Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Smlouva o vzájemné spolupráci na železniční trati Szklarska Poręba Górna – Kořenov již platí

  • 16. 12. 2013 12:03

Sdílet článek

Podpis mezinárodní Smlouvy o vzájemné spolupráci na úseku železniční tratě Szklarska Poręba Górna – Kořenov se uskutečnil v pátek 13. prosince ve Společenském sále na nádraží v Kořenově. Podepsali ji hejtman Libereckého kraje Martin Půta a vicemaršálek Dolnoslezského vojvodství Jerzy Łużniak.

Před podpisem se polská a česká delegace cestovala symbolicky vlakem z nádraží Szklarska Poręba Górna do Kořenova s přestupem v Harrachově. Účastníci navštívili Muzeum železnice v Kořenově a na závěr Muzeum Jizerských hor na Jizerce, kde o životě vyprávěl místní horal Josef Pepino Krutský.

„Předmětem smlouvy je vymezení práv a povinností Libereckého kraje a Dolnoslezského vojvodství při zajišťování a organizaci veřejné železniční hromadné dopravy v přeshraničním pásmu na úseku železniční tratě Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba, Górna tak, aby byla efektivní a atraktivní pro cestující, a také přijatelná z ekonomického hlediska jak pro objednatele, tak i dopravce,” píše se ve smlouvě.

V roce 2008 byla podána projektová žádost o spolufinancování z Operačního programu přeshraniční spolupráce 2007-2013 Česká republika - Polská republika na revitalizaci železniční tratě Szklarska Poręba - Harrachov společně Dolnoslezským vojvodstvím - Dolnoslezská správa silnic a železnic a Správou železniční dopravní cesty s.o. za podpory Libereckého kraje. Celkové způsobilé výdaje obou partnerů byly přes 5 mil Euro.

“Hlavním cílem projektu bylo zvýšení turistické atraktivity Krkonoš a Jizerských hor díky provozování železniční turistické dopravy mezi městy Szklarska Poręba a Harrachov, která zároveň umožnila lepší dostupnost střediska běžeckého lyžování na Polaně Jakuszycké,” připomněl hejtman..

Železniční trať Szklarska Poręba Górna - Harrachov se nalézá na území Polské republiky (cca 13,2 km, v rámci evidenčního systému PKP byla označena číslem 311) a na území České republiky (cca 1,1 km, v českém evidenčním systému označena číslem 036). Na území Polské republiky je vlastníkem tratě od ledna roku 2008 Województwo Dolnośląskie a jejím správcem je Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, na území ČR je jejím správcem správce železniční infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, s.o. - SŽDC a vlastníkem stát.

“Na této železniční trati nebyla více než 60 let provozována osobní doprava, nákladní doprava zde byla provozována v omezeném rozsahu do roku 1995. V souvislosti s touto situací musela zavedení osobních vlaků zajišťujících efektivní osobní dopravu, a časově atraktivní ve vztahu k ostatním dopravním prostředkům, předcházet její generální oprava, zejména na polské straně,” uvedla jednatelka společnosti KORID LK Stanislava Jakešová, jedna z iniciátorek projektu.

Podle ní plánovaný rozsah opravy zabezpečil bezpečné vedení železniční dopravy jak v letním, tak i zimním období, a zároveň dosažení tzv. traťové rychlosti ve výši 50-60 km/h.

Realizace tohoto projektu má podstatný vliv na vzrůst míry turistické atraktivity středisek v polské a české části Krkonoš. Došlo ke zvýšení dostupnosti střediska zimních sportů v Jakuszycích, které je jedním z hlavních center běžeckého lyžování na území Polska. Navíc umožní turistům navštěvujícím okolí města Szklarska Poręba jednodušší dopravu (díky spojení s rozvinutou českou železniční sítí) do míst, které jsou v rámci České republiky turisticky atraktivní. Nejvíce využívané jsou cesty do Harrachova.

Smlouvu přivítala i starostka Harrachova Eva Zbrojová: “ Potvrzuje se, že díky spojení s Polskem se zvýšil počet turistů, ale hlavně se zkrátilo období mimosezónní. Polští hosté k nám jezdí i brzy na jaře i dlouho na podzim.”

Dolnoslezské vojvodství společně s Libereckým krajem po revitalizaci zahájilo provozování pravidelné osobní dopravy v relaci Tanvald - Harrachov - Szklarska Poręba Gorna, také zavádění příležitostných jízd (např. během Světového poháru ve skocích na lyžích nebo Biegu Piastów apod.) a turistických jízd vedených historickými vozidly.

Správcem železniční infrastruktury zrekonstruované v rámci projektu je Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, na polské straně a SŽDC na české straně. Jedná se o infrastrukturu veřejnou nekomerčního charakteru.

Dopravu na této trati zajišťuje na základě smlouvy s Libereckým krajem od roku 2010 dopravce GW Train Regio a.s. Podle zástupců společnosti bude nyní nejbližším úkolem zajistit vlakovou dopravu bez přestupu v Harrachově, aby se  zvýšil komfort cestujících.

Oproti jízdním řádům pro období 2012/2013 bude v období 2013/2014 v sezóně (léto, zima, víkendy) veden jeden pár vlaků mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou  navíc.

 

 

Doprava

Smluvní rozsah zajištění obslužnosti (vlakokilometry)

Kompenzace (Kč/vlkm)

Smluvní výše kompenzace (Kč)

2013

14 458

231,79

3 345 045

2014

14 871

227,59

3 384 473

P.S.: Obdobnou částku platí i polská strana!

Vyšší cena dopravního výkonu, nesrovnatelná s kalkulacemi výkonů na ostatních tratích v Libereckém kraji, je dána specifikem těchto vymezených přeshraničních výkonů, kdy na nízký počet kilometrů jsou vázány vysoké fixní náklady

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky