Smlouva o vzájemné spolupráci na železniční trati Szklarska Poręba Górna – Kořenov již platí
- 16. 12. 2013 12:03
Podpis mezinárodní Smlouvy o vzájemné spolupráci na úseku železniční tratě Szklarska Poręba Górna – Kořenov se uskutečnil v pátek 13. prosince ve Společenském sále na nádraží v Kořenově. Podepsali ji hejtman Libereckého kraje Martin Půta a vicemaršálek Dolnoslezského vojvodství Jerzy Łużniak.
Před podpisem se polská a česká delegace cestovala symbolicky vlakem z nádraží Szklarska Poręba Górna do Kořenova s přestupem v Harrachově. Účastníci navštívili Muzeum železnice v Kořenově a na závěr Muzeum Jizerských hor na Jizerce, kde o životě vyprávěl místní horal Josef Pepino Krutský.
„Předmětem smlouvy je vymezení práv a povinností Libereckého kraje a Dolnoslezského vojvodství při zajišťování a organizaci veřejné železniční hromadné dopravy v přeshraničním pásmu na úseku železniční tratě Kořenov - Harrachov - Szklarska Poręba, Górna tak, aby byla efektivní a atraktivní pro cestující, a také přijatelná z ekonomického hlediska jak pro objednatele, tak i dopravce,” píše se ve smlouvě.
V roce 2008 byla podána projektová žádost o spolufinancování z Operačního programu přeshraniční spolupráce 2007-2013 Česká republika - Polská republika na revitalizaci železniční tratě Szklarska Poręba - Harrachov společně Dolnoslezským vojvodstvím - Dolnoslezská správa silnic a železnic a Správou železniční dopravní cesty s.o. za podpory Libereckého kraje. Celkové způsobilé výdaje obou partnerů byly přes 5 mil Euro.
“Hlavním cílem projektu bylo zvýšení turistické atraktivity Krkonoš a Jizerských hor díky provozování železniční turistické dopravy mezi městy Szklarska Poręba a Harrachov, která zároveň umožnila lepší dostupnost střediska běžeckého lyžování na Polaně Jakuszycké,” připomněl hejtman..
Železniční trať Szklarska Poręba Górna - Harrachov se nalézá na území Polské republiky (cca 13,2 km, v rámci evidenčního systému PKP byla označena číslem 311) a na území České republiky (cca 1,1 km, v českém evidenčním systému označena číslem 036). Na území Polské republiky je vlastníkem tratě od ledna roku 2008 Województwo Dolnośląskie a jejím správcem je Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, na území ČR je jejím správcem správce železniční infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, s.o. - SŽDC a vlastníkem stát.
“Na této železniční trati nebyla více než 60 let provozována osobní doprava, nákladní doprava zde byla provozována v omezeném rozsahu do roku 1995. V souvislosti s touto situací musela zavedení osobních vlaků zajišťujících efektivní osobní dopravu, a časově atraktivní ve vztahu k ostatním dopravním prostředkům, předcházet její generální oprava, zejména na polské straně,” uvedla jednatelka společnosti KORID LK Stanislava Jakešová, jedna z iniciátorek projektu.
Podle ní plánovaný rozsah opravy zabezpečil bezpečné vedení železniční dopravy jak v letním, tak i zimním období, a zároveň dosažení tzv. traťové rychlosti ve výši 50-60 km/h.
Realizace tohoto projektu má podstatný vliv na vzrůst míry turistické atraktivity středisek v polské a české části Krkonoš. Došlo ke zvýšení dostupnosti střediska zimních sportů v Jakuszycích, které je jedním z hlavních center běžeckého lyžování na území Polska. Navíc umožní turistům navštěvujícím okolí města Szklarska Poręba jednodušší dopravu (díky spojení s rozvinutou českou železniční sítí) do míst, které jsou v rámci České republiky turisticky atraktivní. Nejvíce využívané jsou cesty do Harrachova.
Smlouvu přivítala i starostka Harrachova Eva Zbrojová: “ Potvrzuje se, že díky spojení s Polskem se zvýšil počet turistů, ale hlavně se zkrátilo období mimosezónní. Polští hosté k nám jezdí i brzy na jaře i dlouho na podzim.”
Dolnoslezské vojvodství společně s Libereckým krajem po revitalizaci zahájilo provozování pravidelné osobní dopravy v relaci Tanvald - Harrachov - Szklarska Poręba Gorna, také zavádění příležitostných jízd (např. během Světového poháru ve skocích na lyžích nebo Biegu Piastów apod.) a turistických jízd vedených historickými vozidly.
Správcem železniční infrastruktury zrekonstruované v rámci projektu je Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, na polské straně a SŽDC na české straně. Jedná se o infrastrukturu veřejnou nekomerčního charakteru.
Dopravu na této trati zajišťuje na základě smlouvy s Libereckým krajem od roku 2010 dopravce GW Train Regio a.s. Podle zástupců společnosti bude nyní nejbližším úkolem zajistit vlakovou dopravu bez přestupu v Harrachově, aby se zvýšil komfort cestujících.
Oproti jízdním řádům pro období 2012/2013 bude v období 2013/2014 v sezóně (léto, zima, víkendy) veden jeden pár vlaků mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou navíc.
Doprava | Smluvní rozsah zajištění obslužnosti (vlakokilometry) | Kompenzace (Kč/vlkm) | Smluvní výše kompenzace (Kč) |
2013 | 14 458 | 231,79 | 3 345 045 |
2014 | 14 871 | 227,59 | 3 384 473 |
P.S.: Obdobnou částku platí i polská strana!
Vyšší cena dopravního výkonu, nesrovnatelná s kalkulacemi výkonů na ostatních tratích v Libereckém kraji, je dána specifikem těchto vymezených přeshraničních výkonů, kdy na nízký počet kilometrů jsou vázány vysoké fixní náklady.