Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Závěrečný účet LK za rok 2012

Mgr. Langer Jiří

  • 25. 06. 2013 16:10
  • Ekonomika

Sdílet článek

Celkové skutečné příjmy kraje v roce 2012 dosáhly objemu 6 856 285 tis. Kč a celkové skutečné výdaje kraje v roce 2012 dosáhly úrovně 7 022 239 tis. Kč. Saldo příjmů a výdajů kraje dosáhlo v roce 2012 výše  -165 954 tis. Kč.

Rozpočtově:

                                                                                                                            v tis. Kč

 

Ukazatel

Schválený rozpočet

Rozpočet po změnách

skutečnost

plnění

Daňové příjmy

2 076 000

2 082 464

2 194 817

105,40%

Nedaňové příjmy

166 991

330 072

353 309

107,04%

Kapitálové příjmy

19 541

19 548

100,04%

Přijaté transfery

84 887

4 289 139

4 288 611

99,99%

Příjmy celkem po konsolidaci

2 327 878

6 721 217

6 856 285

102,01%

Běžné výdaje

2 136 130

6 774 705

6 358 365

93,85%

Kapitálové výdaje

144 873

1 313 386

663 874

50,55%

Výdaje celkem po konsolidaci

2 281 003

8 088 091

7 022 239

86,82%

Saldo příjmů a výdajů

46 875

-1 366 875

-165 954

x

 

 . Výsledné záporné saldo hospodaření kraje je kryto změnou stavu finančních prostředků na bankovních účtech kraje a finančními prostředky z částečného čerpání úvěrových zdrojů na „program“ revitalizaci mostů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje.

Účetně:

HV2012 = disponibilní zdroje k 31.12.2012 ( 1 085 518 850,89) – kapitola 923 (852 995 829,1) = 232 484 540,39

 

 

  1. Stav úvěrů:

 

 

Nesplaceno k 31.12.2013

Úvěr na program „Revitalizace pozemních komunikací na území Libereckého kraje“ v celkové hodnotě do 750 000 tis. Kč -  Výše nesplaceného úvěru k  31.12.                                                  

  656 220 870,45 Kč

Úvěr na program „Komplexní revitalizace mostů na silnicích II. a III. třídy na území Libereckého kraje“ v celkové hodnotě do 500 000 tis. Kč  - Výše nesplaceného úvěru k 31.12.                                                 

243 859 192,11 Kč – úvěr bude dočerpán v roce 2013

Úvěr převzatý od Krajské nemocnice Liberec, p.o., na "Zajištění financování výstavby, rekonstrukce a dostavby centrálního stravovacího provozu KNL" v celkové hodnotě 193 900 tis. Kč. - Výše nesplaceného úvěru k 31.12.                                                 

38 770 000,-- Kč

Smlouva o dílo č. OLP/570/2012 k veřejné zakázce „Výměna otvorových výplní na objektech Libereckého kraje resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu“ („dodavatelský úvěr“) 83 474 005,33 Kč  - Výše nesplaceného předpokládaného závazku k 31.12.                                                  

 61 474 005,33 Kč

Celkem půjčeno:

1 527 374 005,33 Kč

Celkem neuhrazeno:

1 000 324 067,89 Kč

 

Na splátky jistin a úroků budeme muset dát v roce 2013 o 41,57 mil. Kč více tj. 131,453 mil. Kč.

 

Celkové zadlužení k celkovým příjmům představuje výši 14,08%. Celkové zadlužení k daňovým příjmům představuje výši 45,6%.

 

  1. Výsledek hospodaření po zdanění dle výkazu zisku a ztráty ve výši 294 916,03 tis. Kč  po zdanění - nic nevypovídá o disponibilních zdrojích kraje využitelných v následujícím období. Pro stanovení objemu disponibilních finančních prostředků využitelných krajem v dalších rozpočtových obdobích může být použit objem finančních zdrojů alokovaných na základních běžných účtech a běžných účtech fondů  kraje, který  k 31. 12. 2012 činil 1 085 518 850,89. Kč.

 

  1. Pro rok 2012 byl Libereckému kraji znovu potvrzen národní rating na úrovni stupně Aa1.cz se stabilním výhledem.

 

  1. Majetek LK - 14 944 492 688,54

 

 

  1. Vývoj dotační politiky:

 

 

 

 

2012

2013

925

Sociální fond

3 500,00

3 500,00

931

krizový fond

1 000,00

9 675,00

932

fond ochrany vod

18 000,00

18 000,00

933

fond požární ochrany

14 000,00

 

934

lesnický fond

7 000,00

 

935

grantový fond

45 750,00

50 600,00

936

fond kulturního dědictví

5 000,00

 

 

Celkem

Čerpáno: 94 250 000,-Kč

Rozpočtováno:

100 386 000,- Kč

81 775 000,-Kč (+ 30 mil.Kč 2. Kolo DFLK)

Celkem:

111 775 000,- Kč

           

V roce 2012 - Program 99 – 43,621 mil.Kč (43,4% dotačních prostředků) ve schváleném rozpočtovém výhledu byla částka na Grantový fond pro rok 2013 (20 566 000,-Kč a od roku 2014 -0,-Kč).

 

  1. V roce 2012 dosáhly skutečné kapitálové výdaje realizované prostřednictvím kapitoly 920 objemu 137 094,14 tis. Kč z 190 524,13 tis. Kč rozpočtovaných. Na nižším čerpání rozpočtované výše prostředků kapitoly 920 v úhrnné výši 53 429,99 tis. Kč. Prostředky na spolufinancování a předfinancování projektů, ale jejichž realizace byla oddálena na rok 2013 případně termín pozdější. Mezi tyto projekty s nejvýznamnějšími dosaženými úsporami v rozpočtu 2012 lze například uvést:

IOP – Rozvoj služeb eGovernmentu v LK s dosaženou úsporou ve výši 56 960 tis. Kč,

OP-ŽP – Zlepšení tepelně technických vlastností obvodových konstrukcí - SŠ řemesel a služeb, Jablonec nad Nisou,  s celkovou úsporou ve výši 47 171 tis. Kč,

ROP – Revitalizace městských lázní na galerijní objekt s úsporou ve výši 40 860 tis. Kč,

Cíl 3 - Rekonstrukce příhraničních komunikací a mostů po povodních 2010 s úsporou ve výši 38 874 tis. Kč,

IOP - Krajský standardizovaný projekt ZZS LK "operační středisko ZZS" s úsporou ve výši 24 846 tis. Kč,

ROP - Rekonstrukce OA Liberec - půdní vestavba s úsporou ve výši 18 610 tis. Kč,

Cíl 3 - Nová Hřebenovka česko-saská část s úsporou ve výši 15 433 tis. Kč a

Transformace pobytového zařízení - Domov pro osoby se zdravotním postižením Mařenice s úsporou ve výši 15 079 tis. Kč.

 

  1. V roce 2012 dosáhl objem upraveného rozpočtu v kapitole 923 částky 1 152 167,49 tis. Kč a skutečné čerpání kapitoly pak dosáhlo hodnoty 433 098,95 tis. Kč.

 

  1. V přípravě rozpočtu byly jednotlivými resorty předloženy návrhy na jimi požadované výdaje pro rok 2012, které o více jak 55% překračovaly zdrojové možnosti rozpočtu kraje na rok 2012:
  • celkový objem resorty požadovaných výdajů v roce 2012              3 623 378 tis. Kč 
  • celkový objem RK schváleného příjmového rámce 2012                 2 328 000 tis. Kč
  • převis požadovaných výdajů nad dosažitelnými příjmy                  1 295 378 tis. Kč

 

  1. Upravený rozpočet kraje 2012, do kterého bylo promítnuto celkem 331 přijatých a schválených změn rozpočtu.
  2. Výběr některých výdajů: BESIP včetně kampaně proto nepřiměřené rychlosti (13 450 tis. Kč), výdaje na výměny oken v resortu školství (22 000 tis. Kč), konzultační, poradenské a právní služby (12 360 tis. Kč),
  3. Ve výkazu zisků a ztrát:

Jiné pokuty a penále: 15 941 tis. Kč -  jsou odvody za porušení rozpočtové kázně – z těch největších Projekt Tomovy parky za 8 559 tis. Kč, Projekt silnice II/278 Český Dub – Hodkovice za 5 302 tis. Kč, Projekt silnice III/26832 Srní – Provodín za 1 000 tis. Kč

 

Manka a škody: 6 868 tis. Kč - jsou odpisy nerealizované projektové dokumentace – Projekt Podnikání a inovace za 2 142 tis. Kč, Projekt CVLK za 2941 tis. Kč, Projekt Příprava energ.služeb za 1 785 tis. Kč

 

  1. Rizika pro další roky:
  • splácení toho času odložených plateb jistiny z úvěrů včetně úroků (zejména od r. 2013 a dále),
  • možné restrikce daňových příjmů v rozpočtových letech (ve vývojové řadě degresivní trend, ale stále horší predikce ČNB…),
  • aktuální investiční záměry kraje a reálnost evropských dotací,
  • výrazně progresivní trend potřeb v dopravní obslužnosti s dopadem jen pro rozpočet kraje,
  • progresivní trend potřeb v sociálních službách (rozpočet státu a kraje),
  • progresivní trend v oblasti výdajů ve zdravotnictví, např. platy ve zdravotnictví atd.),
  • silnice a mosty na II. a III. tř. v majetku kraje (stále nevypořádaný povodňový stav z roku 2009) a obnova území,
  • degrese dotací ze státního rozpočtu, např. výkon státní správy, přímé náklady ve školství atp.
  • časový nesoulad při proplácení zpětně vynaložených výdajů u projektů spolufinancovaných z EU, možné dopady vzhledem k problémům v Regionálních radách atd.

Kontrolní skupina se zabývala plněním současného rozpočtu, tak také střednědobým rozpočtovým výhledem Libereckého kraje na roky 2013 – 2016

  1. Finanční náročnost kapitálových výdajů plánovaných v rámci rozpočtového výhledu  pro roky 2013 - 16. Z dosavadního trendu vývoje je možné předpokládat další zadlužení kraje z titulu náročnosti kapitálových výdajů plánovaných v rámci stávajícího i nově zpracovaného Rozpočtového výhledu do r. 2016. Je viditelné, že „požadavky“ kraje jsou větší nežli „možnosti“, tj. progrese v zadlužení by pokračovala.

 

2) Dopad pokračující možné restrikce daňových příjmů kraje ze sdílených daní vybíraných státem, která se projeví zejména u DPH, viz níže uvedené číselné hodnoty:

restrikce daň. příjmů …skut. roku 2008 … 2,387 mld. Kč

                                                      2012 … 2,119 mld. Kč

                                              plán 2016 ….2,165 mld. Kč

Potencionálně je možné pokračující zvýšené riziko nižšího inkasa sdílených daní, zejména u výběru DPH !

Splácení úvěrů krajem vč. úroků také představuje významné riziko. Je to viditelné, zejména v progresivní vývojové řadě splácení odložených jistin a úroků

                  2013 ………………………... 93,5 mil. Kč

                  2016 a dále po tomto roce … 901,5 mil. Kč

 

  1. Progrese výrazných nároků provozních výdajů u většiny odvětví kraje, ale i krajem zřizované příspěvkové organizace. Ze všech platných dokumentů je v rámci vývojových řad tento trend zřejmý a pochopitelný.

 

4)  Přetrvávající (a stále se stupňující) degrese u kapitálových a ostatních dotací ze státního rozpočtu zejména na oblast dopravy, sociálních věcí, zdravotnictví, životního prostředí, výkonu státní správy, atd.

Kapitálové výdaje mohou přinést riziko vzhledem k degresivně pojatému vývoji, který se projevuje zejména v chybějících zdrojích. Představy a nároky jednotlivých odvětví, zřizovaných organizací a rovněž příspěvkových organizací jsou oproti tomu enormní,

                  plán 2013 … 179,9 mil. Kč

                  plán 2016 …   23,5 mil. Kč

Kapitálové výdaje jsou zařazovány dle disponibilních možností kraje do schválených rozpočtů, ale zejména i v rámci rozpočtových změn v průběhu roků. Výše uvedený fakt může vyvolat nátlak na další možné zadlužení kraje, které je nyní relativně příznivé ve srovnání s jinými kraji. Značnou míru rizika představuje každoročně oblast sociálních služeb, na jedné straně je evidentní restrikce státu a to může na druhé straně vyvolat enormní dopad do rozpočtu kraje v této nanejvýš citlivé oblasti.

 

5)  Spolufinancování projektů z fondů EU představuje také mírné riziko a to v nárůstu podílu kofinancování a předfinancování nákladů, a také vznik možné chyby či omylu spočívající v případném nároku financování z fondů EU, apod.

                  2013 ….. 28,9 mil. Kč

                  2016 … 108,3 mil. Kč

Marek Pieter, náměstek hejtmana pro řízení resortu ekonomiky, investic, správy majetku a informatiky

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky