Příhraniční regiony z Trojzemí chtějí rychleji vlakem do Prahy i do Berlína
- 13. 02. 2019 00:00
- Doprava
Konferenci „Trojzemí není konečnou stanicí“ uspořádal Liberecký kraj ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji (KORID LK). Trojstranné setkání odborníků z dopravy z České republiky, Polska a Německa se uskutečnilo na radnici v občanském sále sousední Žitavy. Na setkání přijali pozvání nejen dopravní odborníci, ale i představitelé státní správy a samosprávy z oblasti dopravy a také zástupci ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty a horní i dolní komory Parlamentu ČR. Konference měla zhodnotit stávající podobu společné vlakové dopravy v euroregionu. Současně byla prvním impulzem tří zemí pro zlepšení vlakové dopravy do hlavního města Prahy.
„Z jízdního řádu z roku 1937 a 1938 snadno zjistíte, že motorový vlak mezi Libercem a Prahou jel tenkrát 2 hodiny 35 minut, což je vlastně stejné jako dnes,“ uvedl na začátku konference hejtman Martin Půta. „Nejen náš kraj, ale všechny sousední regiony by uvítaly zlepšení vlakového napojení na Prahu. Za posledních třicet let už stát nechal udělat třináct různých studií, ale ke zrychlení trasy Liberec-Praha stejně nedošlo,“ dodal Půta.
„Zatímco železniční doprava v rámci Euroregionu Nisa funguje a cestující rádi využívají benefitů například v podobě jednodenní síťové jízdenky EURO-NISA-TICKET, cestu do Prahy vlakem z Liberce podniká jen milovník železnic a ten, kdo rád z vlakové soupravy pozoruje pomalu ubíhající okolní krajinu,“ dodává náměstek pro dopravu Jan Sviták.
Kromě zkušeností z železniční dopravy v německém, českém a polském příhraničí přítomní diskutovali i o strategii a rozvoji dopravy a o memorandu, které by mohlo v budoucnu vzniknout. Svobodný stát Sasko by uvítal propojení Liberce s Berlínem. Tuto iniciativu by také ocenilo Dolnoslezské vojvodství, které by chtělo rychlejší spojení mezi jejich hlavním městem Vratislaví a Berlínem.
Polská strana také znovu vyslechla připomínku k nízké rychlosti vlaků, které přejíždí mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou. “Není možné, aby ty dva kilometry přes polské území vlak jezdil maximálně třicítkou. Na české straně je zrekonstruovaná železniční trať, jezdí po ní moderní soupravy německého vlastníka, kterého jsme vysoutěžili společně s německým sdružením ZVON. Pokud se nám nepodaří vyřešit ani tuto maličkost z pohledu železnice v Evropě, jenom těžko mohou obyvatelé našeho regionu věřit tomu, že spolu umíme mluvit v Evropské unii i o větších a důležitějších věcech,“ zakončil setkání hejtman Martin Půta