Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Stačí tahat za lano. Turisty přes Nisu přepraví transborder

Jan Mikulička

odborný zaměstnanec vztahů s veřejností

  • 24. 02. 2021 15:50
  • Cestovní ruch

Sdílet článek

Vlastními silami se přepravit přes řeku Nisu mohou ti, kteří zavítají pod hrad Hamrštejn. Jedenáct sezon zde slouží turistům transborder – samoobslužný přepravník, který tvoří visutá lávka na ruční pohon. Kabinou pohybují cestující tím, že tahají za lano. Jde o první zařízení svého druhu v Česku.

Projekt pochází od architekta Martina Rajniše. Zařízení nahradilo lávku strženou povodní v roce 2010, dnes je součástí turistické stezky i cyklostezky. Díky tomuto technickému unikátu se lze dopravit od Andělské hory u Chrastavy do Machnína u Liberce.

„Nabízí se otázka, proč se tento jednoduchý způsob přepravy lidí přes vodu nebo hluboký terén nevyužívá častěji. Transbordér  pod Hamrštejnem je nejen účelné zařízení, ale i turistická zajímavost, kterou milují zvláště děti,“ říká Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Zkušební provoz začal 10. 10. 2010 v 10.10. Již za necelé čtyři roky prošel transborder generální rekonstrukcí, která spočívala ve výměně základní nosné konstrukce a doplnění ochranných prvků. Stalo se tak proto, že na jeho stavbu  bylo použito dřevo, u něhož nebyly provedeny testy na napadení dřevokaznými houbami. Jak se však záhy ukázalo, napadeno bylo.

Transbordér se v historii často používal k překonávání vodních toků, kterými pluly velké lodě. Postavit transbordér bylo podstatně levnější a rychlejší, než stavba vysokého mostu. Převézt se na druhou stranu bylo koneckonců i pohodlnější, než šplhání vzhůru a pak zase dolů. Inspirací pro český transbordér se stal jeho německý kolega z Porúří, který dopravuje lidi přes řeku Niers u Mönchengladbachu.

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky