Zdá se, že používáte prohlížeč, který nepodporuje dnešní standard pro zobrazování obsahu na webu. To může způsobit, že některé části webu nemusí fungovat správně. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, který současné standardy splňuje.

Nastavení cookies

"Cookies" jsou malé soubory prohlížeče, které nám umožňují dočasně ukládat informace ohledně vašeho zařízení a vás, jako uživatele, výhradně v době, kdy procházíte web Libereckého kraje. Tyto soubory nám pomáhají získat informace o návštěvnosti a chování uživatelů, na základě kterých web průběžně vylepšujeme.

Přeskočit navigaci a přesunout k obsahu

Upozornění

Otevírací doba Krajského úřadu Libereckého kraje během svátků: 23. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 27. 12. 2024 – pátek – úřad uzavřen, 30. 12. 2024 – pondělí – úřední den – podatelna otevřena do 17:00 hodin, 31. 12. 2024 – úterý – úřad otevřen pro veřejnost do 12:00 hodin

Přeskočit obsah stránky a přesunout k patičce

Počet dopravních nehod v Libereckém kraji vzrostl. Ubylo úmrtí a vážných zranění

Mgr. Filip Trdla

tiskový mluvčí kraje a krajského úřadu

  • 11. 10. 2024 08:24
  • Doprava

Sdílet článek

V Libereckém kraji se meziročně zvýšil počet dopravních nehod. Za prvních devět měsíců tohoto roku stoupl oproti stejnému období roku 2023 o bezmála 200 nehod. Nejvíc řidiči bourají na Liberecku, nejméně na Jablonecku. Přestože počet nehod meziročně stoupl, snižuje se počet mrtvých a těžce zraněných. Důvodů, proč tomu tak je, může být několik.

Od začátku ledna do konce září tohoto roku se stalo v ČR celkem 69 312 dopravních nehod. Oproti stejnému období loňského roku je to pokles o 332 nehod. Nehodová bilance v Libereckém kraji se za prvních devět měsíců tohoto roku od té republikové bohužel liší a není příliš lichotivá. Policie eviduje v kraji celkem 3 983 dopravních nehod, což je v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 189 případů. Prvenství v počtu nehod za prvních devět měsíců roku drží okres Liberec, následuje okres Česká Lípa, poté Semily a Jablonec nad Nisou. Pokud bychom se podívali na počet nehod podle zavinění, tak na čele tabulky jsou řidiči motorových vozidel, následují srážky se zvěří a s velkým odstupem nehody zaviněné řidiči nemotorových vozidel. U nehod zaviněných řidiči motorových vozidel je nejčastější příčinou nesprávný způsob jízdy, s velkým odstupem nepřiměřená rychlost i nedání přednosti.

Podle předběžných informací Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky bylo od začátku ledna do konce září 2024 v důsledku dopravních nehod na českých silni-cích usmrceno 338 osob. Meziročně je to o 15 méně. Ve srovnání se situací před 10 lety, tedy s rokem 2014, bylo usmrceno o 135 osob méně, což znamená pokles o neuvěřitelných 29 %. Historicky se letos jedná o druhý nejnižší počet fatalit. O jednu méně bylo evidováno jen v roce 2021. Přestože se v Libereckém kraji zvýšil počet dopravních nehod, je při hlubší analýze patrné, že za řadou čísel existuje také pozitivní trend, podobný tomu celorepublikovému. Meziročně klesl počet mrtvých a těžce zraněných. Zatímco v roce 2023 bylo od ledna do konce září evidováno 16 úmrtí, letos to bylo za stejné období o 4 méně. U těžce zraněných je pokles ještě výraznější. Letos jich policejní statistiky evidují 34, což je o 18 méně než v roce uplynulém.

Zatím nejsou k dispozici analýzy, které by dokázaly s jistotou říct, proč stoupl počet nehod, ale klesá počet mrtvých a těžce zraněných. „Mohou za tím být stále dokonalejší bezpečnostní prvky ve vozech, také kvalitnější silnice a v neposlední řadě vzdělávání řidičů,“ nabízí vysvětlení ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák a pokračuje: „Data naznačují, že se v průběhu let účastníci silničního provozu stávají odpovědnější. Určitě se do toho promítá i to, že se o tématu bezpečnosti více mluví. Lidé více přemýšlí o svém bezpečí ve vozidle, na kole, ale také jako chodci. Přemýšlí o prvcích pasivní bezpečnosti vozidla, stejně jako o reflexních prvcích.“ Nasvědčovala by tomu také čísla ohledně nehod elektrokol a elektrokoloběžek, kterých se v součtu stalo celkem 35, tedy o 14 méně oproti prvním devíti měsícům loňského roku. Letos je pokles usmrcených a těžce zraněných na těchto dopravních prostředcích dosud nulový oproti roku 2023, kdy statistiky uvádějí celkem 4 těžce zraněné. I lehkých zranění je výrazně méně.

Za zvýšeným počtem nehod v Libereckém kraji může být nezkušenost či nepozornost řidičů.  Tvrzení by se mohlo opřít o první místo v kolonce, která má v policejních statistikách označení „druh nehody“. Tam se totiž s 990 kolizemi umístila srážka se zaparkovaným nebo odstaveným autem, následuje 925 případů srážky s pevnou překážkou, za kterou ale také může být i alkohol, nejen nepozornost. Přestože se může zdát číslo vysoké, meziročně došlo k poklesu oproti roku 2023 o 37. Třetí místo si vysloužilo 769 srážek se zvěří. Až pomyslná „bramborová“ medaile patří kolonce s názvem „srážka s jedoucím nekolejovým vozidlem“ – od ledna do září jich policie eviduje 746. V Libereckém kraji dlouhodobě s účastníky silničního provozu pracuje. Snahou je snížit nejen počet nehod, ale také zvýšit bezpečnost na silnicích, jak potvrzuje za Tým silniční bezpečnosti Jan Polák: „Liberecký kraj se v oblasti BESIP zapojuje do republikových projektů, které míří nejen na účastníky silničního pro-vozu, ale také na systém jejich výuky. Příkladem je dlouhodobá podpora dopravní výchovy, podpora seminářů pro pedagogy a preventisty nebo podpora tvorby nových pomůcek. V oblasti motocyklistů se pak Liberecký kraj aktivně účastní projektu Učme se přežít, který zahrnuje nejen kurzy pro veřejnost, ale také tvorbu metodických pomůcek pro učitele autoškol a zkušební komisaře.“

Poklesl meziročně také počet nehod na suchém znečištěném i mokrém povrchu, na posypané silnici s náledím nebo ujetým sněhem, stejně jako na stejném povrchu bez posypu. Liberecký kraj se stará o přibližně 2 000 km silnic druhých a třetích tříd a bezpečnosti na silnicích se věnuje dlouhodobě. Zaměřuje se také na rizikové lokality, kde řidiči nedodržují maximální povolenou rychlost, a pomáhá obcím s identifikací těchto míst. „Netýká se to jen přechodů pro chodce, které jsou jednou z mnoha oblastí, kde překračování maximální povolené rychlosti dlouhodobě řešíme. Liberecký kraj v souvislosti s tím také zaplatil skryté měření vybraných úseků,“ doplňuje statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy Jan Sviták. V minulosti pomohla iniciativa kraje Vratislavicím nad Nisou nebo Raspenavě, kde se osvědčila spolupráce Libereckého kraje, obce a Týmu silniční bezpečnosti. V Raspenavě na základě výsledků měření město zrealizovalo poptávkový přechod pro chodce u základní školy, aby v místě došlo ke zklidnění dopravy.

Tisková zpráva: Jan Polák, Tým silniční bezpečnosti 

Sdílet článek

Zpět
Přeskočit patičku a přesunout na konec stránky Zpět na začátek stránky