Páteřní cyklotrasa Odra Nisa bude mít značení KČT číslo 20
- 22. 10. 2013 17:12
Liberecký kraj uspořádal 22. října pracovní setkání partnerů cyklotrasy Odra Nisa, které se mimo jiné zúčastnili hejtman Martin Půta, náměstkyně hejtmana LK pro cestovní ruch Hana Maierová a radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Tématy pracovního setkání byly:
- Představení projektu Cyklotrasa Odra Nisa,
- Informace o podpoře cyklodopravy v Libereckém kraji z dotačního fondu DOPRAVA pro rok 2013
- Pasportizace páteřních cyklotras „kostry cyklodopravy Libereckého kraje“.
„Páteřní cyklotrasa Odra Nisa (PCON) byla v minulých letech pilotním projektem Libereckého kraje a zatím je součástí zřizovací listiny Krajské správy silnic Libereckého kraje, která se podílela na realizaci jednotlivých úseků cyklotrasy,“ uvedl v úvodu Vladimír Mastník.“.
„Cílem všech jednání o páteřních cyklotrasách a připraveném materiálu ke schválení v orgánech kraje je, aby Liberecký kraj zaujal stanovisko k podpoře, údržbě a správě jednotlivých páteřních cyklotras,“ doplnil hejtman. Liberecký kraj tímto podle něj jednáním ukončil sérii setkaní se zástupci páteřních cyklotras Libereckého kraje. V průběhu roku se totiž již uskutečnila setkání se zástupci Cyklostezky Svaté Zdislavy, Zelené cyklomagistrály Ploučnice a Cyklotrasy Greenway Jizera. V tuto chvíli Liberecký kraj dokončuje zpracování pasportizace jednotlivých výše uvedených projektů kostry sítě cyklodopravy (viz mapka). Pasporty evidují realizovanou a plánovanou projektovou činnost ve všech stupních včetně finanční náročnosti a to samé i ve fázi realizační. Pro odbor dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje tak vznikne podklad pro efektivní nastavení dotačních podprogramů, s ohledem na reálné potřeby partnerů.
„Liberecký kraj do konce roku 2013 projedná v orgánech kraje zprávu s informacemi o současném stavu páteřních cyklotras - kostry cyklodopravy v Libereckém kraji, “ řekla náměstkyně hejtmana Hana Maierová.
Aktivity jednotlivých úseků, které byly v letech 2012-2013 realizovány, představil Tomáš Hampl, externí koordinátor cyklotrasy Odra Nisa pro zajištění odborné inženýrské činnosti.
Zrealizovány byly tyto úseky (mapka1):
Hrádek nad Nisou – opravy místních komunikací poškozených povodní 2010,
Machnín – oprava povrchu místní komunikace vč. dopravního značení pro cyklisty s číselným proznačením Klubu českých turistů č. 20,
Vratislavice nad Nisou – oprava povrchu místní komunikace a dopravního značení v lokalitě Za kinem,
Jablonec nad Nisou – vybudování krátkého úseku v rámci výstavby Bulváru v centru města,
Probíhající projektová a územní příprava před realizací stavby:
Hrádek nad Nisou - křižovatka ulic U Nisy a 1. máje v Hrádku nad Nisou, realizace KSS LK 05/2014,
Hrádek nad Nisou – Chotyně – oprava povrchu místní komunikace,
Chotyně – Gronovka (U Hrabarů) – oprava povrchu místní komunikace + výstavba nové trasy,
Chrastava (před nádražím) - železniční stanice Andělská Hora – úprava vodorovného dopravního značení pro cyklisty,
Chrastava Andělská Hora (Kolonka) – Machnín – úprava lesního úseku,
Liberec – Čistírna odpadních vod - kombinovaná trasa pro cyklisty a in-line,
Vratislavice nad Nisou – průchod areálem Kyselka,
Vratislavice nad Nisou – průchod nádražím Proseč nad Nisou.
Předpokládaná projektová a územní příprava pro nejbližší období:
Bílý Kostel nad Nisou – Chrastava (tzv. Paradies) – zpracování projektové dokumentace pro realizaci stavby 2014.
V rámci diskuze náměstkyně hejtmana Hana Maierová předala praktické zkušenosti z realizace páteřní cyklotrasy Greenway Jizera. Zmínila především nutnost marketingu.
„Doporučuji nyní začít proznačovat nové vedení cyklotrasy Odra Nisa číslem Klubu českých turistů č. 20, zatím alespoň v realizovaných úsecích,“ navrhla. (Viz také foto Machnín, že Liberecký kraj již první úseky začal proznačovat.)
Zástupci obcí Jana Mlejnecká, starostka obce Chotyně, a Karel Jäschke, starosta Stráže nad Nisou, upozorňovali na volbu druhu povrchu cyklotrasy. Jde o to, zda je opravdu nutné vždy volit asfalt?
Na tuto otázku reagovala Iveta Moravcová z odboru dopravy Krajského úřadu LK. Odkazovala na koncepční republikový dokument Národní cyklostrategie, v kterém je jednoznačně pro dálkové trasy, mezi které Odra Nisa patří, prioritně doporučován asfaltový povrch.
„Volba povrchu je však samozřejmě vázaná na finanční možnosti i na ochranu přírody,“ zdůraznila.
Vedoucí odboru dopravy KÚ LK Jan Čáp v diskuzi doplnil, že za poslední 4 roky bylo do cyklodopravy investováno Libereckým krajem 14,250 mil. Kč - Rok 2009 – 5,2 mil. Kč, 2010 – 2,2 mil. Kč, 2011 - 0,75 tisíc Kč, rok 2012 – 6,1 mil. Kč.
„V letošním roce byly do cyklodopravy zatím z Dotačního fondu LK uvolněny 2 milióny korun. Pro další rok se připravuje výzva na projektové dokumentace v dopravě v alokaci 1,5 milióny korun a na výchovu a vzdělávací akce alokace 0,45 miliónu korun,“ informoval člen rady pro resort dopravy Vladimír Mastník, který zároveň zmínil nutnost se připravit na nové plánovací období čerpání dotací z EU.
V závěru jednání Iveta Moravcová informovala přítomné o Dotačním fondu dopravy a jeho podprogramech.
Mgr. Jiří Langer
tiskový mluvčí
Libereckého kraje
Liberecký kraj již zahájil proces přeznačení celorepublikového dálkových cyklootras
Se slunečním počasím přibývá na našich silnicích i stezkách cyklistů. Cykloturistika se v ČR stále těší obrovské popularitě. Přesto u nás chybí ucelený systém dálkových tras, který by spojil hlavní turistické cíle, důležitá města a nabídl milovníkům jízdy na kole kvalitní služby.
Systém značení cyklotras v ČR funguje od roku 1998, kdy většina tras byla vedena po silnicích. Během posledních let však bylo postaveno velké množství nových cyklostezek, které byly často vedeny mimo hlavní cyklokoridory.
„Systém číslování tras v ČR se musí změnit, aby návštěvníci na první pohled poznali, jaký komfort a jakou úroveň služeb mohou očekávat. Nejlépe vybavené by měly být mezinárodní trasy a trasy národního významu,“ vyjádřil své přesvědčení národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.
Počet lidí, kteří tráví svoji dovolenou nebo krátkodobé podle něj volno na kole, stále přibývá. Přestože v porovnání s městskou turistikou nebo návštěvou historických památek je cykloturistika stále v menšině, její možnosti jsou značné. Celkový roční přínos cykloturistiky v rámci Evropské unie je 54 mld. eur. Jen v sousedním Německu se přidaná hodnota cykloturistiky odhaduje ročně na 3,9 mld. eur. Cykloturistika vytváří velké množství nových pracovních míst, a to ve větším měřítku než ostatní obory. Nejde ale pouze o celkové zisky.
„Dálková cykloturistika přivádí návštěvníky do regionů, které by během své návštěvy a při cestování jinými dopravními prostředky s největší pravděpodobností ani nenavštívili. Tento fakt je důležitý hlavně v případě České republiky, kde 65 % všech návštěv zahraničních turistů směřuje do Prahy. Cílem nové úpravy cykloturistického značení je zlepšení orientace domácím a zahraničním cykloturistům na dálkových trasách a pochopitelně i posílení marketingu dálkových cyklotras“ uvedl radní pro dopravu LK Vladimír Mastník.
Na cyklisty v České republice čeká řada změn. Celorepubliková síť páteřních tras bude postupně přečíslována tak, aby nejvýznamnější z nich měly jen jedno či dvouciferné označení.
V Libereckém kraji k tak podle radního výrazným změnám nedojde. Naším krajem probíhají 4 dálkové trasy s čísly KČT 14,15,17,20. Zelená cyklomagistrála Ploučnice, která bude proznačena č. KČT 15 v délce 85 km, je navržená podél toku říčky Ploučnice a vede od jejích pramenů v Osečné až do Děčína, kde se Ploučnice vlévá do Labe. V Děčíně se cyklostezka napojí na plánovanou cyklostezku Labe, která je součástí cyklomagistrály začínající v německém Hamburku.
Další dálková trasa Greenway Jizera je téměř 190 kilometrů dlouhá a vybízí buď k několikadennímu putování (pro zdatné cyklisty), anebo k opakovaným cyklovýletům do koridoru řeky s návštěvou přilehlých památek a zajímavostí. V budoucnu bude proznačena číslem KČT 17. Kopíruje tok řeky Jizery od polských hranic až k Praze. Prochází několika atraktivními regiony. Celou trasu lze v současnosti absolvovat po stávajících značených cyklotrasách.
Postupně od osady Jizerky podél toku řeky lze využít cyklotrasy číslo KČT 22 (přes Kořenov do Pasek nad Jizerou), č. KČT 4170 (přes Vysoké nad Jizerou do Semil, Železného Brodu a Turnova), č. KČT 14 (přes Turnov do Přepeř), č. 223 (přes Svijany, Mnichovo Hradiště do Kláštera Hradiště nad Jizerou) a č. 241 (přes Mladou Boleslav, Benátky nad Jizerou, Lázně Toušeň až k Praze).
Klubem českých turistů bylo nově přiděleno číslo KČT 20 pro označení úseku cyklotrasy Odra Nisa, která se zkvalitňuje na území LK. Trasa na českém území cca 50km, ale až k moři musíte ujet dalších 500 km po německé a polské straně.
Liberecký kraj již proces celorepublikového přeznačení dálkových tras zahájil.
Již od května nelze na trase č. KČT 14 zabloudit, jelikož byla provedena kompletní údržba dopravního značení. Trasa vede z Hrádku nad Nisou přes Liberec, Český Dub, Turnov až na hranice se Středočeským krajem v délce přes 75 km. Při jízdě lze využít i variantní vedení trasy, které umožní rychlejší propojení uvedené dálkové trasy č. KČT 14. Po trase č. KČT 14A je možné dojet ze Stráže nad Nisou do centra Liberce v délce 13 km, anebo pokud cykloturista nechce zajíždět do Českého Dubu, nabízí se mu trasa č. KČT 14B, která vede od Minkovic po bezpečné cyklostezce v Jeřmanicích do Hodkovic nad Mohelkou a dále do Rohanky v Sychrově, kde byla umístěna nová odpočívka. Značení bylo provedeno již dle nové „Metodiky značení dálkových tras v ČR“, která umožňuje kombinaci značení dálkových cyklotras jak podle cílů a čísel cyklotras, tak podle log. Nová úprava cykloturistického značení si totiž klade za cíl zlepšit orientaci domácím i zahraničním cykloturistům na dálkových cyklotrasách a posílit marketing dálkových cyklotras ČR. V našem případě je logem vyznačená na trase číslo KČT 14 cyklotrasa Odra Nisa, nicméně jak je uvedeno v úvodu, i tato trasa po dovybudování dalších úseků cyklostezek bude kompletně proznačena číslem dálkové cyklotrasy č. KČT 20.