vývoje je možné předpokládat další zadlužení kraje z titulu náročnosti kapitálových výdajů plánovaných v rámci stávajícího i nově zpracovaného Rozpočtového výhledu do r. 2016. Je viditelné, že „požadavky“ kraje jsou větší nežli „možnosti“, tj. progrese v zadlužení by pokračovala.
2) Dopad pokračující možné restrikce daňových příjmů kraje ze sdílených daní vybíraných státem, která se projeví zejména u DPH, viz níže uvedené číselné hodnoty:
restrikce daň. příjmů …skut. roku 2008 … 2,387 mld. Kč
2012 … 2,119 mld. Kč
plán 2016 ….2,165 mld. Kč
Potencionálně je možné pokračující zvýšené riziko nižšího inkasa sdílených daní, zejména u výběru DPH !
Splácení úvěrů krajem vč. úroků také představuje významné riziko. Je to viditelné, zejména v progresivní vývojové řadě splácení odložených jistin a úroků
2013 ………………………... 93,5 mil. Kč
2016 a dále po tomto roce … 901,5 mil. Kč
- Progrese výrazných nároků provozních výdajů u většiny odvětví kraje, ale i krajem zřizované příspěvkové organizace. Ze všech platných dokumentů je v rámci vývojových řad tento trend zřejmý a pochopitelný.
4) Přetrvávající (a stále se stupňující) degrese u kapitálových a ostatních dotací ze státního rozpočtu zejména na oblast dopravy, sociálních věcí, zdravotnictví, životního prostředí, výkonu státní správy, atd.
Kapitálové výdaje mohou přinést riziko vzhledem k degresivně pojatému vývoji, který se projevuje zejména v chybějících zdrojích. Představy a nároky jednotlivých odvětví, zřizovaných organizací a rovněž příspěvkových organizací jsou oproti tomu enormní,
plán 2013 … 179,9 mil. Kč
plán 2016 … 23,5 mil. Kč
Kapitálové výdaje jsou zařazovány dle disponibilních možností kraje do schválených rozpočtů, ale zejména i v rámci rozpočtových změn v průběhu roků. Výše uvedený fakt může vyvolat nátlak na další možné zadlužení kraje, které je nyní relativně příznivé ve srovnání s jinými kraji. Značnou míru rizika představuje každoročně oblast sociálních služeb, na jedné straně je evidentní restrikce státu a to může na druhé straně vyvolat enormní dopad do rozpočtu kraje v této nanejvýš citlivé oblasti.
5) Spolufinancování projektů z fondů EU představuje také mírné riziko a to v nárůstu podílu kofinancování a předfinancování nákladů, a také vznik možné chyby či omylu spočívající v případném nároku financování z fondů EU, apod.
2013 ….. 28,9 mil. Kč
2016 … 108,3 mil. Kč
Marek Pieter, náměstek hejtmana pro řízení resortu ekonomiky, investic, správy majetku a informatiky
Další aktuality
Tradiční předvánoční setkání starostů měst a obcí s radou kraje se zabývalo aktuálními tématy
- 05. 12. 2024
- Cestovní ruch
- Doprava
- Dotace a granty
- Ekonomika
- Kultura
- Majetek a investice
- Rozvoj
- Sociální
- Školství
- Zdravotnictví
- Životní prostředí
Rozpočet na příští rok schválen. Kraj rovněž zakládá dvě obchodní společnosti pro energetické projekty
- 26. 11. 2024
- Ekonomika
- Rozvoj