Ministr školství Fiala nominoval náměstka hejtmana LK Radka Cikla do Pracovní skupiny pro revizi maturitní zkoušky
- 25. 06. 2012 17:46
- Školství
Množství maturantů, kteří se odvolali vůči výsledkům hodnocení jejich slohových prací, rozhýbalo soukolí ministerstva školství a výsledkem je rozhodnutí ministra školství Petra Fialy o vzniku Pracovní skupiny pro revizi maturitní zkoušky. Ministr Fiala do této pracovní skupiny jmenoval mimo jiné i náměstka hejtmana LK Radka Cikla (ČSSD), který je současně i předsedou Komise pro školství a sport při Asociaci krajů ČR.
Ustavující jednání této skupiny bylo stanoveno na 28. června 2012 a mezi nejdůležitější témata jednání patří otázka nastavení základních požadavků na maturitní zkoušku, způsob zjednodušení a zefektivnění zkoušky, možnost využití zkoušky pro zpětnou vazbu škole o úrovni znalostí žáků a způsob navázání maturitní zkoušky na přijímací řízení na vysoké školy. Výstupem jednání by měly být rámcové návrhy na úpravu stávající maturitní zkoušky, která má v současné podobě mnoho nedokonalostí a způsobila chaos při letošních zkouškách.
Co má v úmyslu náměstek hejtmana LK Radek Cikl v Pracovní skupině prosazovat? Bude to především dlouhodobý postoj Komise pro školství a sport AKČR.Komise obecně zavedení společné státní maturitní zkoušky podporovala a podporuje. Ovšem, pokud není vyšší stupeň náročnosti povinný pro alespoň jeden typ maturitních oborů (např. gymnázia), je dvoustupňová státní maturita bezdůvodná, protože se k ní hlásí jen minimální počet žáků, a financování státních maturit zbytečně prodražuje. Vystačili bychom si tak jen s jedním stupněm úrovně státní zkoušky. „Zdá se nám, že organizační zabezpečení státních maturit neodpovídá úrovni 21. století, je zbytečně komplikované, organizačně příliš složité a pak i drahé. Doporučujeme vyřadit ze státních maturit slohovou práci. Postačoval by v rámci českého jazyka jen didaktický test. Navíc, hodnocení prací je dnes kritizováno pro jeho subjektivnost a dnes již není možné v rámci veřejné debaty zhodnotit, které práce neodpovídají zadání a jak moc se na stížnostech podepisuje obecná hysterie.“ vyjádřil názor komise předseda Radek Cikl a dále dodává:
„Za zvážení podle řady členů komise stojí zachování jen tří předmětů v rámci státní maturitní zkoušky a to těch, které jsou společné pro všechny typy maturitních oborů – český jazyk, matematika, cizí jazyk. Je nepochybné, že v zrcadle dlouhodobé stagnace úrovně znalostí nemohou všichni maturující uspět. Na druhou stranu Cermat se nemůže zbavit zodpovědnosti za odborné a komplexní posouzení odvolání proti výsledkům státních maturit, na jehož základě krajské úřady rozhodují o oprávněnosti či neoprávněnosti odvolání proti maturitám. Toto, zejména v letošním roce, Cermat dostatečným způsobem nedělá a zpochybňuje se tak, bohužel, celý systém zavedení státních maturit.“